Naletio na tvrd orah

Elona Muska iznerviralo širenje sindikalne blokade Tesle u Švedskoj. “Ovo je ludost!”

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

Prometna uprava koja izdaje registarske pločice za automobile, po zakonu iste te pločice može slati na odredišta samo putem državnih pošta, a oni su se, eto, solidarizirali s radnicima Tesle i blokiraju njihovo slanje



„Ovo je ludost“ – kratko i jasno je Elon Musk danas komentirao objavu na X-u u kojoj se prenosi tekst o tome kako se švedski sindikalni bojkot protiv Tesle širi poput požara.





Kao što smo već pisali, krajem prošlog mjeseca dio od oko 120 radnika koji rade u švedskim Teslinim servisima, napustilo je radna mjesta i stupilo u štrajk jer su pregovori oko kolektivnog ugovora, koji su dio stogodišnje poslovne kulture u Švedskoj i pokrivaju oko 90 posto tamošnje radne snage, ušli u slijepu ulicu.


Metalski sindikat IF Metall koji okuplja oko 80 posto metalskih radnika Švedske, nakon toga obavijestio je pregovarače iz Tesle da će nastupiti sindikalne akcije i da će se drugi sindikati solidarizirati. Nakon odluke o štrajku na svojoj su stranici objasnili zašto je važno da se i Tesla pridržava švedskih pravila igre.


„Kolektivni ugovori osnova su švedskog modela tržišta rada. To znači da sindikati i udruge poslodavaca određuju pravila igre na tržištu rada, bez uplitanja države i političara. U Švedskoj je otprilike devet od deset radnika obuhvaćeno kolektivnim ugovorima. Uvjeti kolektivnog ugovora uključuju plaću, oblik rada, mirovinu, radno vrijeme, godišnji odmor i otkazni rok. Stoga poslodavci imaju koristi od dugoročnih i stabilnih osnovnih pravila specifičnih za industriju.“


Kako se stvari nisu micale s mjesta, tako se štrajk počeo širiti. Prvi udarac Tesli je bilo solidariziranje sindikata švedskih transportnih radnika koji su blokirali utovar i istovar svega vezanog uz Teslu u četiri velike švedske luke.


Nakon transportnih radnika do danas se Teslinim radnicima u štrajku pridružilo još sedam sindikata. Posljednji među njima i sindikat poštanskih radnika okupljenih u veliki SEKO sindikat koji osim poštanskih obuhvaća javne službenike u energetici, obrani, željeznici, telekomunikacijama, zatvorima…


Njihovo pridruživanje bojkotu Tesle u Švedskoj zapravo je jako bitno kad se zna da Prometna uprava koja izdaje registarske pločice za automobile, po zakonu iste te pločice može slati na odredišta samo putem državnih pošta, a oni su se, eto, solidarizirali s radnicima Tesle koji ne mogu ostvariti prava kao i svi drugi radnici u Švedskoj potpisivanjem kolektivnog ugovora. Tako da uz sve probleme s isporukom, servisom vozila i stanica za punjenje, Teslina vozila koja su već tamo ne mogu na cestu jer pošta blokira slanje registarskih pločica.


Na ovu vijest je Musk reagirao tvitom s početka teksta. Mnogi su u komentarima stali na njegovu stranu i tek pokoji na stranu sindikata i radnika koji kažu da bi Tesla možda morao poštivati pravila koja više od sto godina vrijede u nekoj zemlji, a ne nametati svoja.


Iako Tesla ne proizvodi automobile u Švedskoj, skandinavsko tržište im je vrlo važno jer prednjači u svjetskim razmjerima po kupnji električnih automobila po glavi stanovnika. Svaki treći prodani automobil u Švedskoj je na električni pogon. Možda i zato jer 90 posto radnika uživa sigurnost kolektivnih ugovora i posljedično visoki standard pa lakše kupuju bitno skuplje električne automobile negoli ostatak svijeta.


S druge strane, Muskovo inzistiranje da ne popusti (za njega) ima smisla jer bi popuštanje u Švedskoj moglo izazvati lančanu reakciju i biti primjer za sindikalno organiziranje nešto manje od 130 tisuća zaposlenika Tesle širom svijeta.