Teslini radnici u štrajku

“Alergija” Elona Muska na sindikalno organiziranje na ozbiljnoj kušnji u Švedskoj

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

Nakon što su pregovori o kolektivnom prošli tjedan propali, dio Teslinih mehaničara je napustio radna mjesta i stupio u štrajk. Nisu sami. Švedski sindikat transportnih radnika od sutra će blokirati sav utovar i istovar Teslinih automobila u švedskim lukama



Elon Musk je po mnogočemu vizionar i čovjek s velikim i plemenitim brigama za buduće generacije. Pa pravi električne automobile jer smatra da bi nas klimatske promjene uzrokovane civilizacijom mogle uništiti, i upozorava da je umjetna inteligencija velika prijetnja čovječanstvu. No, na tom putu ovaj je superbogati Južnoafrikanac s američkom adresom nekako je iz vida pogubio čovjeka, individuu i društvene zajednice u sadašnjosti, posebno ako rade za njega. Pa će bez puno oklijevanja radi izbjegavanja poreznih obveza premještati poslovanje iz Kalifornije u Texas gdje najsiromašniji plaćaju po postocima najveći porez u odnosu na prihode, a najbogatiji najmanji, ili će se odlučno suprotstavljati bilo kakvom sindikalnom organiziranju u njegovom najlukrativnijem poslu – proizvodnji električnih Tesla automobila.


No, Tesla je od njegovog ulaganja od danas „smiješnih“ 6,5 milijuna dolara 2004. što ga je učinilo najvećim dioničarem start-upa tada još neizvjesne budućnosti, postala internacionalna kompanija čija je tržišna vrijednost veća od deset najvećih auto-tvrtki na svijetu zajedno. To znači i da otvara pogone za proizvodnju, distribuciju i servisne centre širom svijeta. I iako bi Musk rado da sindikalno organiziranje u njegovim tvornicama ne postoji baš kao i u Americi, tamo gdje je sindikalno organiziranje dio ekonomske kulture, nailazi na žestok otpor.


Tako su švedski radnici udruženi u sindikat metalaca  Industrifacket Metall čiji korijeni vuku s kraja 19. stoljeća i u koji je učlanjeno gotovo 80 posto metalskih radnika u Švedskoj, njih oko 300 tisuća, rekli Musku ne i ovih ga dana suočili sa sindikalnim akcijama, štrajkom i blokadama. To se događa nakon što su prošli tjedan predstavnici sindikata objavili da su dugotrajni pregovori o kolektivnom ugovoru s Teslom došli u slijepu ulicu.




„Dugo smo s Teslom pokušavali razgovarati o potpisivanju kolektivnog ugovora, ali bez uspjeha. Sada ne vidimo drugo rješenje osim pokretanja sindikalnih akcija“ – stoji na stranici IF Metalla.


Objasnili su i zašto ne žele jednostavno pustiti stvar, da ljudi rade za Teslu i bez kolektivnog ugovora, što Musku daje puno veću fleksibilnost da s radnicima postupa kao s lako zamjenjivom robom. U Švedskoj to ne ide tako.


Kolektivni ugovori osnova su švedskog modela tržišta rada. To znači da sindikati i udruge poslodavaca određuju pravila igre na tržištu rada, bez uplitanja države i političara. U Švedskoj je otprilike devet od deset radnika obuhvaćeno kolektivnim ugovorima. Uvjeti kolektivnog ugovora uključuju plaću, oblik rada, mirovinu, radno vrijeme, godišnji odmor i otkazni rok. Stoga poslodavci imaju koristi od dugoročnih i stabilnih osnovnih pravila specifičnih za industriju“ – pojasnili su švedski sindikalisti i ponudili argument zašto su kolektivni ugovori  – barem u Švedskoj – optimalno rješenje i za radnike i za poslodavce.


„Kolektivni ugovori osigurava harmoniju na švedskom tržište rada s vrlo malo industrijskih akcija, sukoba ili štrajkova. Temelji se na dugogodišnjoj švedskoj tradiciji od preko 100 godina pregovora između stranaka na tržištu rada. Kolektivni ugovor stvara situaciju jasnoće i reda za zaposlenike i poslodavce, a sprečava sukobe.“


Ovdje je konkretno riječ o oko 120 radnika koji rade u servisnim centrima Tesle u Švedskoj. Tesla nema proizvodnih pogona u Švedskoj, a sigurno ih neće niti imati ne samo zato što je tržište premalo, već i zbog poznate Muskove „alergije“ na sindikate.  No, Švedska ne može biti nevažna za Muska s obzirom da se u Švedskoj, poslije Norveške i (malog) Islanda prodaje u postotku najviše električnih automobila. Svaki treći novi prodani automobil u Švedskoj je na električni pogon.


Nakon što su pregovori prošli tjedan propali, dio mehaničara je napustio radna mjesta i stupio u štrajk. Možda će Musk učiniti isto kao kad je preuzeo Twitter, jednostavno otpustiti radnike koji mu stvaraju probleme, no čini se da bi to moglo izazvati lančanu reakciju.


Naime, švedski sindikat transportnih radnika najavio da će se solidarizirati s kolegama iz sindikata IF Metall i to vrlo konkretno. Kako su objavili na svojoj stranici, blokirat će sav utovar i istovar Teslinih automobila u švedskim lukama Malmö, Södertälje, Göteborg i Trelleborg. Odredba o blokadi stupa na snagu sutra u podne.


Na kraju, ovakav jezik sile očito funkcionira i kod ekonomskih silnika Muskovog formata. Naime, New York Times doznaje da su zastupnici Tesle u međuvremenu ipak pristali na novi sastanak s švedskim sindikatom. Sastanak se održava danas i sutra bi moglo biti poznato hoće li Musk pristati na mrski mu kompromis u švedskom slučaju. Odluka je kompleksna jer tu nije u pitanju samo Švedska; presedan sindikalnog organiziranja Teslinih radnika mogao bi izazvati domino efekt širom svijeta.