Kultivacija

Piše Kim Cuculić: Žuti prsluci u kazalištu

Kim Cuculić

Foto Luka Stanzl/PIXSELL

Foto Luka Stanzl/PIXSELL

Studenti su prosvjedovali u kazalištu Pau na jugu Francuske, a slične su inicijative viđene u drugim dvama kazalištima, Collineu na istoku Pariza i Nacionalnom kazalištu u Strasbourgu. Pritisak raste tjednima, dok su tisuće ljudi marširale gradovima diljem Francuske sa zahtjevom otvaranja kulturnog sektora, premda uz mjere fizičke distance



Unatoč pandemiji kazališta u Hrvatskoj, i druge institucije u kulturi, rade. Uz pridržavanje epidemioloških mjera nije sve stalo i programi uživo nekako idu. Oni koji to još ne smiju i dalje se snalaze online. Hrvatska kazališta suočila su se sa zarazom u svojim redovima, dok za publiku ne postoje pokazatelji da se zarazila baš u teatru. Slično je i s kinima, muzejima… No u svijetu baš i nije tako te je dosta kazališta još uvijek zatvoreno. Ovih dana agencije izvješćuju da su prosvjednici zauzeli pariška kazališta u znak protesta protiv zatvaranja. »Okupirali« su tri od četiri kazališta u zemlji, sa zahtjevom da se otvore kulturna okupljališta koja su zatvorena zbog pandemije, dok se gomilaju frustracije zbog višemjesečne obustave predstava. Kazališta, kina, muzeji i drugi kulturni prostori zatvoreni su otkad je Francuska u listopadu ušla u potpuno zatvaranje te su ostali zatvoreni unatoč tome što se u prosincu otvorila većina radnji.



Studenti su prosvjedovali u kazalištu Pau na jugu Francuske, a slične su inicijative viđene u drugim dvama kazalištima, Collineu na istoku Pariza i Nacionalnom kazalištu u Strasbourgu. Pritisak raste tjednima, dok su tisuće ljudi marširale gradovima diljem Francuske sa zahtjevom otvaranja kulturnog sektora, premda uz mjere fizičke distance. Pariški marš završio je s oko 50 ljudi koji su nasilno ušli u zatvoreno kazalište Odéon na Lijevoj obali, odbijajući otići. Prosvjednici su smjestili svoje vreće za spavanje i hranu u okićeno predvorje i na baršunaste balkone kazališta iz 19. stoljeća, obećavši da će ostati ondje sve dok vlasti ne uvaže njihove zahtjeve.



»Ovo je nacionalni pokret«, rekla je Karine Kuet, glavna tajnica Nacionalnog sindikata glazbenih umjetnika u Francuskoj. »Regionalni su sindikati odgovorili i počinje okupljanje. Počinju se organizirati«, rekla je AFP-u iz kazališta Odéon.




Uz otvaranje kulturnih institucija, prosvjednici zahtijevaju produženje oslobađanja od plaćanja poreza za slobodne umjetnike i sezonske radnike koji su suočeni s neizvjesnom financijskom i psihološkom situacijom zbog izgubljene godine koju je izazvala koronakriza.
Ministrica kulture Roselyne Bachelot iznenada je posjetila Odéon te obećala nastavak pregovora. »Večeras sam otišla u Theatre Odéon, okupiran treći dan. Razumijem zabrinutost glede produžetka izgubljene godine: Oni znaju, moj cilj je nastavak zaštite umjetničkog sektora dok god je to potrebno. Nastavit ćemo s pregovorima«, napisala je Bachelot na Twitteru.


No sindikat je bio jasan. »Okupirajte! Okupirajte! Okupirajte«, bio je poziv koji je ovog tjedna uputio odjel za kulturu sindikata CGT, dodavši da je ovo izravan nastavak prosvjeda »Žutih prsluka« koji su uzdrmali zemlju prije dvije godine. U kazalištu Colline u Parizu studenti su držali natpise na kojima je pisalo »Otvaranje je esencijalno« i »Bachelot, ako ne otvorite, doći ćemo igrati u vaš dom.«
Dramatičar i redatelj zaposlen u kazalištu Colline, Wajdi Mouawad, bio je usred proba kad su došli prosvjednici. Mouawad je dopustio da oko 30 studenata umjetnosti, s Nacionalnog konzervatorija dramskih umjetnosti, Više škole dramskih umjetnosti i kazališne škole Asnieres, uđe u kazalište.


U Strasbourgu se 51 student scenografije, kostimografije, glume i režije pridružio pokretu, odlučivši okupirati nacionalno kazalište »dok država ne predstavi konkretan odgovor.« Studenti se nadaju da će privući pozornost vlade koliko je situacija ozbiljna i poboljšati prava honorarnih radnika zaposlenih u zabavnoj industriji pogođenoj zdravstvenom krizom. Pozvali su sve više nacionalne škole dramskih umjetnosti u Francuskoj te konzervatorije da se pridruže pokretu. Podsjetimo, Francuska ima jedan od najdarežljivijih sustava potpore umjetnicima na svijetu, izdvajajući dnevnice cijelom spektru osoba zaposlenih u kulturi i medijima. No sustav je zakočen zbog pandemije te su mnogi izvukli deblji kraj. Također, postoji zabrinutost zbog nekih vladinih odluka, poput držanja velikih muzeja i dalje zatvorenima, dok je malim privatnim galerijama dopušteno otvaranje. U usporedbi s Francuskom moglo bi se reći da u Hrvatskoj kultura ipak nije stala i nekako »pleše« s koronom i unatoč njoj. Zasad.