Oprez ili Cenzura?

Zašto je Facebook blokirao profile znanstvenika koji su istraživali transparentnost političkih oglasa na Facebooku

T.I.

Foto: Reuters

Foto: Reuters

Istraživači su dio projekta NYU Ad Observatory koji ispituje porijeklo i širenje političkih oglasa na Facebooku. Grupa je u postu na blogu u svibnju objavila da želi otkriti tko plaća za političke oglase i kako se njima cilja na korisnike Facebooka



Facebook je blokirao osobne račune akademika koji su istraživali transparentnost oglasa i širenje dezinformacija na društvenoj mreži. Tvrtka kaže da je grupa, koja operira pod imenom Cybersecurity for Democracy (CFD), prekršila uvjete pružanja usluge tako što je bez dozvole skinula korisničke podatke, no akademici smatraju da su utišani zbog otkrivanja problema na platformi.


Kako prenosi TheVerge, istraživači su dio projekta NYU Ad Observatory koji ispituje porijeklo i širenje političkih oglasa na Facebooku. Grupa je u postu na blogu u svibnju objavila da želi otkriti tko plaća za političke oglase i kako se njima cilja na korisnike Facebooka. Takvo istraživanje svakako ima važne implikacije za razumijevanje širenja dezinformacija na Facebooku s obzirom da tvrtka ne provjerava političke oglase.


Da bi si pomogli u radu, istraživači su stvorili dodatak za preglednik pod nazivom Ad Observer, koji automatski prikuplja podatke o tome koji se politički oglasi prikazuju korisnicima i zašto ih ti oglasi uopće ciljaju. Na svojoj internetskoj stranici grupa inzistira da proširenje ne prikuplja osobne podatke, poput imena, Facebook ID broja, popisa prijatelja, ili načina na koji su korisnici komunicirali s oglasima.




Podaci koje je prikupio Ad Observer javno se objavljuju istraživačima i novinarima koji koriste te podatke za otkrivanje trendova i problema na Facebook platformi. Kontroverze izravno proizašle iz ovog istraživanja uključuju Facebook koji nije otkrio tko plaća za neke političke oglase i kako to da se (dez)informacije krajnje desnice šire više i rezultiraju većim angažmanom korisnika od (dez)informacija koje stižu s centra političkog spektra i ljevice.


Doduše, Facebook neke od ovih informacija dobrovoljno nudi putem svoje biblioteke oglasa (Al Library), ali ne sve. Primjerice, ne dijeli važne podatke o tome kako se oglasi ciljaju na temelju interesa korisnika izuzev putem posebnog istraživačkog programa pod nazivom FORT, ali to kontrolira i filtrira sama platforma. Ljudi te podatke mogu sami pronaći klikom na oglase koji im se prikazuju, a upravo su te podatke prikupili članovi CFD-a koji tvrde da je projekt nestranački i da je „važno za demokraciju biti u mogućnosti provjeriti tko i na koji način utječe na javnost.“


U utorak na Facebookovom blogu direktor za upravljanje projektima na Facebooku Mike Clark, rekao je da su osobni računi tri člana CFD-a suspendirani jer je dodatak Ad Observer koristio „neovlaštena sredstva za pristup i prikupljanje podataka s Facebooka, kršeći naše uvjete pružanja usluge.“


“Danas smo onemogućili račune, aplikacije, stranice i pristup platformi povezane s NYU Ad Observatory i njegovim operaterima”, napisao je Clark u postu pod naslovom “Istraživanje ne može biti opravdanje za ugrožavanje privatnosti ljudi.”


S druge strane, Laura Edelson, istraživačica s NYU -a uključena u projekt, a čiji je osobni račun Facebook blokirao, smatra da tvrtka želi okončati svako neovisno ispitivanje svoje platforme.


“Facebook nas ušutkuje jer naš rad često skreće pozornost na probleme na svojoj platformi. Što je najgore, Facebook koristi privatnost korisnika, temeljno uvjerenje koje smo uvijek stavljali na prvo mjesto u svom poslu, kao izgovor za to. Ako ova epizoda išta demonstrira, to je da Facebook ne bi trebao imati pravo veta na to tko ih smije proučavati ” – napisala je Edelson u e-mail izjavi za Bloomberg News.



Navodno je Facebook u više navrata nudio suradnju istraživačima NYU -a pružajući im izravno potrebne podatke bez kršenja uvjeta, a prošle godine ih je upozorio da bi im mogao biti zabranjen pristup samoj platformi, što se na koncu i dogodilo.


Facebook zasigurno ima dobar razlog biti oprezan prema trećim stranama koje prikupljaju podatke s njihove web stranice s obzirom da je skandal s Cambridge Analyticom (kad su potonji zloporabili pristup podacima milijunima korisnika Facebooka za političku kampanju pobornicima Brexita i kasnije kampanju republikanaca Teda Cruza i Donalda Trumpa u SAD-u), rezultirao kaznom od 5 milijardi dolara za tvrtku zbog kršenja prava privatnosti korisnika i novim provjerama sigurnosti privatnosti korisnika od strane Savezne trgovinske komisije SAD-a (FTC).