Gradska galerija

Otvorena izložba “Japineh 100 let”: Fetivi Crikveničan Zdravko Gržičić i njegova ostavština

Robert Šimonović

Foto Mateo Levak

Foto Mateo Levak

Izložba u Gradskoj galeriji Crikvenica otvorena je u povodu obilježavanja 100 godina od rođenja arhitekta, umjetnika i ekologa



Izložba »Japineh 100 let«, postavljena povodom obilježavanja 100 godina od rođenja Zdravka Gržičića, arhitekta, likovnog umjetnika, ekologa i, kako je sam govorio, Kirca, Saragara i fetivoga Crikveničana, otvorena je večeras u Gradskoj galeriji Crikvenica.


Izložbu je otvorila ravnateljica Centra za kulturu »Dr. Ivan Kostrenčić« Andrea Car Avdagić, koja je poželjela dobrodošlicu svim okupljenima, a posebno je zahvalila Ediju Gržičiću koji je Galeriji ustupio izložene slike. O liku i djelu Zdravka Gržičića govorila je povjesničarka umjetnosti Jasna Rodin.





– Veliko mi je zadovoljstvo što mogu govoriti o Zdravku Gržičiću, ali ne o njegovoj arhitekturi i urbanizmu, već o njegovom slikarstvu, o radu koji mu je dopuštao slobodu, neograničenu kreaciju, ljubav i zabavu.


Oni koji su ga poznavali znaju da je to bio samo jedan mali segment njegova rada jer je Zdravko u potpunosti bio posvećen mnogim područjima – kulturi, umjetnosti, arhitekturi, slikarstvu, glazbi, brigi za čovjeka i okoliš – rekla je Jasna Rodin te dodala da, između impresivnog broja slika njegove ostavštine, zadatak izbora slika za ovu izložbu nije bio nimalo lagan.


“Imali smo osjećaj da je on s nama”


– Ulaskom u atelje i listajući radove imali smo osjećaj da je on s nama, da priča, ističe sve ono prikazano, od samih motiva, do upletene emocije i razmišljanja sakrivenih iza plavih tonova, dubine, mora, neba i svih onih vizura Crikvenice koje su mu bile drage i koje je bez sumnje sačuvao na najbolji mogući način, putem slike.



Nisu to realni prizori, već više njegov emotivni otisak sačinjen od energije i ozračja, od kombinacija zgrada, škarpina, brodova i mora, koje su se igrom slučaja našli u istoj rečenici i isplivali neposredno i svježe iz traga kista i linije.


Bogat znanjem, tradicijom i iskustvom uspio je izgraditi svoj osobni, prepoznatljiv i kreativni izraz, jakog simboličkog poimanja i nezaustavljive metaforike.


Slojevitost tonova, smjeli nanos podloga, sukladno i decentno usklađen kolorit odaje vrsnost umjetnika, vještinu strukturiranja motiva. Igrajući se s tragovima i tonovima svaki pomak pogleda otkriva novi dojam, a površine kao da su sastavljene od misli, evociraju čakavske riječi i tradiciju.



Svojim radovima umjetnik nas je na neki način zadužio i na svoj način, iskren i neposredan, zamolio da i dalje čuvamo tradiciju i ljepotu, štujući more, kraj i sve one koji su to radili prije nas – kazala je Jasna Rodin.


Izložba »Japineh 100 let« bit će otvorena do 29. travnja, radnim danom između 10 i 13 te 17 i 20 sati, a subotom između 10 i 13 sati.


Japa nadimak iz mladosti


Zdravko Gržičić rođen je 1923. u Crikvenici. Diplomirao je na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu. Radni je vijek proveo kao projektant, i to kratko u Crikvenici i u Rijeci, a zatim u Zagrebu sve do umirovljenja 1986. godine.



Od 1973. intenzivno se bavi slikarstvom. Izlagao je na više od sto samostalnih i skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Na svome se dinamičnom likovnom putu okušao u atelijerskom slikarstvu, ilustracijama, grafičkom dizajnu i oslikavanju velikih zidnih ploha u javnim prostorima, poput gradskoga trga, tržnice, ambulante ili gradske plaže.


Baveći se oblikovanjem urbanih prostora, brinuo je i o ekološki održivom razvoju. Fetivi Crikveničan, kojemu su prijatelji još u mladosti nadjenuli nadimak Japa, preminuo je 2006. godine.