Riječka atrakcija

Virtualni PEEK&POKE u novom ruhu: Poznatim Muzejem računala moguće “prošetati” i putem 3D panorama

Vladimir Mrvoš

Uvedena je i virtualna posjeta muzeju, pa ga je tako moguće cijelog obići putem povezanih 3D panorama



Riječka Trip Advisor atrakcija, danas već svjetski poznat Muzej računala Peek&Poke, dobio je novo virtualno izdanje u obliku novih, vrlo opsežnih, web-stranica. Izradu novog weba vodio je Davor Pasarić, s timom Kreativnog odjela, jedan od suosnivača muzeja.


– Više od dvanaest godina “šlepali” smo se s jednostavnom web-stranicom koja nije podržavala niti mobitele, a isprika je bila da se bavimo retro tehnologijom, pa i web muzeja može biti zastario. Naravno, istina je da skroman muzej koji živi od volonterskog rada i ulaznica po cijeni od samo 30 kuna ne može financirati profesionalnu izradu web-stranice, kaže Pasarić.


U svakom zlu i neko dobro


Što se tiče pandemije koronavirusa, kažu u Kreativnom odjelu – u svakom zlu i neko dobro. Kreativni odjel pomaže Peek&Poke od osnutka, a tijekom lockdowna imali su vremena završiti taj zadatak. Na novoj web-stranici rad su započeli prije dvije godine s ciljem da EPK godinu dočekaju u najboljem izdanju, barem virtualno, jer su planovi da se presele u veći prostor sada na čekanju. No, pandemija jest utjecala i na koncept weba jer su uveli i virtualni posjet muzeju, pa ga je tako moguće cijelog obići putem povezanih 3D panorama.




– Nema dobrog weba bez tima od barem pet ljudi: sustav analitičar ili projektant, grafički dizajner, front-end i back-end programer, copywriter i urednik sadržaja. Ima još uloga, ali ovo je osnova. Kako se radi o volonterskom projektu, nismo imali luksuz imati strogo razdijeljene uloge tako da nas je u web-timu samo troje, Katja Andrić, Dorian Brnčić i ja. Zato je svatko od nas odrađivao više uloga, tako da je posao potrajao gotovo devet mjeseci tijekom prošle i ove godine, objašnjava Pasarić.


Od nule i potpuno originalno


Danas je doba kada se web-stranice “štancaju” uz pomoć gotovih kupovnih formi, platite stotinjak dolara i dobijete polugotovo rješenje na kojem gradite svoju stranicu.


– Iako postoje dobro dizajnirane forme, sve je to, kako mi kažemo, “generic” i ne možete pobjeći od tog dojma, to je slično kao da dođete u fini restoran i netko vam posluži gotovo jelo iz mikrovalne pećnice. Zato smo odlučili sve napraviti od nule i potpuno originalno. To je teži put, ali je omogućio da sve složimo točno kako želimo. Katja je diplomirala Digital Media & Information Studies and Philosophy u Glasgowu i ona je dobila zadatak postaviti strukturu temeljem potreba, a zatim i osmisliti grafički dizajn cijele priče. Potrebe smo definirali Svetozar Nilović, voditelj muzeja, i ja, a Katja nam je kasnije uvelike pomogla i kod prijevoda i pisanja tekstova jer joj je tijekom studija engleski postao gotovo kao materinji jezik, kaže Pasarić.


Samo englesko izdanje


Nije neobično je da postoji samo englesko izdanje, što mogi i ne primijete, što je dobar znak, kaže kroz smijeh Pasarić, te napominje da je lako sam donio odluku da izrade i održavaju isključivo englesku stranicu jer su posjetitelji većinom strani turisti i entuzijasti sa zapada koji ciljano dođu posjetiti muzej. Domaći posjetitelji su većinom škole, a profesori informatike znaju engleski jezik. Razlog je što Peek&Poke nema resurse održavati dvojezični web. To je česta greška malih tvrtki i udruga koje ambiciozno krenu s dvojezičnim stranicama da bi u konačnici završili s nekonzistentnom stranicom.


– Kao generacija rođena nakon revolucije osobnih računala, morala sam proučiti to razdoblje, a za to nema boljeg mjesta od samog muzeja, a smjernice mi je, naravno, dao i Davor. Također, i kroz studiranje sam se upoznala s razvojem računalne tehnologije i to mi je bila velika pomoć. Računalna estetika tog vremena je primitivna i često potpuno podređena tehničkim mogućnostima računala koje su bile vrlo ograničene. Od tuda grube teksture, niska rezolucija grafičkih elemenata, nekonzistentna preklapanja poput prvih pokušaja izrade GUI sučelja, a sama naslovnica inspirirana je notornim “loading error” greškama koje su tadašnja računala imala pri učitavanju programa s nepouzdanih medija. Ideja bila je ostati vjerna retro dizajnu, ali i uhvatiti veseli i pomalo nekonvencionalni duh samog muzeja, kaže Katja Andrić.


Bilo je baš zabavno


Mlada dizajnerica kaže da je od početka znala da ne želi dizajnirati već viđenu stranicu jer kao takva nikako ne bi mogla dostojno predstaviti posebnost Peek&Pokea.


– Ako ljudi osjete da se radi o drugačijem i opuštenom mjestu kad posjete stranicu, jedan cilj je postignut. Uz grafički izgled stranice, pažnju sam posvetila i samoj strukturi stranice kako bi sav sadržaj bio lako dostupan i na intuitivnim mjestima. Ljudi u muzeju doista se trude obogatiti riječki kulturni program što je rezultiralo mnogim događanjima i edukacijama u posljednjih trinaest godina. Stvoriti arhivu tih događanja, ali i dati muzeju konzistentnu i organiziranu platformu za najavu budućih događanja, te priliku da ispričaju svoju priču u svom stilu, bio je drugi veliki cilj koji je, mislim, postignut. U svakom slučaju, puno sam naučila i bilo je baš zabavno!, objašnjava Katja Andrić.


Mjesto izuzetno dobre vibre


Dorian Brnčić napominje da je programiranje išlo rutinski i da je pazio da je web responzivan te da se može ugodno koristiti i na mobitelima i tabletima, a s obzirom na to da muzej nema novca za vlastiti server, trudio se brzinu na dijeljenom serveru poboljšati korištenjem dvostrukog cache sustava.


– Osobno me najviše zabavila izrada 404 stranice u ASCII art retro stilu, rekao je Dorian, a dok je na pitanje što očekuje od novog weba, Davor kratko odgovorio – Mnogo!


– Njime rješavamo čak pet ključnih pitanja: globalnu vidljivost, virtualni pristup muzeju tijekom pandemije, arhivu za nas same, arhivu za sponzore i arhivu za stare i potencijalne suradnike. Najviše vremena je utrošeno na urednički dio, prikupljanje građe o svemu što je odrađeno svih ovih godina, a za muzej je to bitno jer konačno daje jasan kronološki pregled svih aktivnosti muzeja, fokusa koji smo imali, ali i kao uredno posložena arhiva iz koje potencijalni sponzori mogu vidjeti kako se radi o ozbiljnom projektu od velike društvene koristi, a u slučaju grada Rijeke je to i prvoklasna turistička atrakcija, sada već svjetske reputacije. Treći razlog za ovako opsežan web jednog malog muzeja je dobra motivacija za potencijalne suradnike; računamo da će mnogi kada vide što smo sve odradili, koja imena su kod nas gostovala i kako je to izgledalo, shvatiti da je to pravo mjesto i za njihove projekte, a Peek&Poke je mjesto izuzetno dobre vibre i otvoren za svaku dobru ideju, zaključuje Davor Pasarić.