Sa(n)jam knjige

Sinteza kakva je nedostajala: Predstavljena knjiga o D’Annunzijevom periodu u Rijeci

Davor Mandić

Foto M. Angelini

Foto M. Angelini

Knjiga Tee Perinčić promišlja D’Annunzijev period gotovo ispred svog vremena, jer hrvatska historiografija još nije do kraja odradila svoj posao pa da se o tome rade sinteze - rekao je Aljoša Pužar



Možda je i sto godina trebalo proći da bi se riječka epizoda Gabrielea D’Annunzija konačno počela promišljati na način primjeren toj zahtjevnoj temi. Ideja je to koju smo ponijeli s pulskog predstavljanja knjige Tee Perinčić »Rijeka ili smrt!« u sklopu 25. izdanja pulskog Sajma knjiga. Knjigu riječke povjesničarke i kustosice u Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja u Rijeci objavila je Naklada Val, dvojezično, na hrvatskom i engleskom jeziku i u izdanju koje plijeni pozornost tvrdim koricama i kvadratnim oblikom te bogatom opremom i fotografijama.


Danuncijada


Zanimljiv se, eklektičan skup sastavio ne bi li knjigu predstavio. Osim moderatora etnologa Andree Matoševića, o knjizi je govorio kulturolog Aljoša Pužar, kao i novinar Boris Dežulović. Uz autoricu, složio se tako divergentan narativ, koji je iznimno kompleksnoj temi, o kojoj će vjerojatno zauvijek postojati prijepori, pristupio s više pozicija, pokušavši osvijetliti kako okolnosti D’Annunzijeve »okupacije« Rijeke, tako i zablude i zastranjivanja u promišljanju te teme. A stavimo li knjigu u kontekst u kojem nastaje i hibridni film o istoj temi autora Igora Bezinovića, koji je i jedan od recenzenata knjige Tee Perinčić, a o kojem smo opširno pisali u Novom listu, čini se da je sazrelo vrijeme za suočavanje s mnogim, ako ne već svim, aspektima riječke društveno-političke »danuncijade«.


Rekao je u kontekstu predstavljene knjige to i Aljoša Pužar, ustvrdivši da knjiga Tee Perinčić promišlja D’Annunzijev period gotovo ispred svog vremena, jer hrvatska historiografija još nije do kraja odradila svoj posao pa da se o tome rade sinteze.




– Hrvatskoj takve sinteze trebaju. I treba prigrliti ove početke.


Tea Perinčić je dolično odgovorila zadatku, ali samo ako je to prvi korak – rekao je Pužar, no od Perinčić je publika, koja je u Puli došla u zavidnom broju na »riječku« temu, saznala da se ona tom temom vjerojatno više neće baviti, što znači da to ostaje drugim autorima.


Crtica iz svjetske povijesti


A prema njenu kazivanju, pristupila je temi tako da ju nije htjela prikazati kao lokalnu povijest, već kao crticu iz svjetske povijesti. Naime kontekst u kojem se događa »okupacija« jest kontekst nakon Prvog svjetskog rata, kada se na Mirovnoj konferenciji u Parizu raspravlja o sudbini Rijeke, koja je ostala bez države te je u njoj živjelo više naroda, koji su svaki vukli na svoju stranu.


D’Annunzio je, kao »ludi« karizmatik bio dobar kandidat za poziv riječkih Talijana da im pomogne u priključivanju Rijeke Italiji, iako Rijeka, kako je to istaknula Perinčić, nikada zapravo nije pripadala niti jednoj skupini s Apeninskog poluotoka (ako se izuzme Tarsatiku). D’Annunzio, koji nije bio ni jedini izbor Talijanskog nacionalnog vijeća, u vrućici je na kraju ipak došao u Rijeku, a ono što je uslijedilo nije bilo dijelom plana – jer nije došlo do pripojenja Italiji – već plodom spleta okolnosti.


Sodoma i Gomora u Rijeci


Boris Dežulović je zagrebao po površini kompleksnosti teme, rekavši da postoji tu jedan zanesenjak koji živi u svijetu epa i romantične slave, čovjek za koga neki historiografi tvrde da stoji na početku fašizma, ali je ujedno i zagovornikom nekih libertinskih shvaćanja.


– Dok zagovara Veliku Italiju puno šire od Rijeke, istovremeno proizvodi Sodomu i Gomoru u Rijeci u kojoj je više kokaina nego u bekstejdževima na reperskim koncertima i evo sada, sto godina nakon, mi svjedočimo pojavama nekih populista koji su njegov daleki odjek, samo to više nisu pjesnici, nego su u duhu vremena komedijaši i lakrdijaši: Boris Johnson, Beppe Grillo, Miroslav Škoro… – rekao je Dežulović, povlačeći paralelu s današnjim vremenom.


A ono što je Rijeka s D’Annunzijem izgubila, kako to kaže Perinčić, njen je kozmopolitski karakter. Naime u Rijeci je teško bilo naći obitelj koja ne bi bila miješana, u kojoj ne bi bilo i Talijana, Hrvata, Mađara… No pojavom D’Annunzija to se gubi i počinje se nametati matrica nacionalnog određenja.


– Mala obnova te paradigme događala se u Jugoslaviji, ali to se iscrpljivalo na pripadnicima bivših republika, što je osiromašilo grad – rekla je Perinčić.


Po pitanju metodologije Perinčić je još jednom posvjedočila da su izvori na hrvatskom jeziku gotovo nepostojeći i da je to bio jedan od razloga za knjigu, ali da u tom kontekstu knjiga nije napisana suhoparno, već kao priča koju svatko može razumjeti. Tako, dakle, da se zadovolje i akademske potrebe, ali da knjiga ne bude dosadna.