Na rubu bankrota

Kako je kiša ukrala Advent u Rijeci? Ugostiteljima odbijena molba za smanjenje zakupa

Edi Prodan

Foto V. Karuza

Foto V. Karuza

Kako je poznato, najam ugostiteljskih kućica ima cijenu, za šest tjedana - četiri adventska i još dva do blagdana sv. Tri kralja - od 10 do 20 tisuća eura



Hitan i pomalo paničan sastanak zatražili su i s čelnicima TZG Rijeka dobili neki od zakupaca ovogodišnjih ugostiteljskih kućica porazmještenih na lokacijama Adventa u Rijeci.


Razlog: ekstreman broj kišnih dana kao i slična vremenska prognoza za ključne dane, petak 23. prosinca te subotu Badnjaka dovodi ih do bankrot situacije tako da su tražili značajnije smanjenje iznosa zakupa. Kako je poznato, najam ugostiteljskih kućica ima cijenu, za šest tjedana – četiri adventska i još dva do blagdana sv. Tri kralja – od 10 do 20 tisuća eura.


Doda li se još plaće za četiri do šest radnika, desetak tisuća eura, osnovni dnevni trošak u povoljnijoj varijanti je oko 500 eura. Možda i ne previše, iako je konkurencija velika, a standard nejak, kad je lijepo, suho i druženju na otvorenom privlačno vrijeme. Dođe li do naglašeno kišnog kraja jeseni i početka zime, takav vid feštanja – ma zaboravi ga odmah!




Zakupce, riječke ugostitelje su u TZG Rijeke dakako primili na razgovor i odmah im poručili da ne postoji nikakva zakonska mogućnost smanjenja zakupa. I točka. Isti su se problemi i molbe za smanjenjem zakupa pojavili i u Zagrebu, Zadru te Puli gdje je, poprilično bezosjećajno, direktorica Pula film festivala koji organizira njihov Advent poručila kako joj ne pad na pamet smanjivati zakup sad kad im ne ide jer ih ni lani kad im je išlo jako dobro nije pitala za – povećanje zakupa. Pat pozicija. I jedne i druge je za razumjeti, u osnovi treba cijeniti njihovu želji i trud stvaranja mogućnosti za predblagdansko druženje. Mada, za buduća adventovanja je mnogo važnije – pitanje stila i smisla.


Živimo hiperprodukciju takvih događanja, ima ih svaki mjesni odbor, svi su redom najljepši, makar to bili i u konkurenciji slijepih ulica, a da je zapravo istina kako ih je većina potpuno bezidejnih. Nabacaj kućice, ožeži cajke, čekaj da se maligani dignu i ture zavrte. Jako je malo adventa u nekom smislenom, konceptualnom gardu, jako ih malo potiče gastronomska nadmetanja po povoljnim cijenama, ističe male, lokalne proizvođače “jestivih suvenira” ili autorskog nakita, još ih manje valorizira potencijale lokalne glazbene scene kojima su ta 42 dana prilika za nastupe i nekakvu zaradu. U Rijeci je čak bilo slučajeva da se oštro prekorilo terasu jedne od kućica jer je imala – živu, autorsku glazbu. Razlog? Lokacija nije bila predviđena za tako nešto?! Kao da je svirati u situacijama koje bez muzike ne mogu – grijeh.


Ovaj je advent ukrala kiša. I ugostiteljima – koji su željeli dati Rijeci, kao i drugim gradovima, dodatni blagdanski štih, izmamiti ljude na ulice, na druženje u vremenima kad nam je zbog totalnog otuđenja ono itekako potrebno – na tisuće eura gubitaka. Valja stoga dogodine na vrijeme sjesti, policama osiguranja zaštiti manifestaciju od ovakvih situacija i učiniti sve da Advent u Rijeci bude ugodna, poticajna i nadasve povoljna manifestacija. Za sve – one koji nude i one koji konzumiraju.


Postavi li ga se u kondicije “deranja”, od visine zakupa do posljedične reakcije podizanja cijena konzumacije, bolje da ga i ne bude. Pa se proglasimo za “Najbolji advent koji se nije ni dogodio”.