Skinut s programa

DJECA LUKE Sporni riječki film poslan pravobraniteljici za djecu: “Izložili su ih seksualiziranim scenama”

Davor Mandić

Foto Ilustracija NL

Foto Ilustracija NL

U tijeku su konzultacije s pravobraniteljicom za djecu oko sudbine filma, a Denis Kirinčić je razočarana što Rijeka 2020 ne stoji čvrsto iza projekta, za koji ne smatra da je sporan. Donosimo oba pogleda na slučaj



Zoom-film »Djeca luke«, autorski projekt Denis Kirinčić i njene Kazališne radionice »Malik«, kako smo već pisali, zasad neće biti prikazan u kontekstu završnice Rijeke 2020 – Europske prijestolnice kulture.


Podsjetimo, Zoom-film, nastao umjesto postdramske kazališne predstave koju je spriječila epidemiološka situacija, a koji je osmišljen oko pjesama iz knjige Zorana Žmirića »Riječke rock himne«, trebao je biti prikazan u četvrtak 22. travnja na YouTube kanalu Rijeke 2020, no njegovo je prikazivanje naprasno odgođeno.


Prve reakcije koje smo uspjeli dobiti bile su prilično šture, tek nam je rečeno da postoji intenzivna interna komunikacija između uključenih strana i da ćemo o njenim rezultatima biti obaviješteni.




Nakon toga obratila nam se razočarana Denis Kirinčić, koja smatra da je ta interna komunikacija zapravo jednostrana, odnosno da je Rijeka 2020 stopirala film jer ga smatra neprimjerenim za djecu, s obzirom na to da je dijelom programskog pravca »Dječja kuća«.


Poslala nam je i dopis koji je potpisala direktorica Rijeke 2020 Irena Kregar Šegota u kojem ju se obavještava o tome da se zaustavljaju aktivnosti Rijeke 2020 vezane za taj film, pa tako i njegovo najavljeno prikazivanje.


U tom dopisu pišu i razlozi za to zaustavljanje: »Kako je riječ o filmu u kojem sudjeluju malodobne osobe, a uz to je trebao biti namijenjen dječjoj publici (…), smatramo svojom moralnom odgovornošću i službenom dužnošću iskazati zabrinutost vezanu za određene scene i situacije u filmu za koje smatramo da im djeca ne bi smjela biti izložena, ni kao glumci, ni kao gledatelji.


Pritom ističem da malodobne osobe koje se pojavljuju kao glumci/glumice u filmu nisu smjele biti snimane, niti bi se snimke istih smjele javno prikazivati, bez pisane privole roditelja koji su trebali bili detaljno upoznati sa sadržajem filma, procesom nastanka filma i konačnim rezultatom.«


Izbačen iz filma


Denis Kirinčić odgovara da to nije točno, zato što svi prilikom upisa u Malik potpisuju tri papira: upisnu listu, pristup članstvu Udruge i dozvolu za GDPR i snimanje, koje se nalaze na webu Malika i koje nam je poslala u prilogu.


denis kirinčić


 


– Sve potrebno imamo od rujna 2019., od kada smo počeli raditi na projektu. Isto tako je neistinito da djeca i roditelji nisu bili upoznati sa sadržajem filma, procesom nastanka filma i konačnim rezultatom – kaže Kirinčić, koja nam je ujedno poslala i komentare roditelja koji su pogledali film i u kojima su miješani dojmovi o filmu, ali svi osim roditelja jednog djeteta podržavaju film u smislu da ne traže isključivanje njihova djeteta iz njega.


Dio u kojem je to jedno dijete sudjelovalo bit će, kako kaže Kirinčić, izbačen iz filma.


Kontaktirali smo i Irenu Kregar Šegota oko slučaja, koja nam je rekla da Rijeka 2020 nije zaprimila pisane privole roditelja maloljetnika koje su trebale biti prikupljene prije samog snimanja.


– Od gospođe Kirinčić dobili smo word-dokument u kojem su prikupljena mišljenja roditelja nakon pogledanog filma i u kojem roditelji jednog maloljetnog djeteta ističu da povlače privolu, kako je i vama preneseno.


Gospođu Kirinčić smo mi zamolili da proslijedi film roditeljima te je tek na našu inicijativu to i učinjeno. Nitko ne tvrdi da roditelji nisu bili upoznati sa sadržajem i temom rada, međutim, činjenica je da je film tek dan prije planirane konferencije za novinare (u nedjelju) poslan na uvid članovima timova »Dječja kuća« i »Slatko i slano«, a roditeljima tek dan kasnije, u ponedjeljak.


Smatramo da smo ispravno odlučili privremeno zaustavljajući sve promotivne aktivnosti i prikazivanje filma, jer se i ispostavilo da roditelji jednog djeteta nisu suglasni da se dijete u filmu pojavljuje u smislu finalnog uratka – kaže Kregar Šegota.


Kirinčić smatra spornim što ona nije bila uključena u komunikaciju o filmu, odnosno o postupcima Rijeke 2020.


Kaže i da je ponudila rješenje da se na film stavi oznaka da nije za mlađe od 12 godina, a da se dio premontira da bi bio primjereniji djeci, no iz Rijeke 2020 nije konzultirana ni ona ni roditelji, nego je, kako kaže, film poslan HAVC-u i pravobraniteljici za djecu.


Pitamo Kregar Šegota zašto je nisu kontaktirali i može li nam objasniti što smatra spornim u filmu te za što su točno i kod koga tražili konzultacije.


Čeka se odgovor


– Bili smo u vrlo intenzivnoj komunikaciji s gospođom Kirinčić i telefonski, i uživo tijekom čitavog ovog projekta te smo joj odmah nakon pogledanog uratka, u nedjelju 18. travnja, uputili mail kojim smo istaknuli našu zabrinutost vezanu za pojedine scene iz filma te ugovorili sastanak na kojemu bismo pobliže iznijeli problematiku.


Nakon toga, u ponedjeljak, poslali smo joj i službeni dopis u kojemu Rijeka 2020 obustavlja promotivne aktivnosti i prikazivanje filma, dok se ne usuglasimo oko potencijalno spornih detalja.


U srijedu smo poslali dopis pravobraniteljici za prava djece tražeći konzultaciju i mišljenje, a navečer istog dana gospođa Kirinčić ponudila je moguća rješenja: da se film prikaže s oznakom kategorizacije da film nije primjeren za dobnu skupinu do 12 godina te da se napravi novi film za djecu do 12 godina.


Ujedno smo tada doznali i za komentare roditelja, od kojih je jedna privola povučena, što je dodatno pojačalo našu zabrinutost i stav da u postojećem obliku film ne može biti javno objavljen – kaže Kregar Šegota te nam u prilogu šalje i dopis poslan pravobraniteljici, na koji se odgovor još uvijek čeka.


Irena Kregar Šegota / Foto: V. KARUZA


U dopisu se iznosi kronologija slučaja i pojašnjavaju se razlozi njihove zabrinutosti oko filma, od prikazivanja osobne iskaznice djece s osobnim podacima do seksualiziranih scena aktera filma, konzumiranja nikotinskih proizvoda, izloženosti gledatelja i sudionika filma vikanju, verbalnoj agresiji ili vulgarizmima itd.


Po pitanju HAVC-a, nastavlja Kregar Šegota, 22. travnja zatraženo je mišljenje vezano za dobnu kategorizaciju filmova.


HAVC im je protumačio da je kategorizacija obavezna u slučaju sadržaja koji se prikazuju u kinima ili na drugim organiziranim projekcijama, a budući da ni Kazališna radionica »Malik«, ni Rijeka 2020 nisu registrirani kao prikazivači i distributeri, film ne podliježe spomenutoj kategorizaciji.


Naravno, diskrecijsko je pravo onoga tko prikazuje film da mu pridruži primjerenu dobnu oznaku ili na neki drugi primjeren način istakne kojoj je dobi film primjeren, ali pravne obaveze nema.


– Iz toga proizlazi da bi svakako poželjno bilo filmu pridružiti odgovarajuću dobnu oznaku, s čime se mi u potpunosti slažemo, a i gospođa Kirinčić je to naknadno predložila – kaže Kregar Šegota.


Što dalje?


S obzirom na to da je EPK službeno zaključen sinoć, zanimalo nas je imaju li u Rijeci 2020 razrađene scenarije što će biti s obzirom na rezultate konzultacija.


Što, recimo, ako film bude podržan, ali iza 30. travnja: hoće li biti prikazan u kontekstu EPK-a, odnosno što ako bude polovično podržan? Što će u Rijeci 2020 smatrati potvrdom da film ne treba prikazati u kontekstu EPK-a?



– Budući da je riječ o samostalnoj produkciji Malika koja je financirana od strane Rijeke 2020 i Sveučilišta, autorici je čitavo vrijeme na raspolaganju da postupa s filmom kako sama odluči.


Iz pozicije Rijeke 2020 u najboljoj namjeri smo željeli zaustaviti prikazivanje kako bismo riješili nedoumice i otklonili potencijalno sporne elemente u filmu, te kako bismo otklonili sva potencijalna izlaganja eventualnim neugodnostima svih koji u filmu sudjeluju, uključujući djecu, roditelje pa i samu gospođu Kirinčić, odnosno Malik i našu tvrtku Rijeka 2020.


Ni na koji način Maliku ne želimo nanositi ikakvu štetu, upravo suprotno. Namjera nam je interno riješiti ovaj problem, no nažalost gospođa Kirinčić tvrdi da argumentaciju temeljimo na lažima. Očito je pregrubo protumačena naša zabrinutost i oprez.


I dalje smo stajališta da film u izvornom obliku u kojem je poslan od strane autorice ne može biti prikazan, a toga je i sama autorica svjesna. Kada zaprimimo mišljenje pravobraniteljice za prava djeteta, svakako ćemo ga proslijediti i gospođi Kirinčić – kaže Irena Kregar Šegota, dodajući da u njihovim postupcima nije bilo loših namjera, da je tijekom čitavog procesa suradnje autorica uživala potpunu autonomiju, da joj je iskazano povjerenje za rad s djecom zbog titule dramskog pedagoga i dugogodišnjeg rada na sceni u kontekstu rada s djecom i mladima.


Što se tiče prikazivanja filma nakon 30. travnja, u Rijeci 2020 ne vide problem da se i tada prikaže. Denis Kirinčić, razočaranoj time da Rijeka 2020 nije bez zadrške stala iza filma, da ona i roditelji nisu konzultirani oko sadržaja upita poslanih na adrese HAVC-a i pravobraniteljice za djecu, na koncu ostaje čekati da vidi hoće li film biti prikazan u kontekstu Europske prijestolnice kulture ili će morati tražiti drugi okvir za njegovo prikazivanje.


Kronologija


Denis Kirinčić nam je rekla da je važno naglasiti da se na projektu »Djeca luke« radi od 2019. godine i da su svi uključeni sve znali. U kolovozu 2019. ona je uputila dopis Ministarstvu znanosti i obrazovanja u kojemu je tražila njihovu suglasnost za promidžbu projekta po osnovnim i srednjim školama Rijeke.


Denis Kirinčić


Poslala im je opis projekta, popis pjesama po kojima će raditi predstavu/film te da će raditi s polaznicima Malika u dobi od sedam do 18 godina. MZO je odobrio sve osim jedne pjesme, koja onda nije korištena.


U listopadu 2019. Laura Marchig i ona napravile su dramatizaciju pjesama te je tada sa svim polaznicima analiziran tekst. Kirinčić kaže da su tada i roditelji i djeca i mladi sigurno sve pročitali. U kolovozu 2020. odustalo se od predstave.


Tada je ona napisala sinopsis filma, tj. skratila je tekst i opisala što će se otprilike raditi, što su svi ponovo dobili u rujnu 2020. Nakon što je počeo proces rada na filmu, odnosno na Zoom-platformi, roditelji su, kaže Kirinčić, bili uz djecu.


– Da smo radili kazališnu predstavu, oni ne bi bili na probama. Svi roditelji su vidjeli film. I nijedan roditelj ne vidi da je njihovo dijete stavljeno u inkriminirajuću situaciju. Bitno je reći i to da sam većinom snimala odvojeno mlade i stare, a što se tiče pušenja, paljenja vatre i svega ostalog, to govore i rade profesionalni glumci.


Jedna djevojka od 18 godina proglašena je preerotičnom, ali nitko ni na koga nije ništa tjerao, i sve su to djeca napisala u komentarima – kaže Kirinčić.