Rijeka trči srcem

Homo si teć slavi 25. rođendan: Kako je jedna utrka postala dio riječkog identiteta

Danijela Bauk

Foto MARIN ĆUK VURNEK

Foto MARIN ĆUK VURNEK

Festival sporta i rekreacije Homo si teć - Rijeka Run ponovo će zauzeti gradske ulice i ponuditi niz raznovrsnih utrka kroz tri vikenda, od 30. ožujka do 28. travnja



Sportaši, rekreativci, vrtićarci, školarci, studenti, invalidi, slabovidni, umirovljenici… Baš svi građani Rijeke, kao i gosti iz cijele Hrvatske, ali i inozemstva dobro su došli na Homo si teć – Rijeka Run, riječki Festival sporta i rekreacije čija tradicija seže sad već u daleku 1998. godinu kad je održano prvo izdanje tada jednodnevne ulične utrke.


Da, prošlo je 25 godina kad je prva rijeka, ili bolje rečeno rječica, trkača protrčala Korzom. Te 1998. godine nekoliko stotina ljudi trčalo je središtem Rijeke i udarilo temelje prve gradske utrke, a tek manji broj vizionara mogao je zamisliti da se u njihovom gradu upravo rađa manifestacija koja će četvrt stoljeća kasnije biti poznata kao najmasovnija ulična utrka i općenito najmasovniji sportsko-rekreativni događaj u državi.


– Rijeka trči i ovog proljeća! Festival sporta i rekreacije Homo si teć – Rijeka Run ponovo će zauzeti gradske ulice i ponuditi niz raznovrsnih utrka kroz tri vikenda, od 30. ožujka do 28. travnja, na nekoliko lokacija, sve uz prepoznatljivu humanitarnu notu manifestacije. Svakako vrijedi istaknuti da se festival održava 25. put, što dovoljno govori o njegovoj popularnosti i prihvaćenosti od rekreativaca i građana koji se rado odazivaju pozivima na trčanje s plemenitim ciljem.


SNIMIO: VEDRAN KARUZA




Manifestacija je uspješna jer su je građani Rijeke prigrlili kao svoju. Redovito joj se odazivaju, prvo kupnjom službenih majica, a onda i sudjelovanjem na utrci građana, koja je besplatna za sudjelovanje i koju svatko može pretrčati ili prohodati tempom koji mu odgovara, naglasit će Zoran Medved, jedan od organizatora i predsjednik Atleltskog kluba RI Maratona.


Evolucija utrke


Inicijativa sportskog novinara Orlanda Rivettija koja je imala snažnu potporu Novog lista i Grada Rijeke, a čiji je osnovni smisao te 1998. godine bio popularizacija sporta uz humanitarni karakter, danas je narasla na desetak zasebnih utrka raznih razina zahtjevnosti, koje se protežu tijekom tri vikenda i okupljaju zajedno više od 15 tisuća ljudi. U utrkama sudjeluju profesionalni trkači i rekreativci, cijeli sportski klubovi, udruge, obitelji, grupe prijatelja i mnogi građani koji se upravo na riječkoj žili kucavici odvaže na prve »brze kilometre«.


SNIMIO: VEDRAN KARUZA


– Kroz godine broj utrka na festivalu je rastao, a i sam se festival raširio na tri tjedna održavanja. No, ono najvažnije, građani su manifestaciju prigrlili kao svoju. Slobodno možemo reći kako je Homo si teć danas dio riječkog identiteta i prepoznatljivi riječki brend koji spaja promociju rekreacije i zdravog načina života s natjecateljskim dijelom događaja namijenjenom svima željnima nadmetanja i ostvarivanja rezultata. Sve to rezultira iznimno velikim »šušurom« u samoj završnici festivala, no upravo to mu daje posebnu čar, kao i titulu najmasovnijeg uličnog sportskog događaja u Hrvatskoj. Sav ovaj rekreativno-sportski dio prati i nezaobilazna humanitarna nota kroz akciju »Trčim i pomažem«: prodajom službenih majica na svakom se izdanju festivala prikupljaju sredstva u korist onih kojima je pomoć i podrška društva najpotrebnija, ističe Medved.


Od skromnih početaka, do najmasovnije ulične utrke u Hrvatskoj, valja naglasiti da broj prijava na natjecateljske utrke raste iz godine u godinu.


– Domaći trkači čine otprilike 50 posto sudionika, od ostalih najviše je tu trkača iz regije, Slovenije, Italije, BiH, Srbije, Mađarske. Bilježimo prijave sa svih strana svijeta, iz nekih 30 zemalja. Neki od njih ciljano dolaze istrčati polumaraton, a neki su u prolazu, pa osim što razgledaju kulturne znamenitosti, usput odluče i istrčati neku utrku. Sportski turizam i destinacije koje nude aktivan odmor bilježe rast proteklih godina, do pandenije COVID-19 koja je taj rast zaustavila na par godina, no mi vjerujemo da se pozitivan trend sada opet nastavlja, stoga ćemo ga svakako nastojati iskoristiti u godinama pred nama. Raduje i činjenica da se sve više građana cijele godine rekreira, škole trčanja i klubovi cestovnog i trail trčanja su postali uobičajena pojava i svi se rado uključuju u ovu i druge sportske manifestacije. To su dobri temelji za dugoročan rast u zdravijem okruženju, kaže Medved.


Velika završnica


Festival nastoji ponuditi uistinu nešto za svakog i okuplja sve generacije i sve kategorije građana koji u tri vikenda održavanja festivala mogu pronaći svoju idealnu trasu i kilometražu.


– Na festivalu se stvarno mogu vidjeti sve generacije. Čitave obitelji dolaze trčati zajedno, pa tako i djedovi i bake trče sa svojim unucima. Iako, nađe se svake godine dosta starijih trkača, od 70 do 80 godina, koji trče duže relacije i daju odličan primjer sportskog duha mladima. Ono što nas jako veseli je činjenica da se, nakon COVID pauze i naš sponzor dm vratio u organizaciju utrke dm mići trk tako da opet očekujemo veliki odaziv vrtića iz Rijeke i okolice. S tom utrkom želimo kod najmlađih razviti svijest o potrebi kretanja i zdravih navika poput bavljenja sportom, a roditelji su tu inicijativu prihvatili i dolaze trčati sa svojim mališanima, ističe Medved.



Uvertiru kao i uvijek predstavlja 539 skok, utrka po Trsatskim stubama – 30. ožujka trkači su u prilici testirati svoju brzinu i izdržljivost na 539 stepenica koje su najkraći, ali i najzahtjevniji put od središta Rijeke do Trsata. Molo longo trk 13. travnja pretvorit će popularnu šetnicu u samom centru grada u atraktivnu stazu uz more. Završnica festivala, zakazana za 28. travnja, pored velike humanitarne utrke građana po kojoj cijela manifestacija i nosi ime, nudi i utrku vrtićaraca i njihovih roditelja dm mići trk, Memorijal »Milke Milinković« za osobe s invaliditetom i slabovidne osobe, te čitav niz natjecateljskih utrka.


– Najmasovnija ulična utrka u Hrvatskoj, na riječke ulice godinama privuče oko 15.000 rekreativaca. More trkača koji će i ove godine preplaviti uži centar grada istrčat će trasu dužine 1,2 kilometra. Za Homo si teć godine nisu važne te u njemu uživaju svi – od najmlađih do onih najstarijih kojima je ova utrka postala tradicija, te je ne propuštaju. Kako strogi centar grada za vrijeme Homo si teć manifestacije postaje ‘no car zona’, sudionici će još nekoliko sati nakon utrke moći uživati u zabavnom program uživajući daleko od buke automobila i prometnih gužva. Da su sport i rekreacija važni uče nas od malih nogu, a te iste vrijednosti pokušavamo i u današnja moderna vremena prenijeti na najmlađe naraštaje. Zbog toga se u programu Homo si teć manifestacije i dm mići trk – utrka za djecu predškolske dobi. Duljina utrke je 800 metara. Na cilju utrke djecu čeka osvježenje i zabavna predstava za djecu i odrasle Famozni cirkus Marka klauna. Memorijalnu utrku »Milke Milinković« i ove godine će istrčati osobe s invaliditetom te slabovidne osobe, čija nas snaga volje i motivacija iz godine u godinu oduševljavaju te nam pokazuje da je moguće sve što god naumimo i poželimo.


Humanitarna akcija


Od natjecateljskih utrka tu je prije svega 20. izdanje Riječkog polumaratona duljine 21 kilometar. Desetka u duljini od 9,68 kilometara na polumaratonskoj trasi, idealna je za trkače koji žele testirati svoju brzinu ili jednostavno žele polagano uživati u trčanju centrom grada. Štafeta je idealan izbor za prijateljski trk, troje natjecatelja trči kao tim na trasi polumaratona, svatko po 7 kilometara. Utrka Erste Petica u duljini od 4.85 kilometara vodi u razgledavanje Rijeke preko Korza do kraja šetnice Molo longo i natrag.


FOTO IVICA TOMIĆ


– Svi željni sudjelovanja na natjecateljskim utrkama mogu se prijaviti putem službene stranice www.rijeka.run. Za 539 skok i Molo longo trk može se prijaviti online do dana uoči utrka te na dan održavanja na licu mjesta, dok su prijave za veliku završnicu otvorene isključivo online do 5. travnja.


Festival sporta i rekreacije, osim što nastoji motivirati građane na kretanje i zdrav način života, uvijek se nastoji osvrnuti i na one kojima je potrebna pomoć društva te svojem sportskom karakteru dodaje humanitarnu notu. Svake godine od prodaje majica, inače neobaveznog artikla svake utrke, prikupi se značajna svota koja je dosad išla za razne namjene – pomagalo se djeci s Downovim sindromom, riječkoj socijalnoj samoposluzi, KBC-u Rijeka, Dječjoj bolnici Kantrida i mnogim drugima, a ove godine prikupljena će sredstva ići za program »Moje mjesto pod suncem« koji se brine za djecu iz socijalno ugroženih obitelji.


Foto Marin Ćuk Vurnek


Tijekom trajanja Festivala sporta i rekreacije svi su pozvani sudjelovati u akciji prikupljanja sredstava za »Moje mjesto pod suncem« kupovinom službenih Homo si teć majica na prodajnom štandu na Korzu od 2. travnja i u trgovinama Sport Visiona. Kupnjom majice po cijeni od 7 eura donirate 2 eura za Moje mjesto pod suncem.


Pet po pet… za »Moje mjesto pod suncem«


Udruga CeKaDe kroz program »Moje mjesto pod suncem« kontinuirano radi s više od 60 riječke djece u riziku od siromaštva i marginalizacije u dobi od 6 do 18 godina, kao i njihovim roditeljima. Djeci pružaju trajnu razvojnu podršku u stjecanju znanja i vještina te im se omogućava sudjelovanje u aktivnostima koje bi im inače bile nedostupne. Organiziraju se različite aktivnosti i događanja prema interesima, mogućnostima i željama djece, što su prilike za druženja u kojima razvijamo odnos povjerenja, razumijevanja i uvažavanje.


– Iz godine u godinu u našem gradu sve je više obitelji koje žive ispod ruba siromaštva, i sve je veći broj djece kojima je »Moje mjesto pod suncem« potrebno. Upravo zato, pokrećemo trajnu kampanju prikupljanja sredstava za naš program. Vašim mjesečnim donacijama bit ćemo u mogućnosti uključiti što više djece u »Moje mjesto pod suncem« te podići kvalitetu rada s našom postojećom djecom štićenicima. Možda se 5 eura mjesečno ne čini puno, ali pet po pet… i imat ćemo priliku stvarno promijeniti njihov svijet. Koji god iznos mjesečno budete bili u mogućnosti donirati – veći ili manji – važno nam je samo da je vaša podrška trajna, poručuju iz CeKaDe.


SNIMIO SERGEJ DRECHSLER