Delta Lab

Najavljena riječka izložba “Loše odluke, pola zabave”

Ervin Pavleković

Foto Damir Škomrlj

Foto Damir Škomrlj

Izložba je djelo umjetničke skupine !Mediengruppe Bitnik, odnosno Carmen Weisskopf i Domagoja Smolje, koji »rade i na internetu i s internetom«



Otvaranje izložbe »Loše odluke, pola zabave«, koju čine dva najnovija rada švicarske umjetničke skupine !Mediengruppe Bitnik, a koji problematiziraju suvremene pojavnosti, najavljeno je u prostorijama Delta Laba. Izložba se u tom prostoru postavlja u okviru programa Dopolavoro Rijeke 2020 i u organizaciji udruge Drugo more.


Predsjednik udruge Drugo more i voditelj programa Dopolavoro EPK Davor Mišković rekao je da će publika moći vidjeti rad »Označen zbog političkog govora«, koji je nastao isključivo za potrebe projekta EPK-a, kao i rad »Odluke odluke odluke«, svojevrstan hommage radu »The Postman’s Choice« umjetnika Bena Vautiera iz 1965. godine. Ono što povezuje ova dva rada propitivanje je manjkavosti automatizacije u određenim sferama društva.
– Izložba »Loše odluke, pola zabave« donosi radove umjetnika koji se u svom radu bave hakiranjem nadzornih sustava i automatizacijom društva, a sve su to teme kojima se cijeli programski pravac Dopolavoro intenzivno bavio u brojnim svojim drugim programima – istaknuo je Mišković.


Umjetničku skupinu !Mediengruppe Bitnik čine Carmen Weisskopf i Domagoj Smoljo, koji »rade na i internetu i s internetom«, pritom se baveći temeljnim pitanjima i problematikom naše suvremenosti. Njihovo djelovanje nadilazi sferu digitalnog te utječe na promjene u fizičkim prostorima, nerijetko uzrokujući gubitak kontrole i u onim naoko stabilnim strukturama i mehanizmima.




Autorski duo u svojem videoobraćanju pobliže je objasnio značenje radova, izrazio zadovoljstvo zbog suradnje s udrugom Drugo more s kojom su već imali prilike surađivati, no i žaljenje što zbog trenutne epidemiološke situacije neće biti prisutni na otvaranju izložbe u Rijeci.


Algoritmi osobnosti


Njihov uradak »Označen zbog političkog govora« propitkuje problematiku korištenja algoritma u procjeni naših osobnosti i odlučivanja o našoj uzornosti kao građana i zaposlenika. Identitet na društvenim mrežama, kao primjerice naša odjeća, postaje dio, odnosno nositelj našega identiteta.


Platforma Ferretly, koja stručnjacima za ljudske resurse služi za procjenu pojedinih kandidata prilikom odluke o njihovu ulasku u neku zemlju ili za rad u nekoj organizaciji, poslužila je kao »alat« ovim umjetnicima za izradu analize korisničkih profila na društvenim mrežama vođa svake od 27 zemalja članica Europske unije, a rezultati te umjetničke analize simbolično su predstavljeni u formi od 27 posebno dizajniranih majica.


Drugi uradak grupe !Mediengruppe Bitnik je rad »Odluke Odluke Odluke« propitkuje (ne)savršenosti u suvremenom automatiziranom poštanskom sustavu, koji se u današnjem funkcioniranju, tj. donošenju odluka, znatno oslanja na računala.


Za potrebe ovog umjetničkog rada i/ili »eksperimenta« umjetnici iz Berlina poslali su 27 paketa putem pružatelja logističkih usluga DHL Express, označivši na svakom paketu dvije adrese za isporuku – s jedne strane kao primatelj je naslovljen institut Aksioma u Ljubljani, a s druge udruga Drugo more u Rijeci.


Instalacija koju autorski dvojac donosi prikazuje se u dva izložbena prostora, a sastavljena je od slova koja su nasumično stigla na svaku lokaciju, stoga se autorstvo samoga djela prepušta umjetnicima i poštanskim strojevima.


Drugi put Rijeka


Na samu izložbu u kontekstu programa Dopolavoro EPK Rijeka 2020 osvrnula se i rukovoditeljica programa RIJEKE 2020 Emina Višnić.


– Ova izložba još je jedna u nizu doista brojnih izložbi i drugih programa koji su nastali u sklopu programskog pravca Dopolavoro, a produkt su višegodišnjeg procesa pripreme i produkcije posebnih radova koji su pripremani upravo za potrebe projekta EPK-a, kao što je bio slučaj i s brojnim drugim programima u kojima smo do sada mogli uživati.


Pravac Dopolavoro koji vodi Drugo more iznjedrio je možda i najveći broj novih produkcija u polju vizualnih umjetnosti koje su stvarali lokalni umjetnici, ali i velika imena europske suvremene umjetnosti kao što je i !Mediengruppe Bitnik – rekla je Višnić.


!Mediengruppe Bitnik je umjetnički dvojac iz Berlina i Züricha koji voli hakirati nadzorne kamere, ubacivati GPS trackere u razne sustave, programirati razne botove u svrhu kupnje na Darknetu, a poznati su i po postavljanju prislušnih uređaja u zgradu kazališta radi prenošenja opere u vanjski svijet i fizičkom »glitchanju« zgrade.


Pozornost su prvi put privukli 2013. godine kada su poznatom Julianu Assangeu poslali paket u Ekvadorsku ambasadu u Londonu i na Twitteru pomoću kamere i GPS trackera uživo pratili njegovo putovanje i, godinu nakon toga, kada su uposlili računalni program nazvan Random Darknet Shopper da pretražuje bespuća Darkneta gdje je nasumično kupovao predmete kao što su ključevi, cigarete, tenisice i ecstasy, koje je potom slao izravno u prostor galerije u kojem se održavala izložba.


Spomenute su radove, između ostalog, predstavili i u Rijeci 2016. godine na izložbi »Post/Drone« u Galeriji Filodrammatica.