Incijativa obitelj Butković iz Sungera

Bunari bi opet mogli biti atrakcija Karolinske ceste

Marinko Krmpotić

Ivan Butković smatra kako ovaj vrijedan dio graditeljske povijesti cestovnog prometa na goranskom području treba biti sačuvan / Foto M. KRMPOTIĆ

Ivan Butković smatra kako ovaj vrijedan dio graditeljske povijesti cestovnog prometa na goranskom području treba biti sačuvan / Foto M. KRMPOTIĆ

Na mrkopaljskom području postoje takva dva bunara: jedan je na obiteljskom imanju Butkovićevih i sačuvan je u izvornom obliku zahvaljujući trudu te obitelji. Drugi je na ravnom dijelu ceste prije Fajera u Brestovoj Dragi. Njihov je prijedlog da se oba obnove tako da budu spoj tradicije i moderne tehnologije



SUNGER – Na adresu općinske uprave u Mrkoplju ovih je dana iz Sungera od obitelji Butković upućen zanimljiv prijedlog vezan uz rekonstrukcija bunara na staroj Karolinskoj cesti koja prolazi ovim dijelom Gorskog kotara.


Posebna atrakcija


– Posebna te još i danas mnogima znana atrakcija Karoline bila je između Sungera i Vrata gdje se između sela Brestova Draga i Gornja Slavica nalaze ostaci piramidalnih upornjaka poznatih pod imenom Fajeri (stupovi). Međutim, ono za što se malo zna je činjenica da je izgradnju ove ceste pratila i izgradnja bunara u obliku suhozida na čije se dno stavljala smrekovina koja je zadržavala vodu. Voda se sakupljala u vidu kišnice gdje se u bunar voda slijevala iz atmosfere i između pukotina na suhozidu slijevajući se kroz zemlju, pojašnjava ovu inicijativu ​sungerski poduzetnik i svojedobno načelnik Općine Mrkoplj Ivan Butković.
– Na području Općine Mrkopalj postoje takva dva bunara i to na obiteljskom imanju Butković u Sungeru koji je do sada sačuvan u izvornom obliku zahvaljujući trudu naše obitelji. Drugi bunar nalazi se na ravnom dijelu ceste prije samih Fajera u Brestovoj Dragi. Nažalost, taj je bunar već odavno u lošem stanju i pitanje je je li u međuvremenu i potpuno srušen radi proširenja i uređenja ceste do Fajera. Razlog izgradnje tih bunara je bio taj da su se konjske i volovske zaprege prije samog uspona prema Brestovoj Dragi morali najesti i napiti da bi savladali prvi uspon, dok je drugi bunar vjerojatno s istom namjerom bio izgrađen prije samih Fajera gdje je bio drugi najači uspon na Karolini, kaže Butković.


Nit vodilja za modernizaciju cestovnog prijevoza


– Karolinska cesta na relaciji od Bakra do Karlovca duga je 105,6 kilometara, odnosno s odvojcima za Rijeku i Kraljevicu 123,2 kilometra. Prilikom izgradnje ove ceste štedjelo se maksimalno na troškovima, pa tako nisu odabrani najpovoljniji smjerovi ceste, nego oni koji su bili novčano isplativiji, stoga je cesta bila vrlo strma i uska, s velikim i oštrim zavojima, što nije bilo povoljno za svakodnevni cestovni promet. No, bez obzira na to, opravdala je u to vrijeme svoju svrhu te je povezala Panonsku i Jadransku Hrvatsku i bila je nit vodilja za modernizaciju cestovnog prijevoza. Također, cesta je povezivala različita geografska područja i prolazila je kroz nepovoljne reljefne uvjete te se može reći kako je za uvjete 18. stoljeća ispunila očekivanja, rekao nam je Butković.



 


Spremni uložiti


Prijedlog je da se postojeći bunar u Sungeru obnovi tako da bude spoj tradicije i moderne tehnologije.
– Prema našem prijedlogu bunar bi i dalje ostao u izvornom obliku kao suhozid s time da bi pokrov bunara umjesto trupaca bio od kaljenog prozirnog stakla gdje bi stavili adekvatno osvjetljenje koje bi posjetiteljima pružilo mogućnost hodanja po površini bunara kao i izgled bunara iznutra pomoću svjetlosnog efekta te interpretacijsku tablu pod imenom Karolinski bunar.


Bunar je dubok tri do četiri metra / Foto M. KRMPOTIĆ

Bunar je dubok tri do četiri metra / Foto M. KRMPOTIĆ



Naša će obitelj o svom trošku napraviti radove utvrđivanja gornjeg rubnog sloja s armiranim betonom na koji bi se postavilo kaljeno staklo. Također, napravili bismo sjenicu na koju bismo postavili fotonaponske ćelije za osvjetljenje bunara. Iznos našeg troška bio bi oko 20 tisuća kuna bez izrade i postavljanja sjenice. Očekujemo od Općine Mrkopalj da prepozna ovaj projekt i da pokrije troškove nabave i postavljanja kaljenog stakla te postavljanje fotonaponskog osvjetljenja i interpretacijske table. Ovim projektom dobili bismo jedan prepoznatljiv projekt kulturne baština koji bi zasigurno privukao poveći broj turista koji posjete naš kraj i koji bi imali slobodan prolaz do bunara kao i njegova razgledavanja, rekao je Ivan Butković.