Razgovor: Kristian Šustar

"Jadran hoteli učinit će Rijeku destinacijom s visokim standardima. Za Bonaviju otvaramo novo poglavlje'

Alenka Juričić Bukarica

Jadran hoteli imaju održivu i jasnu viziju - Kristian Šustar / Foto Marko Gracin

Jadran hoteli imaju održivu i jasnu viziju - Kristian Šustar / Foto Marko Gracin

Najavljene su i rekonstrukcije legendarnog Continentala, ali i Grand hotela Bonavia



Jadran hoteli Rijeka s promjenom vlasništva ušli su u investicijski ciklus koji je započeo renoviranjem hotela Jadran na Pećinama.


Najavljene su i rekonstrukcije legendarnog Continentala, ali i Grand hotela Bonavia na kojem će radovi krenuti početkom iduće godine. Osim podizanja kvalitete, ova ulaganja dovode u Rijeku i svjetske brendove poput Marriotta i Accora. O tome što konkretno donose ova ulaganja, ali i Rijeci kao turističkoj destinaciji i aktualnom turističkom trenutku u Hrvatskoj, razgovarali smo s Kristianom Šustarom, glavnim izvršnim direktorom i članom Uprave Jadran hotela. Prije dolaska na čelo Jadran hotela, ovaj je cijenjeni hotelijer stekao dugogodišnje iskustvo na vodećim menadžerskim pozicijama u najvećim hrvatskim turističkim kompanijama, a uz ostalo, obnašao je i funkciju predsjednika Udruge poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH).


Što će točno obuhvaćati obnova Grand hotela Bonavia i kada počinju radovi?


– Obnova Grand hotela Bonavia dio je šireg investicijskog ciklusa kojim Jadran hoteli Rijeka podižu standarde čitavog portfelja i dodatno jačaju poziciju Rijeke kao prepoznatljive turističke destinacije. Bonavia je, uz hotel Continental, simbol riječkog turizma i svojevrsna institucija grada, hotel uz koji su vezane brojne uspomene generacija Riječana. Projektom je predviđena potpuna obnova interijera, soba i javnih prostora, modernizacija tehničkih sustava te pažljivo očuvanje duha zgrade koja ima gotovo kultni status. Naš cilj nije samo estetska obnova, već stvaranje suvremenog i profinjenog gradskog hotela koji će, kroz partnerstvo s brendom AC by Marriott, Bonaviji otvoriti novo poglavlje. AC by Marriott spaja europsku eleganciju i suvremeni minimalistički dizajn s naglaskom na funkcionalnost i kvalitetu, idealnu kombinaciju za urbane hotele poput Bonavije. Koncept je namijenjen gostima koji cijene estetiku, udobnost i suptilan luksuz, bez pretencioznosti. Početak radova planiramo nakon dovršetka pripremne dokumentacije i početnih radova, a projekt će se odvijati fazno kako bismo osigurali potpunu kvalitetu svake faze. Naš je plan započeti realizaciju već u prvom kvartalu iduće godine, čime započinjemo novo razdoblje razvoja Bonavije i jačanja hotelske ponude u samom središtu Rijeke.


Jadran prvi


U kojoj su fazi druge dvije investicije – hotel Jadran te hotel Continental?




– Hotel Jadran je već u završnoj fazi transformacije. Nakon kompletne rekonstrukcije i redizajna, postat će prvi hrvatski hotel koji će poslovati pod brendom Tribute Portfolio iz grupacije Marriott. Riječ je o brendu koji okuplja neovisne hotele s jakim lokalnim karakterom, ali uz potporu globalne mreže i standarda. Tribute Portfolio hoteli su unikatni prostori s osobnošću, što savršeno odgovara Jadranu, njegovom položaju i povezanosti s gradom. Projekt je za nas posebno značajan jer Rijeka na taj način prvi put dobiva međunarodni hotelski brend pod okriljem Marriott grupe. Otvorenje očekujemo u prvom kvartalu iduće godine.


Hotel Continental je, pak, u završnoj fazi pripreme. Nakon rekonstrukcije otvorit će se pod brendom Handwritten Collection grupacije Accor, koji se fokusira na manje, individualne hotele s izraženim lokalnim identitetom i pričom domaćina. Riječ je o brendu koji njeguje autentičnost i osobni pristup gostu, što se savršeno uklapa u duh Continentala, jednog od najstarijih i najprepoznatljivijih riječkih hotela. To će mu omogućiti da zadrži svoj povijesni šarm, ali uz novu suvremenu dimenziju, prilagođenu današnjem gostu. Naš je cilj spojiti povijesnu arhitekturu i moderan hotelski koncept, čime se čuva emocija starog Continentala, a istodobno mu se daje nova tržišna relevantnost i konkurentnost.


Važno je naglasiti da pri planiranju svih naših investicija razmišljamo održivo, i u odnosu na poslovanje kompanije i u kontekstu šire destinacije. Vodimo računa da Rijeka u svakom trenutku ima raspoloživ dovoljan broj hotelskih soba, pa pažljivo usklađujemo dinamiku projekata kako se radovi na pojedinim objektima vremenski ne bi preklapali. Na taj način postižemo da se hoteli međusobno nadopunjavaju u kontekstu zatvaranja i otvaranja. Takav pristup omogućuje stabilnost i kontinuitet hotelske ponude u gradu, ali i dugoročnu održivost našeg poslovanja. Možda se zbog toga čini da ciklus traje duže, ali riječ je o kontroliranom procesu u kojem svjesno balansiramo između investicijskog tempa, održivosti i tržišnih potreba Rijeke kao destinacije.


Ove godine bilježimo rast u svim ključnim pokazateljima

 


Kakva je u Jadran hotelima aktualna turistička godina?


– Ova je godina za Jadran hotele Rijeka bila vrlo uspješna. Bilježimo rast u gotovo svim ključnim pokazateljima, od broja noćenja i dolazaka do prosječne dnevne cijene. Posebno nas veseli povećanje prometa izvan glavne sezone, što potvrđuje da Rijeka postupno ulazi u fazu stabilnog, cjelogodišnjeg poslovanja. Istovremeno, važno je naglasiti da se nalazimo u procesu tranzicije. Današnji rezultati odražavaju stanje portfelja koji se mijenja i razvija, pa ih ne promatramo kao konačan pokazatelj dugoročnih trendova. Moramo naglasiti i da smo ovu godinu u cijelosti odradili bez vodećeg hotela u portfelju, hotela Jadran, koji je zatvoren zbog renovacije. Unatoč tome, uspjeli smo održati stabilnost poslovanja i postaviti čvrste temelje za rast koji slijedi nakon ponovnog otvaranja hotela.


Trenutni fokus usmjeren je na pripremu budućeg rasta kroz razvoj projekata i hotelskih proizvoda, ali i kroz unapređenje sustava i organizacije. Taj strateški smjer prepoznali su i podržali naši vlasnici, Gold Tree Group, koji zajedno s nama kreiraju razvojni okvir kompanije. Naša zajednička strategija jasno podrazumijeva trenutna ulaganja, kako u projekte, tako i u tim i organizaciju, kako bismo stvorili optimalne temelje za razdoblja koja dolaze. U tom smislu, ne gledamo kratkoročne rezultate, već dugoročni kapacitet kompanije da generira održiv rast i vrijednost.


Jedan od ključnih elemenata te tranzicije je izgradnja tima. Ulaganje u ljude smatramo strateškom investicijom, a taj proces i dalje traje. Financijski rezultati kompanije u ovom trenutku jesu negativni, što je očekivano i dio je kontroliranog i planiranog procesa. Ulaganja su sada usmjerena u stvaranje vrijednosti koja će se u punom smislu vidjeti kroz nekoliko godina, kada novi hoteli i brendovi zažive u punom kapacitetu. Svaki novi projekt, svaki novi proizvod, uz već uspostavljenu organizacijsku strukturu koja ih može podržati, postupno će transformirati poslovanje i financijsku sliku kompanije u godinama koje dolaze. To je proces koji ne mjerimo kvartalnim rezultatima, nego vizijom razvoja i održivim rastom.

Edukacija kadrova


Što donose partnerstva s brendovima Marriottom i Accorom?


– Suradnja s globalnim brendovima poput Marriotta i Accora predstavlja ogroman iskorak za kompaniju, ali i snažan poticaj za daljnji razvoj Rijeke kao destinacije. Takva partnerstva donose međunarodne standarde, pristup globalnim prodajnim kanalima, marketinškim mrežama i milijunima članova njihovih programa vjernosti. No, ono što je jednako važno, ona dugoročno oblikuju percepciju Rijeke na turističkoj karti Europe i svijeta.


Kada svjetski brendovi uđu u neku destinaciju, šalju vrlo jasnu poruku da ta destinacija ima potencijal, kvalitetu i tržišnu održivost. To automatski privlači i druge investitore, a time i dodatne projekte, što u konačnici potiče širi gospodarski i društveni razvoj. Marriott i Accor nisu samo hotelski operatori, oni su globalni ambasadori kvalitete i povjerenja, a njihova prisutnost daje dodatnu vjerodostojnost i gostima i tržištu.


Za nas su ta partnerstva i prilika za rast kadrova kroz edukaciju, razmjenu iskustava i uključivanje u globalnu hotelsku kulturu koja postavlja visoke standarde, ali istodobno potiče lokalnu autentičnost. Na taj način naši zaposlenici imaju priliku razvijati se unutar međunarodnog okvira, a Rijeka dobiva novu generaciju hotelijera formiranih u skladu s najvišim praksama struke. Upravo ta kombinacija, globalno znanje i lokalni karakter, čini razliku.


»Suradnja s globalnim brendovima poput Marriotta i Accora predstavlja ogroman iskorak za kompaniju, ali i snažan poticaj za daljnji razvoj Rijeke kao destinacije – Kristian Šustar / Foto Marko Gracin


Kako će se novoobnovljeni hoteli pozicionirati na tržištu?


– Nakon dovršetka obnove, naši će se hoteli pozicionirati u višem segmentu tržišta. Bonavia će, kroz svoj novi identitet, biti snažno usmjerena na poslovni i MICE segment, s naglaskom na gastronomiji i urbanoj kulturi. Continental će zadržati svoj povijesni šarm, ali s modernim pristupom i fokusom na individualne goste i manje grupe koje traže autentično iskustvo boravka u centru grada. Hotel Jadran, pak, kombinira poslovni i leisure segment, s naglaskom na suvremeni dizajn, wellness i pogled koji doslovno definira riječki identitet. Njegov položaj uz more i novi Tribute Portfolio standard čine ga jedinstvenim spojem internacionalnog pristupa i lokalnog karaktera. Ono što je ključno, svi će hoteli zajedno formirati novu sliku Rijeke kao destinacije s visokim standardima, koja će privlačiti i poslovne goste i turiste te ponuditi raznolik, ali usklađen doživljaj. To je tranzicija kroz koju prolaze brojni sredozemni gradovi, od industrijskih i pomorskih luka prema suvremenim, kulturnim i poslovnim centrima s jakom turističkom komponentom. Rijeka tu ima autentičnu priču i prednost, jer nije umjetno kreirana destinacija, već grad s karakterom.


Lucija i Uvala Scott


Što je s ostalim objektima?


– U planu je i renoviranje interijera hotela Neboder, gdje ćemo zadržati kategoriju od tri zvjezdice, ali mu dati potpuno novo ruho i novi potencijal za pozicioniranje. Koncept interijera bit će usmjeren na umjetnost, kroz priču o četiri umjetnosti – glazbi, fotografiji, književnosti i slikarstvu, čime želimo stvoriti poseban identitet i drugačiji vizualni doživljaj. Vjerujemo da će Neboder postati jedan od najatraktivnijih hotela s tri zvjezdice u regiji, jer i Rijeka kao destinacija zaslužuje kvalitetan, dizajnerski snažan hotel u toj kategoriji.


Usporedno s time, pokreće se i obnova Lucije u Kostreni, s posebnim konceptom koji nosi naziv Adriatic Nomads Village. Riječ je o projektu koji će spojiti autentičnost Kvarnera, održiv način boravka i suvremeni pristup odmoru, s fokusom na digitalne nomade i goste koji traže fleksibilnost, slobodu i povezanost s prirodom. Taj će objekt otvoriti novi tržišni segment za nas, ali i pozicionirati Kostrenu kao destinaciju s vlastitim identitetom unutar šire riječke priče.


I naravno, nakon toga slijede Uvala Scott, kamp Oštro i hotel Park u Rijeci. Svaki od ovih objekata pažljivo se analizira i promišlja u kontekstu šire strategije razvoja kompanije i destinacije. Nastavljamo suradnju s vodećim svjetskim brendovima, jer vjerujemo da upravo takva partnerstva donose dugoročno održivu vrijednost, ne samo za naš portfelj, nego i za turističku ponudu Rijeke i Kvarnera.


Naša polazna osnova uvijek je guest journey – iskustvo gosta od prvog kontakta do odlaska – jer suvremeni turizam nije samo proizvod, nego doživljaj. Vjerujemo da se destinacija ne gradi kroz objekte, nego kroz emociju koju ti objekti stvaraju, a upravo to je smjer u kojem Jadran hoteli Rijeka idu, planski, održivo i s jasnom vizijom.


Nitko se sustavno ne bavi Zračnom lukom Rijeka

 


Zračna luka Rijeka i dalje »kuburi«…


– Povezanost i prometna dostupnost ostaju jedan od ključnih preduvjeta razvoja turizma. Nove generacije učenika i studenata danas uče o promjenama u navikama potrošača i turista, o tome kako su putovanja postala kraća, ali i sve češća. U tom kontekstu, aviolinije koje povezuju Rijeku s europskim središtima, kao i blizina ZL-a Rijeka na Krku, čine grad prirodno dostupnim i pogodnim i za kraće city-break boravke i za dulje odmore.


Nažalost, stvarno stanje daleko je od potencijala. Broj putnika koji godišnje prođu kroz ZL Rijeka praktički se svodi na statističku pogrešku. Riječ je o jedinoj zračnoj luci u Hrvatskoj koja je u 2024. godini zabilježila pad prometa, dok su sve ostale bilježile rast. Gledano u širem, post-covid razdoblju, Rijeka je i dalje oko 30 posto ispod prometa iz 2019. To jasno pokazuje da nam nedostaje sustavna strategija zračne povezanosti, što bi trebalo biti prioritet ne samo turistički, već i gospodarski. Iskreno, teško je razumjeti da se nitko sustavno i ozbiljno ne bavi ovim problemom. Ako želimo da Rijeka zadrži i razvije svoj turistički potencijal, morat ćemo se vrlo brzo i vrlo konkretno pozabaviti pitanjem zračne povezanosti jer bez toga ne možemo govoriti o održivom razvoju destinacije koja želi igrati ozbiljnu ulogu na europskoj karti turizma.

Ciklus od tri godine


Kada bi okvirno sva ulaganja trebala biti gotova i kako će promijeniti turističku sliku samog grada?


– Plan nam je da čitav investicijski ciklus završimo u sljedeće tri godine, odnosno da repozicioniranje posljednjih hotela u portfelju započne svakako u tom roku. Radi se o ulaganjima koja će doslovno promijeniti lice grada, ne samo fizički, već i percepcijski.


Rijeka je desetljećima bila prepoznata kao industrijski i tranzitni grad, no globalni trendovi pokazuju da upravo takva urbana središta doživljavaju renesansu kada se povežu s turizmom, kreativnim industrijama i novim načinima korištenja prostora. U tom kontekstu, Rijeka ima izniman potencijal – autentičnost, povijest i poziciju koja omogućuje da postane vodeći primjer urbane transformacije na hrvatskoj obali.


Primjeri poput Pireja, Genove, Trsta ili Barcelone pokazuju da kombinacija industrijske baštine, kulture i modernog urbanog života može stvoriti vrlo atraktivan turistički proizvod. Kad se revitaliziraju povijesne jezgre i povežu s infrastrukturom i kulturnim sadržajima, nastaje nova vrsta turizma – urbana, dinamična i autentična. Naš cilj je upravo kroz hotelske projekte pridonijeti toj promjeni i učiniti Rijeku prepoznatljivom destinacijom koja nastavlja živjeti turizam kroz cijelu godinu.


Naš je doprinos upravo u tome, hoteli su jednim dijelom i pokretači urbane transformacije. Kada u grad dođu gosti koji traže kvalitetu, koji borave dulje i troše više, mijenja se čitava ekonomija grada – od ugostiteljstva do kulturnih institucija. Takva sinergija između turizma, gospodarstva i zajednice dugoročno stvara novu vrijednost, a upravo to je smjer u kojem vidimo budućnost Rijeke.


Vodimo računa da Rijeka u svakom trenutku ima raspoloživ dovoljan broj hotelskih soba – Kristian Šustar / Foto Marko Gracin


Urbano iskustvo


S obzirom na to da ste i sami Riječanin, kako vidite Rijeku kao turističku destinaciju?


– Nesporno je da turizam dugi niz godina nije bio u fokusu razvoja grada, što je dijelom posljedica njegove industrijske prošlosti, međutim, to se posljednjih godina jasno mijenja. Rijeka prolazi kroz velike promjene i očekuju nas značajne investicije. Grad ima dušu, ima priču i ima ljude koji stvaraju, a upravo su ljudi njegova najveća snaga i razlog zašto Rijeka uvijek ostavlja autentičan dojam. Dugo je bila u poziciji prolazne točke između Opatije i Kvarnera, između mora i zaleđa, no sada se pretvara u samostalnu destinaciju s vlastitim identitetom. Istina je da je i dalje vidljiv manjak kreativne energije i ambicioznog razmišljanja u kontekstu razvoja turizma što, s obzirom na dosadašnji fokus, nije iznenađujuće. Međutim, vjerujem da ćemo to svi zajedno vrlo brzo promijeniti.


Ono što nas je do sada određivalo bili su izvrsni strateški dokumenti koji, nažalost, nisu pretočeni u stvarne modele. Ovo će možda zvučati kao floskula, no moramo pronaći optimalan način da iskoristimo potencijale koje imamo, a oni su brojni i raznoliki. Rijeka ima priču Europske prijestolnice kulture, bogatstvo kontrasta i autentičnost grada u kojem se osjećaj pripadnosti stvara prirodno. Rijeka nije grad u koji se dolazi samo uživati na plaži, ona je grad iskustva, susreta i kulture, i upravo u tome leži njezina najveća snaga. Ono što sada trebamo postići jest da grad u svojim svakodnevnim aktivnostima započne proces turističkog razvoja. To ne znači čekati velike projekte, već svakodnevno graditi doživljaj koji će posjetitelju dati razlog da dođe i da se vrati. Dolazak nekoliko kruzera godišnje nije procvat turizma – to je tek prvi korak. Rijeka je izuzetno zanimljiva tržištima srednje Europe, dakle Austriji, Njemačkoj, Italiji i Češkoj, upravo zato što nudi autentično urbano iskustvo, a ne klasičan resort turizam. To je njezina prednost, iskrena, pomalo nepolirana, ali vrlo stvarna priča o mediteranskom gradu koji živi u svom ritmu. Ima izvrsnu gastronomiju, bogat kulturni kalendar i jedinstvenu industrijsku baštinu koju pretvara u suvremene prostore, baš poput gradova koji su uspješno spojili industrijsku prošlost i modernu turističku budućnost, poput Barcelone, Hamburga ili Marseillea.