IFA 2020 Berlin

Tehnologija se vratila na berlinski sajam nakon što je spašavala svijet

Vladimir Mrvoš

REUTERS

REUTERS

Ovogodišnja IFA u Berlinu odvijala se u »stvarnom životu« ali pod strogim zdravstvenim i sigurnosnim pravilima i pokazala da, koliko god virtualne komponente bile važne u pandemijskim vremenima, nikada ne mogu zamijeniti ljudski kontakt



Nakon globalnog lockdowna, postalo je jasno – da nije bilo Interneta i novih tehnologija svijet bi upao u totalnu krizu. Srećom nije se dogodio i tehnološki lockdown i ljudi su nastavili normalno živjeti i komunicirati od kuće, služeći se modernim komunikacijskim tehnologijama. To su bile i glavne poruke posebnog izdanja konferencije IFA 2020, najvećeg svjetskog tehnološkog skupa nakon globalnog lockdowna održanog u Berlinu.



S IFA-e je poslana i poruka da se »tehnologija vratila« te da su potrošačka elektronika i industrija kućanskih aparata te tehnički mediji gladni stvarnih, a ne više virtualnih događanja. Ovogodišnja IFA u Berlinu odvijala se u »stvarnom životu«, nakon što su mnoge svjetske sajamske priredbe odgođene, ali pod strogim zdravstvenim i sigurnosnim pravilima. Skup je proširen i novom IFA-inom virtualnom platformom, IFA Xtended Space, a odvijale su se i manifestacije iSHIFT Mobility i IFA NEXT, inovacijske platforme koje su okupile novoosnovane tvrtke, inovatore i brojne kompanije koje oblikuju budućnost mobilnosti i svakodnevnog života. Uz to, IFA je bila mjesto gdje su se poslovni ljudi nakon pola godine po prvi put sreli i poslovali u sigurnom okruženju licem u lice.


WOW efekt i novi rekord

​Globalne robne marke iskoristile su priliku IFA 2020 Special Edition za stvaranje wow efekata – pojavili su se predstavnici tvrtki LG, Haier, Honor, Huawei, Miele, Neato, Qualcomm, TCL i mnogih drugih. Oni koji su otkazali, a bilo je tu i velikih globalnih tvrtki, jednostavno su imali krivu procjenu da se skup neće održati. Organizatori su ipak veliki profesionalci, pa ništa nisu prepustili slučaju. Sve je bilo u skladu s »novim normalnim« pa je »njemačka disciplina« stvorila okružje kao da je sve zapravo bilo normalno – svi učesnici su s maskama i na propisanoj udaljenosti u skladu s vremenom. Zato je već najavljen i IFA Berlin 2021, koji će se održati od 3. do 7. rujna 2021., a nakon uspjeha »korona IFA-e 2020«, već je rezervirano više od 60 posto izložbenog prostora za 2021. godinu. – Ovo je novi rekord. Nikada prije nismo imali tako jak interes tako rano, toliko prije početka IFA-e, rekao je izvršni direktor IFA-e Jens Heithecker.



 


​Stroga ograničenja​


Zbog pandemije COVID-19, organizatori posebnog izdanja IFA 2020 uveli su stroga ograničenja broja izlagača i posjetitelja, znatno ispod onih koja su postavile njemačke javne zdravstvene vlasti. Pa ipak, tijekom tri dana, posebno izdanje IFA 2020 omogućilo je da se 6.100 izlagača i posjetitelja sretnu licem u lice, testiraju nove uređaje i razgovaraju o mogućnostima za globalnu tehnološku industriju. Na licu mjesta, ovogodišnji IFA imao je 150 tvrtki koje su predstavljale ideje, ali pridružilo im se dodatnih 1.350 izlagača iz 30 zemalja na IFA Xtended Space i IFA Virtual Market Place. Iako je IFA Xtended Space otvorio virtualna vrata samo nekoliko dana prije nego što je počelo IFA 2020 Special Edition, više od 78.000 ljudi pratilo je IFA 2020 Special Edition online i generiralo 262.000 pregleda.



– Posebno izdanje IFA 2020 pokazalo nam je impresivnu moć inovacija. Na dubljoj razini, također nam je pokazao da su svijetu potrebni ovi sastanci licem u lice između industrije, a IFA je omogućila ove ključne veze, unatoč ograničenjima koja nameće pandemija, rekao nam je dr. Christian Göke, izvršni direktor Messe Berlin.


Inovativni format za ljubitelje fotografije

Messe Berlin, odnosno konferencija IFA, nisu samo skupovi moderne tehnologije već i primjene tehnoloških inovacija pa se usko surađuje i s Berlin Photo Weekom, jedinstvenim i inovativnim formatom događaja za sve koji vole fotografiju. – Kombinirajući foto sesije te umjetničku i kulturnu inspiraciju, partnerstva sežu daleko dalje od fotografije i medijske prisutnosti. Berlinski tjedan fotografije predodređen je da postane novi format slikovnih događaja, rekao je Wolfgang Heinen iz Berlinskog tjedna fotografije. Tjedan fotografija u Berlinu uspješno je predstavljen 2019. godine kada je privukao više od 30.000, uglavnom mladih foto-entuzijasta, korisnika pametnih telefona i DSLR fotoaparata, kao i profesionalaca. Datumi Berlinskog foto tjedna 2021. preklopit će se s IFA 2021.


– IFA 2020 Special Edition poslao je važan signal – tehnologija se vratila, a oporavak i obnova industrije započeli su u Berlinu. Naravno, morali smo držati brojeve na ovogodišnjem IFA-u niskim, ali pokazao se veliki interes svih da se sretnu u stvarnom životu, kaže Jens Heithecker, izvršni direktor IFA Berlin.



– Koliko god virtualne komponente bile važne u pandemijskim vremenima, nikada ne mogu zamijeniti ljudski kontakt, rekao je Kai Hillebrandt, predsjednik nadzornog odbora gfu Consumer & Home Electronics GmbH, organizacije koja predstavlja udruženje potrošačke elektronike.



Uvijek je zanimljivo vidjeti statistike, osobito u vremenu »novog normalnog«, pa se na IFA-i tako moglo čuti da je vrijednost globalnog tržišta potrošačke elektronike u prvoj polovici ove godine pala na 306 milijardi eura ili za šest posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine.


Tehnologija vs. pandemija


To je relativno mali pad u odnosu na neke druge industrije, pokazuje analiza tvrtki GfK i organizacije gfu. Analiza je objavljena na otvaranju IFA-e. Predstavljajući istraživanje Kai Hillebrandt naglasio je kako se globalno pokazalo da je industrija kućne elektronike vrlo otporna u vrijeme pandemije. To se može objasniti inovativnosti te industrije, ali i činjenicom da može ponuditi velik broj tehničkih kućanskih proizvoda za kojima je potražnja tijekom krize velika. Paleta tih elektroničkih predmeta vrlo je raznovrsna, od uređaja za rad i i školovanje od kuće, do proizvoda za kućnu zabavu, pripremu hrane, čišćenje, pranje, kao i one za zdravstvenu zaštitu i kondiciju, ali i sve popularniji – seksualni wellness.



– Zbog zatvaranja specijaliziranih trgovina elektroničkih uređaja na početku pandemije dolazilo je do pada prodaje i kupnje onoga što je stvarno bilo nužno potrebno. Prioritet su imali uredski uređaji s kojima se može raditi od kuće, a potreba za hranom, zabavom i čišćenjem kod kuće održavala su tržište, pa je time čak u nekim zemljama zabilježen i blagi porast prodaje, obrazložio je Nevin Francis iz GfK, te naglasio da će zbog situacije u svijetu takvi trendovi na globalnom tržištu potrošačke elektronike zadržati i u drugom dijelu ove godine, a moguće i dalje, ako se pandemija nastavi.


Web kamere i zamrzivači


Tehnološki uređaji za rad kuće, zabilježili su globalni porast prodaje od 15 posto u ožujku i travnju, dok je istodobno ostali dio tržišta potrošačke elektronike pao između 18 i 24 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Stručnjaci to objašnjavaju vremenom »panične kupnje«, kada je primjerice prodaja web kamera porasla za skoro 300 posto, monitora za 120 posto, a prijenosnih računala i tableta za 62 posto u Francuskoj, Njemačkoj, Italiji, Španjolskoj i Velikoj Britaniji. Taj trend nastavio se i s postupnim popuštanjem mjera u svijetu, u svibnju i lipnju, i to, pripremom za drugi val koronavirusa, što je dovelo do ukupnog rasta prodaje u IT segmentu od 17,2 posto na globalnoj razini u prvih šest mjeseci ove godine.



Prema istraživanju GfK svaki drugi kupac u prvoj polovici ove godine je zbog pandemije i ograničenja kretanja cijenio više nego prije bilo koji vrhunski tehnološki, ali i obični kuhinjski uređaj. Tako se masovno počela kupovati hrana, što je pojačalo potrebu za zamrzivačima, pa je prodaja samo u ožujku porasla za 317 posto u Velikoj Britaniji i za 185 posto u Njemačkoj. Nakon toga uslijedio je porast potražnje za uređajima za pripremu hrane, čija je prodaja samo u Njemačkoj od kraja ožujka do kraja travnja porasla gotovo 30 posto. U svijetu je tako prodaja kuhinjskih uređaja porasla u prvoj polovici 2020. godine za 25 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine, no s druge strane, pa i unatoč primjerice porastu prodaje mikrovalnih pećnica za čak 37 posto, istraživači iz GfK ističu da je prodaja malih kućanskih uređaja pala za nešto manje od 10 posto.



Zabava je također za mnoge bila važna tijekom prvog vala pandemije i boravka kod kuće pa je tako prodaja u segmentu uređaja za »kućnu zabavu«, poput streaming palica ili gaming uređaja i monitora u nekim zemljama znatno porasla pa čak i za više od 55 posto, dok je prodaja televizora zanimljivo – pala.


Seksualni wellness


Vrijednost tržišta televizora, po GfK, pala je u prvih šest mjeseci ove godine globalno za sedam posto, no uz velike razlike među svjetskim regijama. Tako je prodaja TV prijemnika u zapadnoj Europi i razvijenoj Aziji porasla za četiri odnosno za 13 posto, dok je primjerice u siromašnijim zemljama u Aziji pala za čak 30 posto.



Kada se govori o segmentu »zabave« pojavio se i zanimljiv fenomen pod nazivom (virtualni) »seksualni wellness« u doba pandemije. Tako je na IFA-i predstavljena i aplikacija Satisfyer Connect koja dovodi u pitanje status quo u kategoriji »seksualnog wellnessa« te dovodi ljubav na sljedeću razinu, kako je objasnila Daniela Märklin iz tvrtke Satisfyer. Ona je predstavila seksualna pomagala koji partnerima omogućavaju zabavu koristeći najnovije tehnologije i kada nisu zajedno, koristeći internet i sve blagodati koje on donosi u svim segmentima života pa i onom za vrijeme pandemije.