Foto: Daniel Kasap/PIXSELL
U, na žalost, za velikana preskromno ispunjenom HNK-u, govorili su ravnatelj Drame HNK-a Ivica Buljan, filmski kritičar Tomislav Kurelec, akademik i dramaturg Boris Senker, intendantica HNK-a Dubravka Vrgoč i glumica Mirjana Bohanec
ZAGREB Nema Rima bez Marcella Mastroiannija, New Yorka bez Woodyja Allena, Pariza bez Belmonda, a ni Zagreb ne bi bio isti bez Relje, on ga je oplemenio i pokazao kakvom se kulturom pripada gradu, kazao je ravnatelj Drame HNK-a Ivica Buljan na komemoraciji Relji Bašiću, velikom glumcu koji je karijeru započeo 1955. godine upravo na pozornici tog nacionalnog teatra.
U, na žalost, za velikana preskromno ispunjenom HNK-u, Buljan je kazao da je Bašićev život na neki način bio imperatorski, jer »što bi bio grad bez Relje Bašića«. HNK će sljedeće sezone postaviti predstavu »Tko pjeva zlo ne misli« i to će biti hommage kazališta i Bašiću i filmu koji se »izdigao iznad filma i ima istaknutu ulogu u našoj emotivnoj mapi«, najavio je ravnatelj Drame HNK-a. Buljan je zaključio da nam je Bašić ostavio mnogo radosti i naglasio da su kod njega etika i estetika bili nerazdvojni. O Bašićevoj najpoznatijoj ulozi, onoj Ernesta Fulira, govorio je i filmski kritičar Tomislav Kurelec.
– Fulir je postao kulturna, možda i povijesna činjenica grada i zemlje – kazao je Kurelec. Podsjetio je na više od 120 filmskih uloga Bašića, a više od pola snimio ih je u inozemstvu.
Iz glazbeničke obitelji
Akademik i dramaturg Boris Senker prisjetio se osnovnih biografskih crta i kazališne karijere Bašića. Činilo se da nije predodređen za glumca, bio je iz glazbeničke obitelji. Svirao je kontrabas, kazao je Senker, a zapravo je u sastavu bio zadužen za šarmiranje općinstva. Zbog sukoba s profesorom ruskog jezika u drugom je razredu izbačen iz svih srednjih škola u Zagrebu, pa je završio pomorski tehnikum u Rijeci. Upisao je ekonomiju, prevodio je poslovnim ljudima, surađivao je u novinama i »postao prvi Zagrepčanin i kajkavac koji je uspio upisati glumu u Zagrebu«.
Za intendanticu HNK-a Dubravku Vrgoč »opraštamo se od velikog glumca koji nije samo glumio u teatru, nego je živio u teatru«. Podsjetila je da je 1955. godine završio studij glume i došao u HNK, gdje je ostao 12 godina. Doveo ga je Bojan Stupica, a radio je s kazališnim velikanima poput Branka Gavelle, Vlade Habuneka, Božidara Violića, Georgija Para, Koste Spaića, Dina Radivojevića i bio »dio velikog, velikog, velikog perioda hrvatskog teatra«.
»Daj se saberi«
– Relja je bio iznimno pažljiv, baš kao i Mia Oremović, i za menje i Franju Majetića koji smo prvi put radili na filmu uvijek je našao pravu riječ – kazala je Bohanec, koja se prisjetila i glasovite ljubavne scene iz filma, koju su ponavljali 13 puta.