Djelo Sanje Knežević

Golubica iz crnog maslinika: Monografija za 100. rođendan Vesne Parun

Kim Cuculić

Autorica knjige Sanja Knežević

Autorica knjige Sanja Knežević

Kroz tematske cikluse obrađuje se pjesnički opus Vesne Parun nastao tijekom sedam desetljeća njezina plodna rada. Parun je pisala je u gotovo svim književnim žanrovima



ZAGREB/ZADAR – U izdanju Hrvatske sveučilišne naklade iz Zagreba i Sveučilišta u Zadru u prvim danima 2022. godine iz tiska je izašla monografija izv. prof. dr. sc. Sanje Knežević »Golubica iz crnoga maslinika«. Riječ je o studijama o književnom djelu Vesne Parun posvećenima 100. godišnjici rođenja i 10. obljetnici smrti najveće hrvatske pjesnikinje.



Knjiga »Golubica iz crnoga maslinika« podijeljena je u dvije veće cjeline – »U crnom masliniku poezije« i »Golubica je svila gnijezdo«. Kroz tematske cikluse obrađuje se pjesnički opus Parunove nastao tijekom sedam desetljeća njezina plodna rada. Vesna Parun pisala je u gotovo svim književnim žanrovima, neumorno književnosti posvećujući cijeli život. Sanja Knežević (Rijeka, 1981.) iz različitih filozofskih, književno-teorijskih, ali i tematsko-motivskih aspekata istražuje opus Vesne Parun (specifičnosti mediteranskoga teksta: metaforika, simbolizacija prostora, platonizam, sonetno i satiričko pjesništvo, interpretacija motiva ptica, autobiografski zapisi). Stvaralaštvo Vesne Parun nedvojbeno je obilježilo cjelokupan razvitak modernog i suvremenog hrvatskoga pjesništva. Svojim osebujnim životom, ali prije svega iznimnim književnim ostvarenjima opus ove pjesnikinje otvara se novim književno-teorijskim analizama, kao što istodobno nudi otvoreniji i slobodniji pogled na književnu povijest 20. stoljeća.



U predgovoru monografije »Golubica iz crnoga maslinika« autorica univerzalnost književnoga poslanja Vesne Parun i njezin opus koji nadrasta vrijeme i prostor nastanka objašnjava kroz simboličnu sliku Vesne Parun kao »Penelope, od Homerova rebra«:
»Vesnu Parun vidim kao Penelopu od Homerova rebra, pjesnikinju i umjetnicu čije će stvaralaštvo nadživjeti kulturu u kojoj je nastalo. Vidim je u slici Platonove Diotime koja tumači da su pjesnici i umjetnici »trudni po svojim dušama« te da po svojim stvaralačkim plodovima, u svojoj duhovnoj djeci, poput Homera, traju daleko izvan vlastitoga vremena. Ona je Penelopa jer je tijekom punih sedam stvaralačkih desetljeća ostala odana umjetnosti i to žrtvujući ljubav, građansku ugodnost i ugled; ostala je odana umjetnosti odričući će se svega materijalnog i zemaljskog što bi energijom posjedovanja narušilo njezino osjećanje slobode kao temeljne životne i stvaralačke vrijednosti.«
Recenzije knjizi »Golubica iz crnoga maslinika« potpisuju akademkinja Dubravka Oraić Tolić, koja je istaknula specifičnost fenomenološko-simboličke interpretacije poezije u poznatom ključu »mediteranskoga teksta«, što i jest središnji znanstveni interes Sanje Knežević. Uz akademkinju Dubravku Oraić Tolić, recenziju knjizi potpisuje doc. dr. sc. Mirela Šušić koja je kao osobitost interpretacija Sanje Knežević istaknula njezinu posvećenost filozofskoj dimenziji platonizma u pjesničkom stvaralaštvu Vesne Parun. Urednice ovoga vrijednog izdanja za hrvatsku kulturu i znanost su Anita Šikić i prof. dr. sc. Nives Tomašević.
Knjiga je opremljena slikama iz pjesnikinjine grafičke mape »Slikom i stihom«, koju je na korištenje ustupila Općina Šolta. Tomislav Marijan Bilosnić autor je portreta Vesne Parun u kombiniranoj tehnici na naslovnici knjige.