ŽELJANA ŠIKIĆ

Turizam čine ljudi, bez obzira s koje strane se nalazili

Ana Braškić

Turizam je predivan, koliko osjetljiv na promjene, toliko i dinamičan i živ, sposoban na brze prilagodbe i izuzetnu dinamiku, to nas, naravno, uči oprezu, promišljenom planiranju, ali i ostavlja slobodu vjere u brze oporavke i nove trendove



Šibensko-kninska županija uistinu je jedinstvena turistička destinacija. S dva Nacionalna parka, dva spomenika pod zaštitom UNESCO-a, tri Parka prirode i prelijepog arhipelaga destinacija je koja turistima tijekom cijele godine nudi brojne sadržaje. O turističkoj sezoni, izazovima i planovima za budućnost razgovarali smo s direktoricom Turističke zajednice Šibensko-kninske županije Željanom Šikić.


Kako bi ocijenili turističku sezonu?


– Ako pogledamo rezultate, te da smo od početka godine na nekih 80 posto u odnosu na 2019., a konkretno protekli dio rujna se približava brojkama iz 2019., moramo uistinu biti iznimno zadovoljni sezonom. U datim uvjetima, kada pandemija još nije završila i doslovce novi val »vreba iza ugla«, rezultati su izvrsni, a sezona je protekla na zadovoljstvo svih dionika. Pomno smo osluškivali i netremice promatrali broj novozaraženih, nove sojeve, te se nadali da će ostati pod kontrolom. Vrlo se svježe svi zajedno sjećamo negativnih učinaka po sezonu koji su uslijedili nakon 15. kolovoza prošle godine kada je naša županija zbog povećane incidencije stavljena na crvenu listu, pa je to jako nepovoljno utjecalo na ostatak sezone. Bojali smo se tog scenarija, no, evo, u crvenom smo već nekoliko dana, ali moram naglasiti da zasada nismo primjetili otkaze bookinga ili odlaske. Za mnoge turističke gospodarstvenike izostanak prošlogodišnje sezone bio je poguban, mnogima će trebati vremena za oporavak, te smo stoga uistinu sretni što je ova sezona donijela, ili će donijeti, zadovoljavajuće rezultate unatoč svemu.


Kojim se brojkama možete pohvaliti? Jeste li zadovoljni ostvarenim rezultatima?


– Od 1. do 14. rujna ostvarena su 60.880 dolaska i 475.039 noćenja, što je trostruko više u odnosu na isto vrijeme prošle godine, otprilike, i u dolascima i u noćenjima. Na godišnjoj razini, to izgleda da je od 1. siječnja do 14. rujna ostvareno 743.680 dolazaka i 5.379.261 noćenja, što je 60 posto više u dolascima i 43 posto više u noćenjima. Naravno, protekla godina nije relevantana za usporedbu zbog poznatih okolnosti, no, i u odnosu na 2019., to su sjajni rezultati, te očekujemo pad od čak manje od 20 posto u odnosu na 2019. Ono što veseli nisu samo brojke, već i zadovoljstvo naših turističkih gospodarstvenika, kroz sve ugostiteljske i uslužne djelatnosti vezane na turizam.


Što ste naučili nakon prošle naprasno prekinute turističke 2020., te ove 2021. koja je sve ugodno iznenadila?




– Naučili smo jako puno. Naučili smo da su turizam uistinu ljudi, bez obzira s koje strane se nalazili, one uslužne ili korisničke, te da je turizam predivan, koliko osjetljiv na promjene, toliko i dinamičan i živ, sposoban na brze prilagodbe i izuzetnu dinamiku. To nas naravno uči oprezu, promišljenom planiranju, ali i ostavlja slobodu vjere u brze oporavke i nove trendove.



Koliko je cijela situacija s epidemijom utjecala na realizaciju vaših planova?


– U određenom trenutku određeni planovi stavljeni su na čekanje, a neki drugi projekti iznenada su dobili na važnosti. Svi u timu smo cijeli život u turizmu, a turizam se ne radi, on se živi, pa smo se brzo reorganizirali i prilagodili novoj situaciji. Tijekom lockdowna nismo mirovali, radili smo intenzivno na projektima koje smo smatrali važnima za trenutak izlaska iz pandemije. Malo manji tempo izvan ureda zamijenio je intenzivan uredski tempo i poslovi koje inače ne stižemo. Ponekad smo za razvoj određenih turističkih proizvoda uzimali vanjske suradnike, a sad smo, i zbog štednje i zbog manje dinamike, u kontekstu sajmovanja i prezentacija, jako puno odradili sami, provukli to kroz svoje ruke, i naravno jako, jako puno načili.


Na što ste najviše ponosni?


– Iznad svega ponosna sam na svoj tim. Moje četiri žene koje dišu turizam, naš rad na projektima, sreću i zadovoljstvo postignutim. Mislim da iznad toga ne mogu poželjeti. Svakako i na suradnju sa svojim lokalnim turističkim zajednicama. Niti jedan projekt ne odrađujemo bez suglasnosti i konzultacija sa njima, a oni vraćaju podrškom i participacijom u svakom projektu. Mislim da smo uistinu divan primjer upravljanja destinacijom. Sad smo već uhodani, mi koordiniramo, svatko preuzima svoj dio zadataka, i prepoznaje benefite takvog destinacijskog menagementa. Napravili smo puno. I na sve sam jako, jako ponosna. Bike & hike, Like Home – brendiranje obiteljskog smještaja, Eno & gastro turistički proizvod, standardizacija agroturizama i tako dalje… Svaki proizvod razvijamo destinacijski, a kruna svega je naš destinacijski web portal na kojem su sve lokalne turističke zajednice objedinjene, kao i vizualni identitet za sve lokalne TZ-ove, koji proizlazi iz krovnog – županijskog. Izrađen je i prihvaćen jedinstveni destinacijski brand book koji nas definira kao jedinstvenu destinaciju, sa svim svojim posebnostima. I naš krovni komunikacijski koncept proizlazi iz toga – So unique, so beautiful. Uistinu jedinstvena i posebna.
Mali, ali raznoliki


Otoci, obala, zaleđe, sve to ima Šibensko-kninska županija. Koji njezin dio privlači najviše gostiju? Kakav je tip gostiju koji vas posjećuje?


– Da, kao što sam prethodno rekla, jedinstveni smo. Mala županija, a tako raznolika, i to je ono što je čini posebnom. Osnovni motiv dolaska su naravno sunce i more, no, evo, razvojem turističkih proizvoda u smislu produljenja turističke sezone, imamo određene uspjehe. Jako smo ponosni na naše zaleđe koje kroz aktivni, gastro, prirodni i kulturni turizam, te izuzetni angažman ljudi u zaleđu poprima izuzetnu važnost. Upravo smo kroz projekt labelinga agroturizama potaknuli taj interes i trend, a svakako i kroz podbrand Rural Like Home. Grad Šibenik opet kroz svoju bogatu kulturnu baštinu i šarm privlači city break zaljubljenike. Županija smo s dva Nacionalna parka, dva UNESCO sitea, tri Parka prirode, prelijepog arhipelaga i vrijednih ljudi. Za svakoga ima ponešto.


Županija smo s dva Nacionalna parka, dva UNESCO sitea, tri Parka prirode, prelijepog arhipelaga i vrijednih ljudi. Za svakoga ima ponešto.


Šibenik je u posljednjih nekoliko godina postao prava turistička meka, u kojoj se posjetitelji više ne zadržavaju samo jedan dan. Može li biti još bolje od ovoga?


– Šibenik je uistinu magičan, i svatko tko ga posjeti otiđe impresioniran. Ono što veseli je to da se uistinu razvija na dobar način, i što gradska uprava i prateći instituti rade savršen posao. Nešto kasniji turistički uzlet donio je Šibeniku prednost da može krenuti putem kvalitetnog turističkog razvoja kao boutique destinacije, na dobrobit svih svojih građana.


I vaše zaleđe ima svoje adute, jesu li gosti to prepoznali?


– Naše zaleđe je izuzetno. Nadomak moru, predivan kontrast boja, no ništa manje prirodne ljepote i atraktivnosti. Zahvaljujući vrijednim ljudima, taj dio postaje jako važan segment naše ponude. Gosti su, naravno, to prepoznali, te kuće u zaleđu imaju veći broj dana popunjenosti od kuća na moru, a agroturizmi su visoko pozicionirani na listama »must visit«. Turist voli osjetiti autentičnost i life style domicilnog stanovništa, bježi od vreve, te u našem zaleđu pronalazi svoju oazu za savršen odmor.


I za kraj, ako netko nije, zašto bi trebao doći u Šibensko-kninsku županiju?


– Zbog svega gore nabrojenog, a i mnogočega neopisivog. Turizam je ljepota, emocija i doživljaj. To smo mi.


Otoci su naše biserje

Kaprije, Krapanj, Murter, Prvić, Zlarin i Žirje, otoci u vašoj županiji prije svega se opisuju kao mirni i čarobni, što i jesu. Koliko ste zadovoljni njihovim turističkim razvojem? Gdje vidite njihovu budućnost?
– Naši otoci su naše biserje, mali, šarmantni, svaki sa svojom pričom. Kako ste i rekli, uistinu čarobni. Neki od njih imaju svoj brend koji ih identificira i koje potičemo kao biserje u nisci. Predivni koralji na Zlarinu, spužve na Krapnju ili priča o Faustu na Prviću. Ostali ništa manje lijepi.