Slavni teleskop

Teleskop Arecibo, zvijezda svijeta astronomije, ide u mirovinu

Hina

Reuters

Slavni teleskop Arecibo u Puerto Ricu, zaslužan za mnoge spoznaje, odlazi u mirovinu nakon 57 godina služenja znanstvenicima zbog oštećenja koja prijete njegovim urušavanjem, objavila je u četvrtak američka zaklada US National Science Foundation.

Dva kabla koji podupiru instrumente teške 900 tona iznad radijskog tanjura promjera 305 metara pukla su 10. kolovoza i 6. studenoga.
Inženjeri su zabrinuti da bi i ostali kablovi mogli puknuti u svakom trenutku zbog čega bi pokušaj popravka već oštećenih kablova bio iznimno opasan zahvat.

Teleskop je jedan od najvećih na svijetu i bio je sredstvo mnogih astronomskih otkrića.

“Fondacija je objavila da na prvo mjesto stavlja sigurnost radnika, zaposlenika i posjetitelja opservatorija Arecibo zbog čega je ta odluka bila neohodna, iako nesretna”, kazao je ravnatelj fondacije Sethuraman Panchanathan.

“Gotovo šest desetljeća opservatorij Arecibo služio je kao svjetionik novih znanstvenih spoznaja i pokazatelj kako bi može izgledati partnerstvo sa zajednicom.”

Širenjem vijesti o otpisu teleskopa uz oznaku “WhatAreciboMeansToMe” (#štoAreciboznačizamene) šire se poruke tuge na Twitteru brojnih profesionalnih i amaterskih astronoma koji su ga koristitli u promatranju svemira proteklih desetljeća.

Teleskop je imao zvjezdane trenutke i na filmskom platnu – u filmu “Zlatno oko” o fiktivnom britanskom špijunu Jamesu Bondu u kojemu je bio poprištem obračuna glavnog junaka s neprijateljem te u filmu “Kontakt” u kojemu je astronoma glumila Jodie Foster tragajući za signalima vanzemaljaca uz pomoć toga uređaja.

Tvrtka koja je obavila pregled teleskopa zaključila je da su kablovi možda i slabiji nego što se čini te je preporučila njegovo kontrolirano rušenje što je fondacija prihvatila.