RASPISAN NATJEČAJ

Projektira se čvor Soboli, pogledajte kako će izgledati novi spoj Grobnišćine na autocestu

Sanja Gašpert

SNIMIO SERGEJ DRECHSLER

SNIMIO SERGEJ DRECHSLER

Novi čvor trebao bi se graditi između postojećih čvorova Čavle i Kikovica, na lokaciji vijadukta Soboli, gdje već prolazi županijska cesta koja povezuje Soboli i Podhum. Glavni cilj novog čvora je izmještanje tranzitnog prometa iz naselja i eliminacija prometnih gužvi u centru Čavala



ČAVLE – Hrvatske autoceste raspisale su natječaj za projektiranje čvora Soboli na autocesti A6. Projekt je vrijedan 200 tisuća eura, s rokom za dostavu ponuda 29. kolovoza i četverogodišnjim trajanjem. Realizacijom projekta izgradnje čvora Soboli, najopterećenija autocesta u Hrvatskoj, ona od Zagreba do Rijeke, u dogledno vrijeme dobit će još jedan izlaz koji će koristiti stanovnici Grobnišćine. Prema informacijama iz natječaja, novi čvor gradit će se između postojećih čvorova Čavle i Kikovica, na lokaciji vijadukta Soboli, gdje već prolazi županijska cesta Ž5028 koja povezuje Soboli i Podhum. Posebnost ovog čvora je što se planira bez naplatnih kućica – stanovnici će moći ući i izaći s autoceste bez zaustavljanja.


You tube


Glavni cilj novog čvora je izmještanje tranzitnog prometa iz naselja i omogućavanje direktnog pristupa autocesti stanovnicima Jelenja koji trenutno moraju proći kroz centar Čavala da bi došli do najbliže rampe na autocesti. To stvara prometne gužve i opterećuje lokalne ceste. »Izgradnjom novog čvora omogućit će se povezivanje šireg područja općina Čavle i Jelenje na mrežu autocesta te izmještanje tranzitnog prometa iz naselja«, navodi se u projektnoj dokumentaciji. Odluka da čvor bude »bez naplate« proizlazi iz njegove lokalne funkcije, a ne iz uvođenja digitalnog sustava naplate cestarine. Ovakav pristup tipičan je za lokalne spojne čvorove koji služe rasterećenju okolnih naselja, a ne stvaranju dodatnih prihoda od cestarine. Natječaj obuhvaća kompletnu projektnu dokumentaciju kroz nekoliko faza – od idejnog rješenja i elaborata utjecaja na okoliš do izvedbenih projekata i natječajne dokumentacije. Projektant mora osigurati sve potrebne dozvole i projektirati popratne instalacije, poput elektroenergetskog napajanja, cestovne rasvjete, prometne signalizacije i sustava odvodnje.


Prvi korak


Realizacijom ovog projekta inicijativa grobničkih općina Čavle i Jelenje urodila je plodom. U Općini Čavle s velikim zadovoljstvom su dočekali vijest o raspisanom natječaju za izgradnju čvora Soboli.




– Ova vijest za nas predstavlja važan korak naprijed u rješavanju dugogodišnjeg prometnog problema koji svakodnevno opterećuje živote naših mještana. Inicijativu za izgradnju čvora Soboli pokrenuli smo još početkom 2021. godine, kada smo nadležnom Ministarstvu uputili zahtjev za sastanak na temu prometnog rasterećenja naše općine i stvaranja direktne veze Općine Jelenje s Gradom Rijekom. Odgovor na našu inicijativu dobili smo krajem prošle godine, a sve ovo vrijeme između nismo čekali, nego smo nastavili sustavno raditi na stvaranju svih prostorno-planskih preduvjeta kako bi ovaj projekt postao stvarnost, ističe načelnica Općine Čavle Ivana Cvitan Polić.


Ivana Cvitan Polić / Foto OPĆINA ČAVLE

Načelnica Općine Čavle Ivana Cvitan Polić / Foto OPĆINA ČAVLE


Podsjeća da je čvor Soboli označen kao optimalno rješenje u prostorno-prometnoj studiji Rijekaprojekta iz listopada 2019. godine, a danas je to rješenje i službeno implementirano u Prostorni plan uređenja Općine Čavle. Osim toga, Općina Čavle izradila je i stručni prometni elaborat Građevinskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, koji je jasno ukazao na neodrživu gustoću prometa kroz središte Čavala – više od šesnaest tisuća vozila dnevno, uz dodatni sigurnosni rizik zbog blizine osnovne škole i vrtića.


– Ova prometna točka ključna je za sigurnost naših najmlađih, svakodnevno funkcioniranje stanovništva, ali i za bolju povezanost šireg riječkog prstena. Raspisivanje natječaja doživljavamo kao potvrdu da se dugogodišnji trud isplatio. Svjesni smo da je ovo tek prvi korak i da realizacija nije nešto što će se sutra dogoditi, a to vrijeme moramo iskoristiti za bolja prometna rješenja unutar općina Čavle i Jelenje te ćemo odmah krenuti sa dogovorima s nadležnima, odnosno sa Županijskom upravom za ceste Primorsko-goranske županije. Zahvaljujemo svim akterima koji su pridonijeli da ovaj projekt dođe do ove faze te se nadamo puno bržoj realizaciji od dosadašnje, poručuje čavjanska načelnica Ivana Cvitan Polić.


Nove mogućnosti razvoja


I u susjednoj Općini Jelenje s radošću i zadovoljstvom su primili vijest o raspisivanju natječaja za projektiranje čvora Soboli koji, prema riječima jelenjskog načelnika Roberta Marčelje, predstavlja iznimno važan iskorak ne samo za Općinu Jelenje, već i za cijelo područje riječkog prstena.


– Ovaj projekt ima višestruku vrijednost – omogućit će našim sumještanima izravno uključivanje na autocestu A6 bez potrebe prolaska kroz središte Čavala, čime se znatno smanjuje prometno opterećenje lokalnih prometnica, povećava sigurnost i podiže kvaliteta svakodnevnog života. Također, našim će mještanima ovaj čvor omogućiti veću fleksibilnost u planiranju svakodnevnih ruta, ovisno o prometnim okolnostima i osobnim potrebama, što će dodatno rasteretiti prometni tok prema Rijeci i okolnim naseljima. No, čvor Soboli nije važan samo za lokalnu zajednicu. Riječ je o infrastrukturnom projektu od regionalnog značaja, koji povezuje jedinice lokalne samouprave Matulji, Kastav, Viškovo, Rijeku, Jelenje i Čavle. Ta je širina prepoznata i u prostorno-prometnoj studiji koju je izradio Zavod za prostorno uređenje Primorsko-goranske županije, a koja jasno potvrđuje stratešku ulogu ovog čvora u budućem razvoju prometne mreže, kaže Marčelja.


Načelnik Općine Jelenje Robert Marčelja
Foto SERGEJ DRECHSLER


Dodaje kako ovakvi projekti mijenjaju vizuru mjesta, unapređuju komunalnu infrastrukturu i otvaraju nove mogućnosti za razvoj gospodarstva, poduzetništva i zapošljavanja.


– Vjerujemo kako će realizacija ovog projekta, koji je sada u fazi izrade projektne dokumentacije, u godinama koje slijede značajno pridonijeti kvaliteti života stanovnika Grobnišćine, ali i boljim uvjetima za posjetitelje, putnike i sve korisnike autoceste A6. Ovim putem zahvalio bih Hrvatskim autocestama i svim uključenim partnerima što su prepoznali inicijativu općina Jelenje i Čavle koja je dovela do ove važne prekretnice za našu zajednicu i postala dio puno šire priče, zaključuje Marčelja.