Sumnje u nepravilnosti

Nepravilno korištenje EU novca? Nezavisni vijećnici optužili ŽLU i Grad Krk za prevaru u natječaju

Mladen Trinajstić

Jasno je da je pravi cilj projekta izgradnja lukobrana u svrhu povećanja broja nautičkih i komunalnih vezova pa ne možemo drugo negoli zaključiti da će se predmet potpore u krčkom slučaju koristiti protivno svrsi za koju je potpora namijenjena, ističu podnositelji prijave



KRK – Članovi kluba nezavisnih vijećnika Gradskog vijeća Grada Krka, izrazli su svoje »sumnje na nepravilnosti i prevaru u korištenju EU sredstava« te prijavu uputili ministrici poljoprivrede Mariji Vučković, Upravi za ribarstvo pri njenom ministarstvu, ali i Ministarstvu financija te Primorsko-goranskoj županiji.


A nepravilnosti su, po njihovoj ocjeni, počinili čelnici Županijske lučke uprave Krk i Grada Krka. Adresirajući svoje optužbe na račun ravnatelja ŽLU-a Krk Gorana Lajnerta i krčkoga gradonačelnika Darija Vasilića, »nezavisni« David Mrakovčić, Darko Purić i Goran Marević, ukazali su na »pokušaj izigravanja važećih pravila natječaja za dodjelu potpore u okviru mjera koju provodi Uprava ribarstva Ministarstva poljoprivrede, a slijedom kojih bi se iz Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo u Krku trebala rekonstruirati i širiti luka, putem mjera za gradnju ribarskih luka, iskrcajnih mjesta, burza ribe i zakloništa«.


Ribarska namjena


– Potporom nije obuhvaćena izgradnja novih luka i novih iskrcajnih mjesta. Prihvatljivi troškovi u tom smislu troškovi su ulaganja vezanih uz poboljšanje infrastrukture postojećih ribarskih luka i iskrcajnih mjesta, a što luka Krk izrijekom nije. Naime, na području luke Krk ne obavlja se iskrcaj ribe, štoviše, posljednji je bio 2017. godine, ističu prijavitelji te navode da je ribarskim brodovima ribolov okružujućom mrežom plivaricom i povlačnim mrežama već neko vrijeme zabranjen na cijelom području krčkog akvatorija.




– Brodovi su dislocirani na područje luka gdje je lov dozvoljen, odnosno u Istru i središnji dio Jadrana. Na budućem, ishođenom građevinskom dozvolom predviđenom produžetku lukobrana ribarski se sadržaji planiraju u samo nezantnom njegovom djelu, a na lukobranu nema niti je ikad bilo vezova za ribarske brodove.Takvi vezovi projektom ondje nisu ni predviđeni, već se planira gradnja 19 vezova za nautička plovila, što je u suprotnosti sa svrhom i ciljevima potpore. Osim toga, do postojećeg, kao i budućeg lukobrana ne postoji pristupna cesta kojom mogu prometovati kamioni za istovar ulova s ribarskih brodova, a realizacija pristupa alternativnom trasom do daljnjeg neće biti moguća zbog zamršenih imovinsko-pravnih odnosa. Treba istaknuti i da se predviđeno produljenje lukobrana nalazi unutar područja ekološke mreže Natura 2000, uz ostalo i unutar ekološkog koridora za morske kornjače. Ta činjenica nije obuhvaćena Studijom za ocjenu o potrebi procjene utjecaja na okoliš tog zahvata. Postojeći i novoplanirani lukobran u konačnici se neće koristiti za potrebe ribarske luke ili kao iskrcajno mjesto, ocjenjuju u zaključku prijave njeni podnositelji, ističući da na području grada Krka više niti nema ribarskih brodova koji vrše iskrcaj ribe i morskih organizama, kao i da zbog zabrane i ograničenja ribolova nije poznato niti kada će, te hoće li ih ondje više uopće i biti. Imajući sve to u vidu, nezavisni vijećnici zaključuju da projekt »Ribarska luka Krk« nije ekonomski održiv, što je suprotno uvjetima prihvatljivosti i načinu dodjele takvih potpora, a zbog čega je razvidno da izgradnja ribarske luke u gradu Krku nije opravdana, niti u skladu s pravilnikom i natječajem, pa stoga niti može biti prihvatljiva.


– Jasno je da je pravi cilj projekta izgradnja lukobrana u svrhu povećanja broja nautičkih i komunalnih vezova pa ne možemo drugo negoli zaključiti da će se predmet potpore u krčkom slučaju koristiti protivno svrsi za koju je potpora namijenjena, poentiraju podnositelji prijave te dodaju da se takvim planom želi »kupiti« naklonost stanovnika grada Krka i županije pred predstojeće lokalne izbore, pa i pod cijenu sankcija koje bi Krčanima mogla »odrezati« nadležna nadzorna, kontrolna i revizorska tijela EU-a.


– Cijenu te političke igre od gotovo 50 milijuna kuna naposljetku će platiti građani, zaključuju u tom vijećničkom klubu koji svoj čin prijave obrazlažu odgovornošću prema svojim sugrađanima, ali i EU proračunu.


Generacijski projekt


– Ovo je još jedan primjer u kojem manjina opozicijskih političara nastoji diskreditirati napore, u ovom slučaju ŽLU-a Krk da se uz pomoć sredstava EU fondova krene u realizaciju projekta produljenja lukobrana u krčkoj luci i izgradnje ribarske luke, ustvrdio je upitan za komentar gradonačelnik Darijo Vasilić, napominjući da je to projekt koji se po svojoj važnosti može nazvati »generacijskim« i kojim se, osim odličnih uvjeta za sve lučke operacije ribarskih brodova, dobiva i maritimna zaštita vanjskog dijela krčke luke i uvale Portapisana.


– Takvi se projekti pripremaju i grade kroz cijelo desetljeće, te zbog toga nisu, niti bi trebali biti predmetom kampanje bilo kojih izbora. Ovaj je projekt u skladu s krčkim Urbanističkim planom uređenja (UPU1) i kao takav zadovoljio je sve razine posebnih uvjeta, uključujući i projekt pristupnog puta, a za što je već izdana i građevinska dozvola. Govoriti o tome da je u krčkom akvatoriju zabranjen ribolov te da se zbog toga u našoj luci ne obavlja iskrcaj ribe, kratkoročno je i ograničeno sagledavanje tematike razvoja Grada Krka. Krčka luka ima ogroman potencijal kao najbliža iskrcajna točka transportnim pravcima prema kopnenoj Hrvatskoj i brojnim europskim zemljama u okruženju. Krk je i luka koja će nakon obnove ribljeg fonda i ukidanja ribolovnih ograničenja ponovno, kao i nekad, postati nezaobilaznim iskrcajnim mjestom za jadransku ribarsku flotu, zaključio je Vasilić naglašavajući da se ovim projektom potrebe ribarstva i razvoj grada sagledavaju kroz idućih nekoliko desetljeća, a ne kroz dnevnu opozicijsku politiku.


Sve po pravilima


Ravnatelj ŽLU-a Krk Goran Lajnert pak ističe da je ŽLU Krk sredinom ožujka predao zahtjev za dodjelu potpore na natječaj Ministarstva poljoprivrede.


– Riječ je o potporama u okviru mjere koja je sastavnica EU fonda za pomorstvo i ribarstvo i koje unutar Operativnog programa za pomorstvo i ribarstvo 2014.-2020. obrađuje Uprava za ribarstvo Ministarstva poljoprivrede, navodi u svom očitovanju na istu temu. Natječaj je u finalnoj fazi, te ubrzo očekujemo konačnu odluku spomenute Uprave. Ako se taj naš projekt prihvati te ako nam bude dodijeljen maksimalni iznos željene potpore, ŽLU Krk će za njegove realizaciju osigurati i ostatak potrebnih sredstava, odnosno pronaći ćemo pogodan način financiranja projekta za koji držimo da je od iznimne važnosti i za ŽLU Krk, ali i za cijelu lokalnu zajednicu. Ispunili smo te i dalje ispunjavamo baš sve zahtjeve Ministarstva poljoprivrede, Uprave ribarstva, a sve kako bismo udovoljili uvjetima za dobivanje te EU potpore te se pritom koristimo dokumentima i podacima čiju vjerodostojnost nikada nismo dovodili u sumnju. Dakle, poduzimamo sve radnje ažurno i na vrijeme te će nadležno ministarstvo na koncu odlučiti jesmo li ili nismo zadovoljili sve uvjete i kriterije natječaja, zaključuje Lajnert.


Ravnatelj ŽLU-a Krk kaže i da nema straha za njihov proračun, a još manje za novac stanovnika grada Krka jer, tvrdi, ne postoji baš nikakva mogućnost da bi građani Krka u budućnosti taj projekt morali plaćati, na bilo koji način.


– Županijske lučke uprave vode računa da se svi projekti, a posebno ovako veliki i važni, izvedu na »najvišoj razini«, zakonito, a o istome dodatno računa vodi i naš osnivač, Primorsko-goranska županija, završio je čelnik krčke Županijske lučke uprave odbacujući navode iz spomenute prijave.