mreža prijevoza

Fali jedan papir: EU novac stigao, balkanska birokracija sprečava realizaciju

Marinko Krmpotić

Jesenas je održan sastanak goranskih čelnika te predstavnika PGŽ-a i Ministarstva pomorstva, prometa i veza. Prvi uvjet je bio napraviti županijsku mrežu prijevoza, a ona je trebala biti gotova do kraja 2020. godine, no pola godine od tog roka i čak godinu i pol dana nakon donošenja EU zakona, nije se dogodilo – ništa



FUŽINE – Do daljnjeg, a kako se to crnohumorno zna reći, možda ni onda, Gorski kotar i ostali dijelovi Primorsko-goranske županije kojima je itekako potreban pojačan javni prijevoz, neće biti u prilici koristiti tu mogućnost za koju su čak osigurani i novci iz EU izvora. Badava. Kad EU stigne u Hrvatsku, onda se vrlo brzo shvati snaga balkanske birokracije. Primjer s planiranim sredstvima za pojačni javni prijevoz u onim krajevima koji tu pomoć zaslužuju, najbolje to pokazuje.


Podsjetimo, na početku jeseni prošle godine David Bregovac, načelnik Općine Fužine, sazvao je – kao tada predsjedavajući Koordinacije goranskih načelnika – sastanak vezan uz osiguravanje pojačanog javnog prijevoza na području Gorskog kotara, odnosno povratak nekih zbog korone ukinutih autobusnih linija. Sastanku su nazočili i predstavnici Ministarstva pomorstva, prometa i veza te Primorsko-goranske županije. Rečeno je tada da će država itekako pomoći jer je riječ o sredstvima iz EU fondova, ali prije njihova transfera svaka županija mora napraviti svoju tzv. mrežu prijevoza na temelju koje će sredstva biti dijeljena. Zaključeno je da će, poput ostalih, Primorsko-goranska županija napraviti svoju mrežu prijevoza, a to bi trebalo biti gotovo, spominjalo se, do kraja prošle godine. Neki su već tada sumnjičavo vrtjeli glavama na taj kratki rok, a da su u pravu vidi se i sada, sedam-osam mjeseci kasnije kad, očigledno, ništa nije pokrenuto.


Jasne EU odredbe


Razočaran time, čelni čovjek Fužina šalje 13. travnja na adresu župana Zlatka Komadine dopis kojim traži pojašnjenje situacije vezano uz mogućnost vraćanja nekih od ukinutih autobusnih linija, a 5. svibnja piše novi tekst koji, osim na županovu, ide i na adrese predsjednika i premijera Hrvatske, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te županijskog Upravnog odjela za pomorsko dobro, promet i veze. U tom dopisu Bregovac, između ostalog, podsjeća da autobusna linija Fužine – Rijeka uopće ne prometuje u prijepodnevnim satima kad je prijeko potrebna, a isti se problem javlja i s relacijom Fužine – Zagreb.




Nadalje, naglašava Bregovac, po očitovanju Arrive d.d., potpisni rok vezan uz dokument Plana mreže prijevoza, bez kojeg nema sklapanja ugovora o javnoj usluzi, stalno se pomiče, a to znači da realizacija ne može započeti. Suprotno tome, piše Bregovac, Uredbom EU-a o uslugama javnog željezničkog i cestovnog prijevoza putnika, određeno je da se »trenutačno mnoge usluge kopnenog prijevoza putnika u smislu općeg gospodarskog interesa ne mogu obavljati na komercijalnoj osnovi. Nadležna tijela moraju moći djelovati s ciljem osiguranja pružanja takvih usluga«, piše u EU odredbama. Baš stoga, dana je ovlast jedinicama područne samouprave za sklapanje ugovora o toj javnoj usluzi.


No, konstatira Bregovac:


​– Godinu dana i šest mjeseci nakon donošenja tog akta, još uvijek nije potpisan niti jedan ugovor o javnoj usluzi s prijevoznicima koji bi obavljali županijski prijevoz putnika pa sve, nažalost, ostaje i dalje samo mrtvo slovo na papiru, piše Bregovac.


Koči li PGŽ ili Vlada?


Na njegov dopis župan Komadina odgovara tekstom u kojem kaže da je PGŽ tijekom 2020. godine izradio Studiju uspostave održive mreže linija za obavljanje županijskog linijskog prijevoza putnika, ali ugovor s tvrtkom Arriva zaista još nije realiziran, kako »zbog izvanrednog stanja u kojem se svi nalazimo«, tako i zbog određenih nedorečenosti vezanih uz 23. ožujka 2021. godine donesene izmjene i dopune Zakona o prijevozu u cestovnom prometu u kojima stoji da će sve vezano uz provedbu sklapanja ugovora, način izračuna intenziteta državne potpore i nadzor nad namjenskim korištenjem biti određeno uredbom Vlade.


Na temelju toga, Komadina zaključuje: »Razvidno je da do realizacije planirane provedbe sklapanja ugovora treba provesti određene predradnje te da nije uređen način izračuna intenziteta državne potpore i druga postupanja koja prethode sklapanju ugovora te isplatama iz državnog proračuna. Čim na ova pitanja dobijemo odgovor, nadležna tijela PGŽ-a pokrenut će provedbu sklapanja ugovora o javnoj usluzi, zaključuje župan Komadina.


Djela, a ne riječi


Naravno, ovakvi odgovori koji samo potvrđuju status quo, ne čine sretnim nikoga u Gorskom kotaru, kao ni u drugim dijelovima Županije koji bi bili zahvaćeni tom mrežom prijevoza. David Bregovac oštro upozorava da i dalje Gorani ne mogu imati normalne prometne veze s Rijekom, a kamoli sa Zagrebom.


– A itekako bi trebali, jer je država dobila dio EU sredstava namijenjen toj svrsi. No, realizacije nema pa nema i sve se skupa samo odgađa kroz najrazličitije odluke najrazličitijih tijela koja, ne samo da usporavaju, već vjerojatno i u potpunosti onemogućavaju plasman sredstava namijenjen baš tom području života i rada, onom području koje je vezano uz onaj dio životnog standarda zbog kojeg ljudi i odlaze iz Gorskog kotara i zbog čega nam je demografska slika sve gora. S jedne se strane svi, posebno Županija, kunu da žele razvoj Gorskog kotara, a kad to treba poduprijeti konkretnim aktivnostima, onda toga nema, zaključio je Bregovac.