Neobični dogovori

Sve bolje poslovanje Applea u Kini nije posljedica samo kvalitete i konkurentnosti, već i političkih ustupaka?

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

Cook je 2016. godine navodno sklopio dogovor s kineskom vladom usred regulatornog udara koji je sputavao i ugrožavao poslovanje tvrtke. Procjenjuje se da petogodišnji sporazum vrijedi više od 275 milijardi dolara, a sklopljen je kako bi se „umirili“ dužnosnici kineske vlade



Pod vodstvom izvršnog direktora Tima Cooka vrijednost Applea narasla je do gotovo 3 bilijuna dolara, velikim dijelom zbog njegove sposobnosti da uspješno upravlja odnosima s Kinom, gdje se vrši poveći dio proizvodnje i prodaje sve više Apple proizvoda. Međutim, prema ovotjednom izvješću The Informationa, koje se oslanja na neimenovane izvore i interne dokumente, čini se kako je rast Applea u Kini uvjetovan vrlo čudnim dogovorima i “plaćen” velikim ustupcima.


Kako bi nastavio s poslovanjem u zemlji, Apple je 2014. ili 2015. godine navodno zaprimio i s vremenom uvažio zahtjev kineskog državnog ured za geodetsku obradu i mapiranje da na aplikaciji Maps uveća jednu malu skupinu nenaseljenih otoka oko kojih se Kina i Japan spore tko ih zapravo posjeduje. Ovisno o tome koju se strana argumenata zauzima, otočje Senkaku ili otočje Diaoyu, još uvijek je prikazano u većem omjeru od teritorija oko njih za korisnike Maps aplikacije u Kini, a regulatori su navodno uvjetovali prodaju Apple Watcha u Kini ispunjavanjem ovog neobičnog “topografskog” kineskog zahtjeva.


Nadalje, prema izvješću The Informationa, Cook je 2016. godine sklopio dogovor s kineskom vladom usred regulatornog udara koji je sputavao i ugrožavao poslovanje tvrtke. Procjenjuje se da petogodišnji sporazum vrijedi više od 275 milijardi dolara, a sklopljen je kako bi se „umirili“ dužnosnici kineske vlade, koji su vjerovali da Apple ne čini dovoljno za gospodarstvo zemlje.




Dogovor je uključivao obvezu Applea da pomogne kineskim proizvođačima da izgrade “najnaprednije proizvodne tehnologije” i obuče radnike. Također je uključivao obećanja da će kineski dobavljači dobiti više dijelova za Apple uređaje, sklapati ugovore s kineskim softverskim tvrtkama, raditi s kineskim sveučilištima na tehnologiji i ulagati “mnogo milijardi dolara više” nego što je Apple već ulijevao u Kinu, navodi The Information. Neka ulaganja trebala su ići prema kineskim tehnološkim tvrtkama, a drugi navedeni korisnici uključivali su nove maloprodajne trgovine, projekte obnovljive energije te istraživačke i razvojne centre.


Apple se dodatno obvezao na “rast zajedno s kineskim poduzećima kako bi se postigla obostrana korist i dobitna situacija” te da će pomoći u razvoju kineske IT industrije i promicanju znanosti, tehnologije, obrazovanja i zaštite okoliša. Naravno, zauzvrat je Kina pristala ponuditi “potrebnu podršku i pomoć”.


Da je Cook itekako znao što radi potvrđuju podaci analitičara iz Counterpoint Researcha koji su rekli da je Apple u listopadu postao najveća marka pametnih telefona u Kini, što mu nije uspijevalo prethodnih šest godina. Također, Apple je objavio kako je zaključno s rujnom u 12 mjeseci ostvario 68 milijardi dolara prihoda od poslovanja na kineskom tržištu koje sada čini  otprilike jednu petinu ukupne Appleove prodaje.