
Menci Clement Crnčić - Bonaca / Foto HMT
povezane vijesti
U posljednjem tjednu održavanja izložbe “Modri pogledi – Pučina i priobalne vedute u hrvatskoj likovnoj umjetnosti od plenerizma do apstrakcije” – remek-djela iz Zbirke Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti, postavljene u Hrvatskom muzeju turizma u opatijskoj Vili Angiolini, dr. sc. Snježana Pintarić održat će predavanje “Jadranska obala u djelima hrvatskih modernista”. Bit će to u petak, 5. rujna u 19 sati u Vili Angiolini, najavili su iz Hrvatskog muzeja turizma.
Dugogodišnja ravnateljica Muzeja suvremene umjetnosti i stručnjakinja za slikarstvo 20. stoljeća i novijih razdoblja, dr. sc. Snježana Pintarić govorit će o hrvatskim slikarima koji su od sredine 19. stoljeća, sve do danas, prenosili na platno motive Jadranske obale stvarajući amblematske slike naših primorskih gradova, otoka i morskih krajolika.
Hrvatski modernisti interpretiraju ih na nove i drugačije načine koje karakterizira odmak od tradicionalnog realističkog prikazivanja, naglašavanje subjektivnog doživljaja krajolika kao i eksperimentiranje s oblicima i bojama.
Kako u našoj javnosti nisu dovoljno poznati umjetnici koji su unutar naših kulturnih i nacionalnih granica ispisali povijest hrvatskog pejzaža, ovim predavanjem želimo podsjetiti na njih i ukazati na njihov značaj.
– Na početku tog umjetničkog puta trojica su slikara ključnih za razvoj Moderne u Hrvatskoj – Vlaho Bukovac, Menci Clement Crnčić i Emanuel Vidović, umjetnici koji prekidaju s tradicijom i uvode impresionistički i postimpresionistički način slikanja, te inauguriraju pejzaž kao samostalni žanr.
Vlaho Bukovac, “opsjednut svjetlošću” izlazi iz svog ateljea u Cavtatu i kao jedan od prvih hrvatskih umjetnika slika u prirodi. Nedaleko Opatije, u Novom Vinodolskom, imao je svoju kuću Menci Clement Crnčić i ovdje su nastale prve marine hrvatske Moderne.
Antologijska djela splitskog umjetnika Emanuela Vidovića, njegovi dalmatinski eksterijeri i interijeri, ubrajaju se u najljepše slike hrvatskog impresionizma. Slijedeća generacija umjetnika s Ljubom Babićem, Jerolimom Mišeom, Đurom Tiljkom i Omerom Mujadžićem, predstavnicima realističkog i ekspresionističkog izraza, također je stvorila niz iznimnih pejzaža i veduta.
Sredina 20. stoljeća je razdoblje u kojem istovremeno egzistiraju i predmetnost (figuracija) i apstrakcija, a mnogi umjetnici stvaraju upravo na granici između tih oblikovnih principa – Marta Ehrlich, Edo Murtić i Mila Kumbatović.
Na početku 21. stoljeća u Hrvatskoj djeluje niz sjajnih slikara, od kojih ističemo iznimnog kolorista Dalibora Paraća i “slikarskog nomada” Zlatana Vrkljana – navodi se u najavi predavanja.
Dr. sc. Snježana Pintarić diplomirala je na Filozofskom fakultetu u Zagrebu povijest umjetnosti i njemački jezik i književnost, gdje je i magistrirala. Bila je kustosica i ravnateljica Galerije Antuna Augustinčića, potom stručna savjetnica za muzeje i zaštitu spomenika u Gradskom uredu za kulturu Grada Zagreba, a od 1998. do 2022. ravnateljica Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu. Od 1999. do 2009. voditeljica je projekta izgradnje nove zgrade Muzeja suvremene umjetnosti.
U svom kustoskom radu stekla je zvanje muzejske savjetnice. Sa stručnim i znanstvenim izlaganjima sudjelovala je na simpozijima i kongresima na temu povijesti umjetnosti i muzeologije, autorica je brojnih izložbi s područja moderne i suvremene umjetnosti i urednica velikog broja kataloga i publikacija.
Kao urednica publikacije Volumen – katalog zbirki MSU primila je godišnju nagradu Društva povjesničara umjetnosti 2007., a za izložbu Nepokorena šuma – Hommage Radovanu Ivšiću (koautorstvo s Annie Le Brun) nagradu za najbolju izložbu Hrvatskog muzejskog društva 2015.
Dobitnica je posebnog priznanja za doprinos likovnoj umjetnosti Hrvatskog društva likovnih umjetnika u 2022. Za zasluge u kulturi nagrađena je ordenima Republike Hrvatske i Republike Austrije.