Porto Baroš

Evo kako će izgledati nova riječka mega marina, donosimo sve detalje plana ACI-ja i Lürssena

Marinko Glavan

Vizualizacija nove riječke marine u Porto Barošu

Vizualizacija nove riječke marine u Porto Barošu

S oko 260 vezova marina će imati značajan kapacitet i moći će primiti plovila i megajahte iz cijelog svijeta



Vlada Republike Hrvatske dala je trgovačkom društvu ACI – Gitone d.o.o. ovlaštenje za izgradnju i gospodarsko korištenje luke posebne namjene – luke nautičkog turizma u Porto Barošu u Rijeci, pri čemu je novi koncesionar dužan uložiti najmanje 363,7 milijuna, u roku od tri godine od dana sklapanja koncesijskog ugovora.


Time je i službeno završen natječaj za koncesionara nautičke marine u najvećoj hrvatskoj luci, kapaciteta većeg od 260 vezova, na koji je prije nešto manje od mjesec dana bila stigla jedna ponuda, trgovačkog društva ACI – Gitone, zajedničke tvrtke koju su osnovali njemačka Lürssen grupa, najveći svjetski proizvođač luksuznih jahti, i hrvatski lanac nautičkih marina ACI, pri čemu svaka od dviju tvrtki ima 50-postotni udio u vlasništvu novoosnovane zajedničke tvrtke.


Foto galerija: Vizualizacija nove marine u Porto Barošu


Vlada je na sjednici zadužila ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića da s koncesionarom sklopi koncesijski ugovor što bi, kako saznajemo, trebalo biti realizirano u idućih nekoliko mjeseci.




U novoosnovanoj tvrtki ACI će biti zadužen za dio poslovanja koji se odnosi na nautički turizam, odnosno prihvat plovila i povezane usluge, a Lürssen za ostale vezane poslove, uključujući i dovođenje megajahti na vez, s obzirom na to je ova njemačka tvrtka poznata kao jedan od najvećih proizvođača velikih jahti na svijetu.


Lürssen grupa je većinski vlasnik Liburnia Riviera Hotela, a ove godine su pokrenuli i projektantski ured u Rijeci u kojemu namjeravaju zaposliti stotinjak inženjera, za što su već zakupili prostor Lučke uprave u lučici Torpeda.


Središte Jadrana


Koncesijski ugovor za Porto Baroš bit će sklopljen na rok od 30 godina, na površini pomorskog dobra od ukupno 105.897 četvornih metara. Kao preduvjet za raspisivanje natječaja, Porto Baroš je prije više od dvije godine izdvojen iz lučkog područja, a Grad Rijeka je tada usvojio i potrebne izmjene prostornoplanske dokumentacije.



Procijenjena ukupna vrijednost koncesije je milijardu i 165 milijuna kuna, a koncesionaru je, prema odredbama natječaja, otvorena i mogućnost proširenja koncesijskog područja na čitav prostor putničke luke u Rijeci, na potezu od Rive Boduli do Bunkera, odnosno do De Franceschijevog gata koji već sada u stvarnosti funkcionira kao marina za privez uglavnom većih plovila, takozvanih megajahti.


Prema zasad još neslužbenim informacijama, potvrđenim iz više izvora, ACI – Gitone namjerava iskoristiti ove mogućnost, pri čemu bi u Porto Barošu bio prostor za vez nešto manjih plovila, a Putnička luka bi ostala marina uglavnom za privez velikih jahti, što je i danas u stvarnosti, iako tim prostorom još uvijek izravno upravlja Lučka uprava Rijeka.



Početni iznos stalnog dijela koncesijske naknade iznosi pet kuna po četvornom metru zauzetog pomorskog dobra, s time da će se iznos stalnog dijela nakon petnaeste godine povećavati svakih pet godina za dvije kune po četvornom metru.


Početni iznos promjenjivog dijela koncesijske naknade iznosi četiri posto prihoda ostvarenog na koncesioniranom području, umanjeno za nabavnu vrijednost naftnih derivata. Koncesionar pritom ima obavezu osiguravanja slobodnog prolaza plovila iz Mrtvog kanala do izlaza iz Porto Baroša.


Odluku Vlade komentirao je ministar mora Oleg Butković, kazavši kako je riječ o projektu koji će, zajedno s ostalim kapitalnim projektima u luci i na pratećoj infrastrukturi, Rijeku transformirati u nautičko i lučko središte Jadrana.



– Nakon što je prije deset dana objavljeno kako luka Rijeka dobiva koncesionara na Zagrebačkoj obali uz kojega će u sljedećih nekoliko godina postati vodeća luka na sjevernom Jadranu za kontejnerski promet, danas je Vlada donijela još jednu iznimno važnu odluku za budući razvoj, ne samo luke, već cijele Rijeke.


Buduća marina Porto Baroš predstavlja jednu od najvećih investicija u nautički turizam u Hrvatskoj, a samoj Rijeci će donijeti jednu novu dimenziju luke koja će u budućnosti postati nezaobilazna destinacija na nautičkoj karti ovog dijela Mediterana.


Današnja odluka je još jedna potvrda kako će se Rijeka i cijela županija s ovim, ali i ostalim ulaganjima koje provodimo, uskoro pozicionirati kao jedno od najvećih poslovnih i turističkih središta u cijeloj Hrvatskoj, kazao je Butković.


Raznolika ponuda


Predsjednik uprave ACI-ja Kristijan Pavić kaže kako će nova marina postaviti i nove standarde u nautičkom turizmu.



– ACI marina Rijeka postavit će nove standarde u regiji. Arhitektonska rješenja, vrhunska usluga i raznolikost ponude pretvorit će riječku regiju u pravi mali raj za nautičare. S oko 260 vezova marina će imati značajan kapacitet i moći primiti plovila i megajahte iz cijelog svijeta.


Projekt će unaprijediti život stanovnika riječke regije, snažno pozicionirati Hrvatsku na nautičkoj karti svijeta, generalno obogatiti sliku hrvatskog turizma i uvelike proširiti njegovu ponudu. U ovom smo se projektu vodili načelima izvrsnosti. Ljestvicu smo postavili visoko i ne namjeravamo je spuštati, kazao je Pavić.


Vladinu odluku pozdravili su i iz Lürssenove tvrtke Gitone Kvarner.



– Luka nautičkog turizma ACI marina Rijeka ostvarit će dosad najveću investiciju u nautički turizam u Hrvatskoj. Marina je od velike važnosti, ne samo za nautičare, već i za sve građane grada Rijeke, pa i šire, budući da će izgradnja marine trajno promijeniti izgled grada, ponuditi mnoštvo sadržaja i unaprijediti kvalitetu života stanovnika riječke regije.


Nadamo se da ćemo pridonijeti repozicioniranju grada, iz tranzitne postaje u kojoj se turisti kratko i usputno zadržavaju u urbano turističko središte. Marina ostaje dio cjeline, tj. grada u kojem se nalazi. Prostor Porto Baroša otvara se za sve građane grada Rijeke, a sadržaji koji će se nalaziti u marini oplemenit će ne samo nautičku, već i turističku te kulturnu ponudu grada Rijeke, poručuju iz Gitone Kvarner.


Posebno zadovoljan odlukom Vlade bio je ravnatelj Lučke uprave Denis Vukorepa jer je, prema njegovim riječima, projekt nautičke marine u Porto Barošu jedan od temelja razvoja riječke luke u cjelini.



– U programu s kojim sam se kandidirao za ravnatelja Lučke uprave naveo sam kako projekt Urban development na Delti i u Porto Barošu treba razdvojiti na dva projekta.


Zašto – zbog toga što dio koji se odnosi na gradnju stanova, trgova i drugih urbanih sadržaja na Delti po sadašnjim zakonima jednostavno ne može proći. Da marina u Porto Barošu ne bude talac takvih zakonskih odredbi, na Upravnom vijeću Lučke uprave razdvojili smo ta dva projekta.


Krenuli smo doslovce širom svijeta provjeravati interes potencijalnih koncesionara za takav projekt. Vidjeli smo da interes postoji, obavili smo početne razgovore s Lürssenom, a vrlo je važno da imamo i hrvatsku komponentu, ACI, kao što na Zagrebačkoj obali imamo tvrtku Enna Logic, zajedno s Maerskom.



Uz takve, vodeće svjetske tvrtke u svojim branšama, hrvatske se tvrtke mogu dalje razvijati i rasti, rekao je Vukorepa, naglašavajući kako će budući koncesionar imati potporu Lučke uprave u traženju zahtjeva za proširenjem koncesije na područje od Rive Boduli do Bunkera, odnosno istočne obale De Franceschijevog gata.


Na tom području već sada, u stvarnosti, funkcionira marina za velike jahte, a Vukorepa ističe kako je želja i Lučke uprave da taj dio preuzme budući koncesionar.


Otvoreno za građane


– To nije naša djelatnost, treba biti jedan koncesionar u marini. Međutim, taj koncesionar mora zadovoljiti tražene uvjete. U natječaju smo ostavili nekoliko opcija, rekao je Vukorepa.
Kao posebno važno, istaknuo je da niti u jednoj od tih opcija prostor Rive, odnosno Putničke luke i Porto Baroša, neće biti zatvoren za građane.



– Posebno nam je važno naglasiti da će, suprotno najavama nekih subjekata na političkoj sceni koji kažu da građani neće moći pristupiti Rivi kada koncesionar zatraži koncesiju i na dijelu od Rive Boduli do Bunkera, Riva i marina biti u potpunosti otvorene za građane.


Građani će moći ovdje normalno šetati, uskoro ćemo Rivu osloboditi i od parkiranih automobila. Neće biti nikakvih ograda, osim što ćemo ogradu postavljenu prije nekoliko mjeseci maknuti, kada se s Rive maknu automobili, i postaviti je na dijelu obale uz sam Bunker, gdje je puno ljudi i već smo imali slučaj da je dijete palo u more, dakle iz sigurnosnih razloga. Građani će moći normalno, bez ikakvih zapreka, ulaziti i u marinu u Porto Barošu, koja im je do sad bila nedostupna, rekao je Vukorepa.