Protiv novog propisa

NEZADOVOLJSTVO Zakupce gradskih poslovnih prostora u Opatiji na noge digla odluka o bankovnoj garanciji

Marina Kirigin

: Grad Opatija je i prije ove odluke imao 98 posto naplaćenih potraživanja od zakupaca poslovnih prostora / Snimio Sergej DRECHSLER

: Grad Opatija je i prije ove odluke imao 98 posto naplaćenih potraživanja od zakupaca poslovnih prostora / Snimio Sergej DRECHSLER

Zakupci upozoravaju na gradsku odluku kojom se propisuje bankovna garancija u punom iznosu za vrijeme trajanja zakupa. U Gradu Opatiji objašnjavaju da se izmjeni Odluke pristupilo radi njezinog usklađivanja s izmjenama i dopunama Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora



OPATIJA  Novom, izmijenjenom gradskom odlukom, koja je na snazi od prije 15 dana, od nas zakupaca opatijskih gradskih poslovnih prostora traži se prilaganje osobne zadužnice, zadužnice od firme i treća stvar je da moraš dati bankovnu garanciju na vrijeme trajanja zakupa u punom iznosu. To znači, ako je mjesečni zakup prostora recimo deset tisuća kuna, što mislim da je nekakav prosjek, ako se to pomnoži s 12 mjeseci u godini i puta pet godina, ako je to vrijeme trajanja zakupa – to znači da ti moraš tražiti 600 tisuća kuna bankovne garancije, a to je gotovo isto kao da tražiš toliko kuna kredita. To mene u banci košta 25 tisuća kuna godišnje. Kome je to u interesu da na taj način »razvali« poduzetnika? Je li Grad dopustio da netko ne plaća pet godina zakup? Da ne platim samo tri mjeseca zakup, meni bi bila poslana ovrha pa bi imali mogućnost ovršiti se na račun firme, na temelju moje imovine. Da se recimo ne mogu ovršiti iz tih izvora, onda bi se naplatiti od bankovne garancije i to odmah po prvom pozivu. Pričamo znači o razdoblju od tri mjeseca. Čemu potreba da se onda traži bankovna garancija na pet godina? Takva praksa, koliko je meni poznato, ne postoji u drugim hrvatskim gradovima. Osim toga, Grad Opatija se svojevremeno pohvalio da ima 98 posto naplaćenih potraživanja, zanima nas za koga je to onda napravljeno? Od ovog samo banka može profitirati, a poduzetnik gine – saznajemo od opatijskih zakupaca gradskih poslovnih prostora.



Mia Cvijetić, viša stručna suradnica za upravljanje imovinom Grada Opatije, objasnila je da se radi o izmjeni Odluke o davanju u zakup i kupoprodaji suvlasničkog dijela poslovnog prostora, odnosno sredstva osiguranja koje Grad Opatija potražuje kao zakupodavac poslovnih prostora, a radi osiguranja plaćanja novčanih tražbina s osnova zakupnine, kamata i troškova korištenja poslovnog prostora.


Tražit ćemo povratak na staro – Mauricio Počekaj / NL arhiva

Tražit ćemo povratak na staro – Mauricio Počekaj / NL arhiva


 



Javno savjetovanje




 


– Zbog izmjena i dopuna Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora, koje su stupile na snagu u prosincu 2018. godine, početkom 2019. godine pristupilo se izmjeni i dopuni Odluke radi njezinog usklađivanja s izmjena i dopunama Zakona o zakupu te je Gradsko vijeće Grada Opatije na sjednici održanoj 20. ožujka 2019. godine usvojilo Odluku o izmjeni i dopuni Odluke. Javno savjetovanje sa zainteresiranom javnošću povodom Nacrta Odluke o izmjeni i dopuni Odluke bilo je otvoreno od 6. veljače do 25. veljače 2019. godine. U otvorenom roku Grad Opatija zaprimio je dva prijedloga te je 1. ožujka 2019. godine objavljeno Izvješće o provedenom javnom savjetovanju. Člankom 5. Odluke o izmjeni i dopuni Odluke izmijenjena su postojeća sredstva osiguranja novim sredstvima osiguranja ovisno o visini jednogodišnjeg iznosa ugovorene zakupnine. Stoga, zakupnik je dužan dostaviti, ovisno o visini jednogodišnjeg iznosa zakupnine s porezom na dodanu vrijednost: 1. za iznos godišnje ugovorene zakupnine s porezom na dodanu vrijednost u visini manjoj od 100.000 kuna, bjanko zadužnicu/e zakupnika, 2. za iznos godišnje ugovorene zakupnine s porezom na dodanu vrijednost od 100.000 kuna i više, bjanko zadužnicu/e zakupnika izdanu/e do iznosa koji pokriva iznos ugovorene petogodišnje zakupnine s porezom na dodanu vrijednost te bezuvjetnu bankarsku garanciju u visini ugovorene petogodišnje zakupnine s porezom na dodanu vrijednost, s klauzulom »bez prigovora« odnosno »plativo na prvi poziv« koja vrijedi do isteka roka na koji je ugovor o zakupu sklopljen – stoji u pojašnjenju odluke.
Na pitanje što se ovakvom izmjenom htjelo postići, gradska stručna suradnica proslijedila je dio teksta obrazloženja Prijedloga Odluke o izmjeni i dopuni Odluke: »Tijekom primjene važeće Odluke, zakupci poslovnih prostora izrazili su nezadovoljstvo i primjedbe u odnosu na obvezu plaćanja 6-mjesečne zakupnine unaprijed dok ugovor o zakupu traje. Naime, ističu da je riječ o izrazito otegotnoj obvezi na početku obavljanja poslovne aktivnosti. Uvažavajući da postojeća sredstva osiguranja u potpunosti ne ispunjavaju svoju predviđenu svrhu i u želji da se potencijalnim zakupcima olakša pristup poslovnim prostorima, u članku 8.a propisuju se drugi oblici osiguranja plaćanja«.



Potpuna kontrola


 


Zbog alarmantne situacije Upravni odbor Udruženja obrtnika Opatija, Matulji, Lovran i Mošćenička Draga na navedenu je temu sazvao sastanak, nakon čega su poslali sljedeće priopćenje:


– Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora zakonodavac je u bitnom dijelu želio postići potpunu kontrolu zakupa poslovnih prostora u vlasništvu RH i jedinica lokalne samouprave. Bankovne garancije koje podrazumijevaju pet godina su izuzetno veliki trošak, dodatni udar na zakupce, a jedini koji će od toga imati koristi su banke. Bankovna garancija je skupa, ovisi o kredibilitetu svakog pojedinca i pitanje je da li će u trenutku kada ističe Ugovor o zakupu, a pogotovo sada u ovo teško vrijeme epidemije koronavirusa, pojedinac istu i dobiti. Ovakva obveza dovodi u lošu situaciju onoga koji je izlicitirao prostor i koji ima namjeru ulagati u taj prostor te mu se umanjuje kreditna sposobnost. Dodatni trošak od više tisuća kuna smatramo nepotrebnim, mislimo da je dovoljna zadužnica ili bankovna garancija u visini tromjesečne zakupnine s porezom na dodanu vrijednost. Reagiramo tek sada iako je Odluka na snazi već više od godine dana nakon dojave pojedinca zakupnika kojemu je istekao Ugovor o zakupu. Prihvaćamo da smo propustili dati primjedbu, ali smatramo da se izmjena Odluke može donijeti na dobrobit naših obrtnika i poduzetnika. Upravni odbor Udruženja obrtnika Opatija uputit će dopis prema Gradu Opatija sa zamolbom da se izmijeni Odluka u dijelu osiguranja plaćanja zakupnine na prihvatljiviji način.



– Ta je odluka donesena na Vijeću na prijedlog stručnih službi. Ovakva odluka uveliko utječe na sve poduzetnike, ponajviše srednje poduzetnike i znatno poskupljuje cijenu poslovanja. Grad Opatija kao najmodavac ovakvom odlukom ne dobiva ništa posebno što dosad nije imao. Grad Opatija ima jednu od najvećih, ako ne i najveću naplativosti po pitanju poslovnih prostora u Hrvatskoj – oko 98 posto i ima veliku popunjenost poslovnih prostora, tako da mu ovo baš i ne treba – vidi se da je ovo prijedlog stručnih službi. Reagirat ćemo na to i tražiti da se vrati na stare oblike garancije – rekao je Mauricio Počekaj, predsjednik Udruženja obrtnika Opatija.