Zaljubljenik u struju, motore i bicikle

Biciklistički Ferrari iz garaže Riječanina Zorana Krndije

Ivor Balen

Tko će pedalirati, na primjer, s Korza do Trsata, ili još gore, iz centra grada do Svilnog, malog grobničkog mjesta koje se nalazi na sjevernom izlazu iz Rijeke? Krndija, inače zaposlenik HEP-a, već godinama promišlja to područje, a od 2011. s još dvojicom kolega intezivno radi na projektu – električnog bicikla



Rijeku i okolicu ljudi vole iz mnogih razloga, a ako im nešto nije po guštu, onda su to svakako uzbrdice i nizbrdice. Razlog je jasan – u Rijeci se teško može prijeći značajna udaljenost pješice a da se dobrano ne oznojite i ne umorite. Ovdje zato malo tko pješači, a još manje ljudi vozi bicikl. Dok čitaju o odlasku na posao biciklom kao velikom trendu u najvećim gradovima svijeta, Riječani mogu biti samo ljubomorni. Jer, tko će pedalirati, na primjer, s Korza do Trsata, ili još gore, iz centra grada do Svilnog, malog grobničkog mjesta koje se nalazi na sjevernom izlazu iz Rijeke?


  No upravo u Svilnom, u garaži Zorana Krndije, možda se rađa rješenje za ove probleme. Krndija, inače zaposlenik HEP-a, već godinama promišlja to područje, a od 2011. s još dvojicom kolega intezivno radi na projektu – električnog bicikla.


   Na običnu utičnicu


– Na fakultetu sam imao predmet Zaštita okoliša i tada sam počeo razmišljati o ovom problemu. Dugo vremena sam se bavio motorima, ali kako radim u HEP-u, sve više sam shvaćao da bih se trebao prebaciti na struju. I evo, Rijeka je najbolji primjer. Promet je gust, a grad pun uzbrdica i ako hoćete proći kroz grad biciklom, udišete plinove punim plućima. Električni bicikl je sjajna stvar iz nekoliko razloga – ne troši gorivo, ne zagađuje okoliš i lakše se pedalira, pa ljudi mogu doći ne posao bez da se oznoje i zapušu – govori Krndija dok se priprema za đir ulicom Grbaste u Svilnom.  


» litijeva baterija LiFePO4, 48 V, 30 Ah




  » snaga motora od 250 W do 2500 W


  » brzina kretanja po javnim prometnicama limitirana na 25 km/h prema Zakonu o sigurnosti na cestama i u tom slučaju domet bicikla je oko 100 kilometara


  » moguća brzina kretanja izvan prometnica 52 km/h


  » bicikl se može voziti potpuno samostalno na pedale, moguća je ugradnja senzora da se ne može kretati samostalno bez pedala


  » pri vožnji nizbrdo i pri kočenju motor se pretvara u generator



  Naziv odgovara zbilji, Grbaste su jedna od najstrmijih ulica u Rijeci, a Krndija se kreće kao da je na ravnom. Bicikl izgleda »kao obični«, s velikom baterijom ugrađenom u kostur. Motor je malen i jedva primjetan, a ostalo je, manje-više, sve isto. Električni bicikl funkcionira tako da značajno olakšava pedaliranje, razlika je otprilike kao između servo i običnog volana.


  – Bicikl ima dvije brzine. U prvoj se vozi bez motora i treba pedalirati jače, a u drugoj se motor pokreće pa bicikl ide lakše. Autonomija mu je 100 do 120 kilometara, što je i više nego dovoljno, a puni se preko običnog punjača od 220 volti, što znači da se može puniti i doma. Oko 2,5 sata su potrebna da baterija bude puna. Može se puniti i pedaliranjem, ali to traje predugo. Međutim, pedaliranjem i kočenjem baterija se nadopunjava za vrijeme vožnje, čime se produžava autonomija. Na primjer, ako vam se baterija isprazni a ispred vas je dugačka nizbrdica, moguće je napuniti bateriju i omogućiti si još nekoliko kilometara vožnje s motorom, objašnjava Krndija. Dakle, za razliku od električnog automobila kojem je potrebna specijalna punionica, bicikl se može puniti na običnu utičnicu, kao mobitel ili računalo.


  Zaljubljenik u struju, motore i bicikle sa Svilnoga u ovaj je projekt ušao zajedno sa Zlatkom Vidićem iz Zagreba i Eugenom Kanjskim iz Crikvenice. Kaže da su se upoznali putem interneta na forumu o »zelenim vozilima«. Imali su slične ideje i shvatili da se međusobno mogu nadopunjavati. Kako ističe Krndija, kolege su nabavljali dijelove i organizirali strojnu obradu, a on je odradio zavarivanje okvira, izradu plastičnih dijelova, bojenje i završno sklapanje.


  Električni bicikl, naravno, nije novost, u svijetu se proizvodi već neko vrijeme, ali kako ističe Krndija, njihovo vozilo ima i neke posebnosti.


  – Ovo je Ferrari među električnim biciklima, s komponentama koje koštaju oko 20.000 kuna. Sastoji se od tri glavna dijela – baterije, kontrolera i motora, pri čemu je kontroler srce sustava koje upravlja snagom motora. Ugradili smo najbolje dijelove iz inozemstva. Na primjer, standardni električni bicikli imaju bateriju od 10 do 12 ampersati, a ovaj ima 30, zbog čega ima i puno veću autonomiju – ističe Krndija koji je, u suradnji s kolegama, do sada proizveo pet bicikala, uključujući i preradu običnog bicikla u električni.


   Komercijalizacija projekta


Sada razmišlja o koraku dalje, odnosno o komercijalizaciji ovog zanimljivog projekta.


  – Kada bismo našli ulagača, moglo bi se pokrenuti masovnu proizvodnju, što bi značajno pojeftinilo bicikl. S obzirom na komponente koje ugrađujemo i rad, trenutačno bi mu cijena bila oko 5.000 eura, što je naravno puno. Ako se to i ne pokaže isplativo, mi ćemo sigurno nastaviti naše projekte i istraživanja. Jasno je zašto se industrija motora boji električnih vozila – jer nemaju puno dijelova koji bi se mogli kvariti. Samo zamijeniš bateriju i ideš dalje. Koliko ja znam, većina ljudi koji su nabavili električna vozila nisu odustali od njih. To je sigurno budućnost – smatra Krndija koji, s ciljem dodatne promocije bicikla, namjerava uskoro voziti od Rijeke do Zagreba.


  – To putovanje planiram u suradnji s HEP-om ili INA-om, da pokažem kako je izvedivo električnim biciklom prevaliti velike udaljenosti. Suradnja s nekom od ovih tvrtki mi je potrebna da mogu negdje usput napuniti bicikl. Udaljenost je oko 185 kilometara, što bih trebao prijeći u jedan dan, odnosno oko 6,5 do 7 sati