Odysseus

Letjelica privatne američke tvrtke sletjela na Mjesec, NASA im je platila da tamo prevezu njihov hardver

Reuters

Projekt je dio NASA-inog nastojanja da komercijalnim letjelicama trasira put za povratak astronauta na Zemljin satelit do kraja desetljeća

ZAGREB – Šesterokutna letjelica Odisej (Odysseus), tvrtke Intuitive Machines iz američkog grada Houstona,  sletjela je u petak, oko 00:30 sati, na krater Malapert A na Mjesecu i time je Odisej postao prva američka letjelica koja je na Mjesec sletjela unazad 50 godina.

Informaciju o uspješnom slijetanju letjelice potvrdio je direktor misije Tim Crain istaknuvši  da se radi o povijesnom trenutku koji označava prvo američko slijetanje na Mjesec još od davne 1972. godine.

“Dobro došli na Mjesec”, dodao je Crain.

Projekt je, objavio je BBC, dio NASA-inog nastojanja da komercijalnim letjelicama trasira put za povratak astronauta na Zemljin satelit do kraja desetljeća.

Odisej‘ je, inače,  lansiran 15. veljače na SpaceX-ovoj raketi Falcon 9.

Prema riječima direktora NASA-e Billa Nelsona misija je trijumf, veliki skok za cijelo čovječanstvo.

“Danas su se prvi put u više od pola stoljeća Sjedinjene Države vratile na Mjesec. Prvi put u povijesti čovječanstva, američka kompanija  vodila je putovanje tamo gore”, naglasio je Nelson.

U NASA-i se, uz ostalo,  nadaju da će s vremenom na Mjesecu uspostaviti dugotrajnu prisutnost. Plan je da se iz leda prikuplja voda za piće i za raketno gorivo. NASA  to radi u sklopu programa Artemis čiji je cilj uspostaviti bazu na Mjesecu, preduvjet za buduće ljudske misije na Mars.

Odisej je na Mjesec ponio kamere za istraživanje promjena Mjesečeve površine pod ispušnim plinovima motora svemirskog broda kao i uređaj za analizu oblaka nabijenih česticama prašine koji u sumrak lebde nad površinom zbog Sunčeva zračenja.

Isto tako, mediji su objavili kako je NASA spomenutoj privatnoj tvrtki platila 118 milijuna dolara da na Mjesec preveze njezin novi hardver, što je dio inicijative kojom Američka svemirska agencija želi delegirati prijevoz tereta na Mjesec privatnom sektoru kako bi uštedjela i potaknula lunarno gospodarstvo.

Inače, u jednom trenutku misije slijetanje  Odiseja bilo je odgođeno zbog problema s navigacijskim sustavom budući da sustav nije radio ispravno. Letjelica se, međutim,  oslonila na eksperimentalnu tehnologiju na NASA-inom navigacijskom Doppler Lidaru koji koristi tri lasera za određivanje brzine i visine na kojoj je letjelica.