Ponuda i potražnja

Matuljska veletržnica: Interes za grožđem sve manji jer mlade ne zanima proizvodnja vina

Marina Kirigin

Vinsko grožđe ovog je tjedna glavni proizvod na matuljskoj veletržnici / Snimio VEDRAN KARUZA

Vinsko grožđe ovog je tjedna glavni proizvod na matuljskoj veletržnici / Snimio VEDRAN KARUZA

Starije generacije izumiru, a mlađe ne zanima ni grožđe, ni vino – oni su konzumetni instant proizvoda. Mislim da su to objektivni razlozi, prije nego oni vezani uz cijene i isplativost, jednostavno, promijenila se kultura života – kaže uzgajivač Gojko Grbavac iz okolice Vrgorca



MATULJI – Matuljska veletržnica ovog tjedna je u znaku vinskog grožđa. Pojačana je njegova ponuda i potražnja, što je, naravno, karakteristično za ovo doba godine.


Međutim, kako saznajemo od dugogodišnjih prodavača/prozvođača grožđa na matuljskoj veletržnici, ni ponuda, ni potražnja nisu onakve kakve su znale biti, a kao razlog svega navode pad interesa mladih za uzgojem grožđa, ali i za proizvodnjom vina u domaćinstvima. Sve to, dodaju, govori o nestajanju jedne tradicije iz naših konoba.


Vilim Sanković / Snimio VEDRAN KARUZA

Vilim Sanković / Snimio VEDRAN KARUZA


Interes pada


– Danas imamo ovdje devet OPG-ova, od kojih je sedam iz Dalmacije i dva iz Istre. U ponudi imaju bijele i crne vinske sorte, ponuda je uglavnom šarolika i na izbor kupcima. Cijene grožđa kreću se od 5 do 8 kuna po kilogramu – rekao je Vilim Sanković, direktor Regionalne veletržnice Rijeka-Matulji.


Gojko Grbavac / Snimio Vedran KARUZA

Gojko Grbavac / Snimio Vedran KARUZA




Sa svojom ponudom grožda stigao je Gojko Grbavac iz okolice Vrgorca. Kaže da već godinama dolazi u Matulje i da mu se čini da interes kupaca za grožđem pada.


– Razlog je vjerojatno generacijski. Starije generacije izumiru, a mlađe ne zanima ni grožđe, ni vino – oni su konzumetni instant proizvoda. Mislim da su to objektivni razlozi, prije nego oni vezani uz cijene i isplativost, jednostavno, promijenila se kultura života. Danas su sela izumrla, a nekad sam u tim selima znao istovariti kamion grožđa. Naš posao postao je golo preživljavanje – svi parametri rashoda su porasli, baš kao i u svakodnevnom životu. Ulaganja u poljoprivredu su porasla za 300 posto, a naše cijene su gotovo identične – rekao je Grbavac, a njegov kolega s istog područja Nikola Čotić, koji na veletržnicu dolazi već 15 godina, kaže da je u Matuljima nekada i ponuda i potražnja bila znatno bolja.


Nikola Čotić / Snimio Vedran KARUZA

Nikola Čotić / Snimio Vedran KARUZA


– Mislim da je na sve utjecala materijalna situacija. Na rubu smo i mi proizvođači vinskog grožđa. Nakon ove berbe krčim 2.000 trsa i bacam ih. Sve je otišlo gore, pa i repromaterijal. Lani je 100 kilograma gnojiva urea koštalo 380 kuna, a ove godine košta 1.200 kuna. Recite mi kako tu cifru ugraditi u konačan proizvod, u ovo grožđe koje prodajem po 5 i pol, 5,80 i 6 kuna po kilogramu – rekao je Čotić.


Rina Rutar / Snimio Vedran KARUZA

Rina Rutar / Snimio Vedran KARUZA


»Delamo vino iz gušta«

 


Kupaca jučer na matuljskoj veletržnici nije bilo previše, ali u kupovinu je stigla Rina Rutar iz Zoretići.
– Kupila sam 300 kil črnega i storit ću vino i malo bevande, se isključivo za kućnu upotrebu. Malo mi popijemo, malo podelimo. Mi va ten procesu delanja vina guštamo. Doma imamo i malo svojga belega grozja. Na ovo se kako je, cine grozja ovde na veletržnice su pristojne. Grozje dojden kupit ovde sako leto, ali povrće i voće ne, to kupujen na placi v Rike aš mi je ova tržnica preskupa za povrće – zaključila je Rina Rutar iz Zoretići.

Dobar urod grožđa


Iz istarske Brtonigle na veletržnicu u Matuljima više od 10 godina dolazi sa svojim vinskim sortama grožđa i Luciano Turina. Otkrio je da je usprkos suši, redukcijama vode i ostalim poteškoćama, njegovo grožđe dobro rodilo.


Luciano Turina / Snimio Vedran KARUZA

Luciano Turina / Snimio Vedran KARUZA


– Mogu reći da sam zadovoljan s obzirom na silne poteškoće s kojima sam se susretao. Uspio sam ih sve prevladati uz puno dobre volje, truda, vremena i rada u vinogradu – rekao je Turina, a onda se osvrnuo na potražnju koja je, kako kaže, sve slabija, gotovo nikakva.


– Cijene su sve niže, teško je prodati grožđe, tako da perspektive baš i nema u ovom poslu. Razlozi? Stariji ljudi nas napuštaju, a mladi ne preuzimaju. Nije riječ samo o konzumaciji vina, ovdje je riječ o nestajanju tradicije koja bi se trebala prenositi. To znači da društvo ne radi u pravom smjeru, no to se ne odnosi samo na poljoprivredu. Ljudi su sve manje zainteresirani za zdrav život – kazao je Turina.