Rasvjeta i turizam

Ne slažu se svi s preporučenom štednjom struje. Odluka o skromnijem opatijskom adventu bila bi “minus”

Marina Kirigin

Advent je postao turistički proizvod važan za cjelokupnu opatijsku privredu

Advent je postao turistički proizvod važan za cjelokupnu opatijsku privredu

Ne možemo sami sebi »gasiti« i oduzimati ono od čega jedino u Opatiji živimo – rekao je opatijski ugostitelj Goran Pejić, a Zvijezdana Klobučar Filčić, direktorica TZO-a Lovran, smatra da se štedjeti može i ako kićenje bude na lanjskoj razini



OPATIJA – Adventsko ruho grada, božićno-novogodišnja dekoracija i neizbježni svjetlosni efekti tisuće malih lampica proteklih su nekoliko godina Opatiju etablirali među top turističke destinacije u prosincu.


Zahvaljujući uređenju i ponudi grada u vrijeme adventa, Opatija je dobila i turistička priznanja. Advent je postao turistički proizvod važan za cjelokupnu opatijsku privredu, prije svega hotelijere i ugostitelje koji zahvaljujući dolascima domaćih i stranih gostiju bilježe lijepe poslovne rezultate. Međutim, s obzirom na sveopću ekonomsku krizu, enormne troškove energenta koji iz dana u dan rastu, ali i sve češće preporuke o štednji električne energije, pred opatijskom turističkom privredom i gradskom vlasti važna je odluka o tome u kojoj mjeri okititi grad svjetlosnom božićno-novogodišnjom dekoracijom.


Mišljenje većine, posebno djelatnika u turističkom i ugostiteljskom sektoru, je da se na adventskoj dekoraciji ne bi trebalo štedjeti jer su upravo ti svjetlosni efekti u romantičnim opatijskim perivojima dio doživljaja koji »prodaju« Opatiju u prosincu. Neki smatraju da bi se eventualno moglo štedjeti na način da se paljenje lampica vremenski skrati, odnosno rasvjeta ranije gasi nego je bilo uobičajeno proteklih godina.


Čarolija blagdana




– Budući da je Opatijski advent prepoznatljiva manifestacija koja u grad u zimskim mjesecima privlači velik broj gostiju, smatramo da blagdanska dekoracija i ove godine treba svakom gostu dočarati čaroliju blagdana koji su pred nama. Planiranju aktivnosti svakako treba pristupiti na optimalan način te pronaći najbolji omjer između uštede energije i prepoznatljivosti čitave manifestacije koja je zahvaljujući naporima cijelog turističkog sektora u svega nekoliko godina postala jedan od važnijih turističkih proizvoda – poručili su iz Liburnia Riviera Hotela, hotelske grupacije zahvaljujući kojoj je proteklih godina opatijska božićno-novogodišnja dekoracija bitno oplemenjena.


Suzi Petričić: Fokus na ekološkoj komponenti

 


Zbog lampica na drveću vrlo često reagiraju i »zeleni«, no direktorica opatijske Turističke zajednice Suzi Petričić ističe da je fokus »Najljepšeg Adventa uz more« stavljen i na održivost i na ekološku komponentu cijelog događanja.
– Ugođaj, odnosno raskošna i prekrasna adventska dekoracija jedan je od ključnih elemenata posebnog doživljaja i izuzetne atmosfere koji pruža Advent u Opatiji, a svakako i jedan od glavnih razloga zbog kojih smo uvršteni među najljepše uređene adventske gradove Europe. Zahvaljujući atraktivnim, ali energetski nisko potrošnim dekoracijama, kao i bogatom prigodnom programu, opatijski Advent postao je izuzetno jak motiv dolaska gostiju, ali i jedan od najprepoznatljivijih blagdanskih događanja u Hrvatskoj i Europi. Tijekom zimskih mjeseci značajno je povećan dolazak gostiju u destinaciju, a trud i rezultate Turističke zajednice grada Opatije, Grada Opatije, Festivala Opatije, Parkova i ostalih suradnika na projektu prepoznao je i hotelski i ugostiteljski sektor koji se aktivno uključio u realizaciju adventskih zbivanja, poštujući iste principe rada i odvijanja manifestacije. Opatija je od prvog izdanja »Najljepšeg Adventa uz more« fokus stavila na održivost i ekološku komponentu cijelog događanja. Zbog toga smo kao partnera u izradi dekoracija koje su osvojile cijeli svijet izabrali tvrtku Blachere Illumination iz Francuske koja radi diljem svijeta i redovito mjeri svoj utjecaj na okoliš koristeći najčišće tehnologije, a njihove se svjetlosne dekoracije proizvode od biorazgradivih i recikliranih materijala. Koriste isključivo LED dekoracije niske energetske potrošnje, zbog čega je i prije aktualnih trendova redukcije potrošnje električne energije »Najljepši Advent uz more« poštovao sve principe ekološke i energetske održivosti – zaključila je Suzi Petričić.

Opatijski ugostitelj Goran Pejić kaže da ništa ne bi mijenjao, da bi sve trebalo biti kao lani, bez obzira na preporuke o štednji.


– Moj ugostiteljski posao zbog eventualno manje raskošnog, manje rasvijetljenog Adventa, neće patiti, ali ugođaj neće biti isti. Mislim da bi odluka o skromnijem Adventu za Opatiju bila »minus«. Treba li se na uštrb svjetske krize ponašat štedljivo ili nastaviti normalno dalje živjeti? Ja sam uvijek za to da se u svim kriznim situacijama treba nastaviti normalno dalje, živjeti treba za danas. Osim toga, smatram da si ljudi još uvijek mogu priuštiti putovanja. Da je to tako, govori i podatak da je skijalište Kronplatz rasprodano, iako su cijene išle za 30 posto gore. Zato mislim da se sve dalje mora normalno odvijati. Znači, dok nam ne isključe struju, treba je koristiti, a jedinice lokalne samouprave te račune za struju ionako će lako platiti – malo će dignuti davanja nama privrednicima, malo nekom drugom i sakupit će za račun za struju. Ne možemo sami sebi »gasiti« i oduzimati ono od čega jedino u Opatiji živimo – rekao je Pejić.


Ponuda najvažnija


Zvijezdana Klobučar Filčić, direktorica Turističke zajednice općine Lovran, smatra da se štedjeti već može tako da se ove godine ne proširuju prostori adventskih lokacija u gradu, odnosno da kićenje grada bude na lanjskoj razini.


Zvijezdana Klobučar Filčić / Snimio SERGEJ DRECHSLER


– Advent i božićno vrijeme ne bi trebalo predstavljati nikakav luksuz ni veliko trošenje, nego bi ga prije svega trebalo razmatrati kao jedan obiteljski period. Međutim, on je komercijaliziran kroz godine i postao je proizvod koji privlači domaće i strane goste koji su spremni putovati po čitavom svijetu i obilaziti te najatraktivnije adventske lokacije. Što se štednje tiče, mi smo trenutno u nekom periodu u kojem bismo se trebali malo »stisnuti«, posebno zato jer imamo ove, nazovimo ih, »strujne napade«. Dekoracija se kači na javnu infrastrukturu i to neminovno stvara velike troškove, koje u konačnici plaćaju JLS-i. Može li se s manje napraviti više? Možda i može. Naravno da je uvijek lijepo vidjeti osvijetljen grad, ali mislim da je ipak u svemu tome najvažnija ponuda, ti dodatni sadržaji koji se nude, a ne sama dekoracija. Razvikana i poznata adventska središta, kakvo je i Opatija koja već godinama ulaže značajna sredstva u uređenje grada, ipak bi možda ove godine trebala ostati na razini prošlogodišnjeg izdanja. Znači, zbog štednje se suzdržati od nekih novih, dodatnih ulaganja, ali i zadržati advent na istoj razini. Mislim da će to već biti dovoljna štednja. Svijetleća dekoracija izuzetno je skupa, samo jedna osvijetljena ljuljačka stoji oko 70.000 kuna. Iako to nije stavka o kojoj se brine TZ, već Općina, ona je izuzetno financijski zahtjevna, posebno za manje sredine kao što je Lovran. Lampice čine doživljaj, no važnija je ponuda – rekla je direktorica TZO-a Lovran.