Sveučilište u Rijeci

U razgovoru s Rajkom Grlićem prisjetili se potresnih trenutaka Praškog proljeća

Valentina Botica

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Publika je mogla čuti njegova stajališta prema politici, društvu i glazbi u filmu



Sveučilište u Rijeci ove godine slavi značajan jubilej – 50 godina postojanja. Tim povodom rektorica prof. dr. sc. Snježana Prijić-Samaržija i klub Academicus organiziraju niz kulturnih događanja, a jedan od njih bio je i razgovor s cijenjenim filmašem Rajkom Grlićem, koji je moderirala profesorica Božana Knežević.


Razgovor s Grlićem započeo je podsjećanjem na 1968. godinu, turbulentno vrijeme diljem svijeta obilježeno ubojstvom Martina Luthera Kinga, mjuziklom »Kosa«, ubojstvom Bobbyja Kennedyja te studentskim demonstracijama.


Potresni trenuci Praškog proljeća, kojeg je bio dijelom, oblikovali su Grlićevu kasniju redateljsku karijeru i stav prema politici.


Praška škola




»U toj Češkoj sve se mijenjalo iz minute u minutu. To je vjerojatno ostalo u meni i kolegama kao oblik kroz koji smo kasnije pričali svoje priče.


Bila je bolna godina, ali je zauvijek ostavila pečat zbog kojeg sam uvijek imao odstup od politike. Politika je utopija koja može oblikovati bolje društvo, a obilježila je priče koje ću pričati«, objasnio je Grlić.


Foto Sergej Drechsler


Govoreći o filmskoj sceni, Grlić je istaknuo utjecaj Praške škole nakon crnog vala jugoslavenskog filma. Istaknuo je važnost filma »Samo jednom se ljubi« koji je ušao u Cannes unatoč nizu poteškoća, jer je film doslovno prokrijumčaren do Francuske.


Film je postao klasik i ostavio trajni dojam na publiku diljem svijeta. »Prošao je fantastično – filmovi ponekad imaju sreću, ovaj je imao ogromnu sreću.


I dan-danas na ulici Amerike neka starija gospođa mi zna prići i reći da je to film koji joj je promijenio mladost. I onda ja pomislim – ovaj film je možda vrijedilo napraviti«, kaže redatelj.


Tijekom razgovora Grlić se dotaknuo i teškoća s kojima se susreo u 90-ima kada je ušao na crnu listu zbog svoje neovisnosti od političkih pritisaka.


Govorio je o izazovima filma kao discipline te o potrebi da se koketira s politikom kako bi se osigurao financijski poticaj.


Novi film


Dotaknuo se i suradnje s glumcima, ističući važnost balansa između redateljske vizije i glumačkog doprinosa. Otkrio je svoju ljubav prema improvizaciji, posebice sa studentima, ističući važnost kreativnog procesa prije snimanja.


Foto Sergej Drechsler


Na temu glazbe u filmu, Grlić je podijelio svoje stajalište o opasnostima glazbe koja može manipulirati emocijama gledatelja te je istaknuo svoj pristup upotrebi glazbe kao »tepiha« koji diskretno podržava atmosferu filma.


Razgovor s Rajkom Grlićem duboko je uronio u svijet filma, umjetnosti i politike, pružajući publici ne samo uvid u njegovu bogatu karijeru već i razumijevanje kompleksnosti suživota umjetnosti i politike u turbulentnim vremenima.


Ovaj događaj obilježio je 50 godina Sveučilišta u Rijeci, pružajući prisutnima uvid u bogatu filmsku karijeru Rajka Grlića i njegov doprinos svjetskoj kinematografiji. Razgovor je završio najavom njegovog nadolazećeg filma, čiji se završetak montaže očekuje do ljeta 2024. godine.