Dobar posao

Čak petstotinjak trećemajaca radit će na dovršetku broda za prijevoz automobila, cijena bi mu mogla premašiti 40 mil. eura

Orjana Antešić

Foto: S. DRECHSLER

Foto: S. DRECHSLER

Brod je financijski najisplativiji posao, prije svega za državu, a pitanje je samo do koje će konačne cijene zainteresirani licitirati



RIJEKA – Od sve tri novogradnje, za koje je »3. maj« prije dvije godine dobio priliku da ih završi i na taj način izbjegne scenarij otvaranja stečaja, brod za prijevoz automobila ima najveću tržišnu prodajnu cijenu i financijski je najisplativiji posao, prije svega za državu, koja se upisala kao vlasnik broda.


Kalkulacija troškova pokazala je da za završiti brod treba 22 milijuna eura, za koliko se država kreditno zadužila kod HBOR-a, nakon što je u travnju ove godine s riječkim brodogradilištem potpisan ugovor o dovršetku ove novogradnje. Sada ga ima priliku prodati za najmanje 39 milijuna eura, pitanje je samo do koje će konačne cijene zainteresirani brodari licitirati.


S obzirom na trenutne prilike na globalnom tržištu brodskih prostora i snažan skok vozarina, nije nerealno očekivati da će iznosi ići iznad 40 milijuna eura, dakle gotovo dvostruko više od onog što će se uložiti u brod da se dovrši. Kao što smo već objavili, na javni poziv prošlog tjedna stiglo je pet obvezujućih ponuda i sve su pravovaljane što, između ostalog, znači da su sve potkrijepljene zahtijevanim jamstvom od dva milijuna eura za ozbiljnost ponude.


Najskuplji brod




Završetak novogradnje 514 bio je financijska okosnica plana nastavka proizvodnje s kojom su trećemajci prije dvije godine dobili podršku u Banskim dvorima. Osim što je najskuplji, ovaj brod za prijevoz automobila, kapaciteta prijevoza 7.000 automobila, ujedno je od sve tri zatečene novogradnje bio u najvećem stupnju gotovosti, blizu 80 posto. Originalna ideja bila je da se upravo taj brod prvi odradi i završi, kako bi se čim prije vratio i zatvorio kredit od 150 milijuna kuna, koliko je riječki škver dobio u rujnu 2019. godine da bi mogao deblokirati račun i pokrenuti proizvodnju.
Ta projekcija počivala je na ideji da »3. maj« preuzme brod, uz pomoć kredita ga završi i potom proda krajnjem kupcu, a od razlike zatvori kreditne obveze. Međutim, pokazalo se da formalno-pravno, u svjetlu odredbi stečajnog zakona, pod koji je potpao Uljanik, to nije jednostavno realizirati.


Novogradnja 514 bila je ugovorena preko Uljanika, samim time postala je dio njegove stečajne mase, i proteklo je više od godinu dana dok se uspio razriješiti vlasnički status tog broda. Tako je, podsjetimo, prošle jeseni na elektroničkoj dražbi Ministarstvo financija, kao prvi razlučni vjerovnik, iskoristilo pravo prijeboja potraživanja i na taj je način hrvatska država postala vlasnikom novogradnje 514. Globalne prilike nakon pandemijskog lockdowna učinile su da je sada taj brod za prijevoz 7.000 automobila postala »tražena roba«.


Opremaški radovi


U riječkom brodogradilištu počelo se s opremaškim radovima na novogradnji 514, zasad se radi na montaži one opreme koja je ranije nabavljena i nalazi se u brodogradilištu. No, jedan dio mora se još dobaviti i, kako čujemo, veći dio je ugovoren ili pred ugovaranjem.


Od financijski zahtjevnijih stavki izdvajaju se dijelovi komponenti bočne i krmene rampe i unutrašnja vodonepropusna vrata, kao i kompletna oprema kormilarnice. Puno je još tu detalja i posla koji treba odraditi do lipnja iduće godine, kada je planirana isporuka ovog broda, a sve to valja dobro uskladiti s rokovima potrebnim da se dobavi oprema koja još nedostaje. Procjene su da će u špici opremaškog posla na brodu trebati petstotinjak radnika. Važan i značajan segment je i antikorozivna zaštita koja se, prije raskida originalnog ugovora i urušavanja cijele Uljanik grupe, uspjela odraditi do šeste palube. Brod ima ukupno trinaest paluba, dugačak je 200 i širok 32 metra, a ugrađen je M.A.N.-ov glavni motor, ukupne snage 11.200 kilovata pri 117 okretaja u minuti, uz pomoć kojeg će moći razvijati brzinu od 19 čvorova.


 


Točna analiza tržišta

Novogradnja 514 bio je drugi »car carrier« iz serije koju je originalno s Pulom bio ugovorio norveški Siem. Taj je brodar još krajem prošle godine pokazivao interes da ponovo kupi i preuzme ovaj brod, no cijenu koju su tada ponudili Norvežani u Vladi su ocijenili nezadovoljavajućom. Analiza tržišta koju su početkom ove godine bili napravili u Hrvatskoj brodogradnji-Jadranbrod ukazivale su, naime, da će se za dovršenu novogradnju 514 moći postići veća prodajna cijena, i to za oko 5 do 10 milijuna eura više od tada nuđenih 33 milijuna eura, što se pokazalo točnim.