Potpisan sporaum

Osnovana Turistička zajednica Gorskog kotara: “Ovo je početak nove priče”

Marinko Krmpotić

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Samo 12 posto poduzetnika u Gorskom kotaru bavi se turizmom, kod njih radi samo 7 posto uposlenih od ukupnog broja ljudi uposlenih u Gorskom kotaru, a u kontekstu prihoda turizam čini svega 3 posto od ukupnih prihoda



Potpisivanjem Sporazuma o osnivanju Turističke zajednice Gorskog kotara goranski je turizam krajem 2020. godine otvorio novo poglavlje svog razvoja, a kakvo će ono biti pokazat će budućnost. Iz izjava govornika lako je bilo procijeniti kako su uvjereni u pozitivne iskorake i razvoj.


Tako je svečanom činu potpisivanja nazočna ministrica turizma i sporta Nikolina Brnjac istaknula kako je Gorski kotar destinacija čiji potencijali iz godine u godinu rastu, a tako na ovom području uočljiv suživot čovjeka i prirode mogao bi biti jedan od sadržaja i proizvoda na kojima se može graditi turistički razvoj:


“Baš ovaj Sporazum, odnosno osnivanje zajedničke TZ Gorskog početak je nove turističke priče. Financijska sredstva za njihov rad bit će, između ostalog osigurana i u Fondu za udružene TZ-e kojih je do sada, s ovom goranskom, osnovano 19 i obuhvaćaju oko stotinjak jedinica lokalnih samouprava.




Cilj udruživanja je racionalizacija sustava, podizanje kvalitete rada te zajednički predstavljanje i zajednički razvoj destinacije. Vjerujem da će se to ostvariti i na području Gorskog kotara prema kojem je Vlada RH na čelu s Andrejem Plenkovićem napravila zaokret u odnosu na prethodne vlasti pa se, primjerice, kroz odredbe “brdskog” zakona osiguralo 177 milijuna kuna za razne projekte, a dva milijuna kuna uloženo je javnu turističku infrastrukturu goranskog područja.”, rekla je ministrica Brnjac.


Foto galerija: Osnivanje Turističke zajednice Gorskog kotara u Fužinama Foto: Marko Gracin


Nazočne su pozdravili i, u ime domaćina, načenik Općine Fužine David Bregovac zahvalivši na dosadašnjoj pomoći i izrazivši nadu kako ta pomoć neće izostati ni u budućnosti, a direktorca TZ Kvarnera Irena Peršić Živadinov podsjetila je kako je s županijske razine još 2012. godine krenuo prijedlog o osnivanju zjedničke goranske TZ: “Sretna sam što se danas potpusuje sporazum o zajedničkoj goranskoj TZ i vjerujem da ćemo kroz zajedničku suradnju još jače i uspješnije promovirati Gorski kotar te stvarati nove turističke sadržaje i proizvode.”, rekla je Peršić Živadinov.


Što bi to sve trebalo raditi i kakvo je trenutačno stanje s goranskim turizmom predočio je potom, u ime firme Horvat HTL koja je izradila Master plan razvoja turizma Gorskog kotara, Siniša Topalović. Napomenuo je kako je prvi korak vezan uz izradu učinjen u ožujku 2019. godine kad su potpisani ugovori o suradnji pri izradi. Na poslove izrade krenulo se u srpnju te godine, a Master plan gotov je bio u siječnju 2020. godine:



“Kroz razgovore s dionicima goranskog turizma i radionice s goranskim TZ-ima, došli smo do uvida u aktualno stanje turizma u Gorskom kotaru pri čemu treba reći kako nije zavidno. Samo 12 posto poduzetnika u Gorskom kotaru bavi se turizmom, kod njih radi samo 7 posto uposlenih od ukupnog broja ljudi uposlenih u Gorskom kotaru, a u kontekstu prihoda turizam čini svega 3 posto od ukupnih prihoda.


Kad je riječ o broju smještajnih kapaciteta dobro je da taj broj svake godine raste za 8 do 8,5 posto, ali nije dobro da je taj rast vezan ponajprije uz kapacitete u privatnom smještaju pri čemu više od 50 posto tih smještajnih kapaciteta ima jednu, dvije ili tri zvjezdice, a pet, primjerice, nema nitko.


Noćenja i dolasci također rastu, ali je loše što gosti na goranskom području borave vrlo kratko. Sve to ogledalo se i u radu goranskih TZ-a koji su primjerice, u svojim cjelokupnim prihodima od boravišne pristojbe i turističke članarine imale svega 15 posto, a većinu prihoda osiguravala im je njihova lokalna samouprava.


Stanje, dakle, nije dobro, ali su baš stoga mogućnosti napretka i razvoja velike. Master plan razvoja goranskog turizma daje potencijalne okvire daljnjeg razvoja i to kroz izrađenih 18 projekata razvoja turističke infrastrukture, 17 projekata rasta konkurentnosti turističke destinacije te 7 inicijativa vezanih uz marketing.



Plan razvoja postoji, a ono što je sada bitno i bez čega neće biti razvoja su investicije, odnosno kvalitetni ulagači koje treba pronaći te kroz suradnju s njima i institucijama nastojati razvijati uočljive potencijale Gorskog kotara.”, rekao je Topalović.


Centar za nordijsko skijanje


Među 18 projekata infrastrukturnog uređenja Topalović je, između ostalog, spomenuo i Centar za nordijsko skijanje na Vrboskoj poljani, ZOO na otvorenom, bogatstvo rijeka i jezera, Centar za outdoor treninge, gastro centar, turističku ativaciju imovine Hrvatskih šuma, Outdoor festival, natjecanje drvosječa… puno toga zanimljivog zua što treba i srdstava i ljudi kvalitetnih za realizaciju. Dakle, treba zasukati rukave.


Master plan razvoja turizma Gorskog kotara u novoosnovanoj zajedničkoj TZ Gorskog kotara predviđa od 7 do deset uposlenih. Uz direktora i jednu osobu u administraciji tu bi trebalo biti još i 5 do 8 uposlenih u tri odjela – Odjel razvoja turističkog proizvoda, Odjel marketinga i Odjel turističkog informiranja. To su planovi i ideje, a stvarnost je takva da goranske lokalne samouprave u ovom trenutku novaca imaju za eventualno dva uposlena pa je već tu raskorak u odnosu na Master plan popriličan. Hoće li takvih (pre)velikih razlika biti i u drugim segmentima tek će se vidjeti, a prvi koji će to shvatiti bit će novi direktor ili direktorica TZ Gorskog kotara za kojeg će uskoro biti raspisan natječaj, a s poslom će početi ili krajem ove, ili – što je vjerojatnije – početkom 2021. godine.