Kraj izložbe

Što je Rijeci njezina privatizacija dala? Ovo je kraj izložbe torpeda na Žabici, sve se pakira i nosi tko zna gdje

Davor Mandić

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

U planovima novih vlasnika nekadašnjeg gradskog prostora nema mjesta za izložbu torpeda Muzeja grada Rijeke, a čini se da ni u Gradu Rijeci ne postoji volja da se ona sačuva u sadašnjem obliku



U sjeni izbora nove čelne osobe Muzeja grada Rijeke, što je postalo ozbiljan politički slučaj riječke kulture, događa se jedno tiho rasformiravanje unutar rečene institucije. Ako takvih rasformiravanja, tihih, naime, uopće ima.


Sporit će možda gradski čelnici oko toga je li riječ o rasformiravanju, no teško je drukčije vidjeti najave da izložba »Riječki torpedo – prvi na svijetu« na Žabici, koju gradske mrežne stranice zovu Muzejska zbirka torpeda Muzeja grada Rijeke, neće više postojati u obliku u kojem su je mogli upoznati posjetitelji ekspoziture Muzeja na Žabici.


Tragom informacije da će izložba morati iseliti iz svoga prostora upitali smo gradonačelnika Grada Rijeke Marka Filipovića je li to točno i ako jest, o kojem periodu iseljenja govorimo.


Mogućnost preseljenja




– To je točno. S obzirom na najavljenu dinamiku realizacije projekta Zapadna Žabica, odnosno Autobusnog kolodvora i garaže, rok iseljenja, u skladu s dogovorom s investitorom je listopad 2023. – rekao je Filipović.


Na pitanje postoje li pregovori oko toga da se izložba premjesti na neko drugo mjesto, odnosno je li artikulirana kakva ideja u tom smjeru, Filipović je rekao da aktivno rade na mogućnosti preseljenja, da traže adekvatan prostor i da postoji nekoliko opcija koje razmatraju.



Prema njegovu mišljenju u gradu je teško pronaći takav, odnosno relativno velik prostor za smještaj torpeda.


Razmatra se privremeno skladištenje torpeda u prostoru Exportdrva, no, kako kaže, s obzirom na to da je prostor u prizemlju Exportdrva namijenjen za druge aktivnosti, nije moguće tamo smjestiti cijelu izložbu kao stalni muzejski postav.


Nikako to nije moguće učiniti ni u postojećem prostoru, jer postojeći prostor s okolicom više ne pripada javnoj sferi, o čemu se jasno izjasnila riječka politika, kojoj će u tom segmentu suditi neka buduća povijest.


Filipović ipak kao razlog te nemogućnosti navodi nešto posve drugo, činjenicu da se formalno ne radi o zbirci, nego o dijelu Tehničke zbirke Muzeja grada.


Odgovor gradonačelnika


Ključan Filipovićev odgovor je na pitanje je li imperativ pronaći mjesto za izložbu, odnosno Zbirku ili postoji šansa da se ona rasformira, odnosno restrukturira, koji odgovor zbog dalekosežnosti i preciznosti, navodimo u cijelosti, iako u sebi uključuje i PR-samohvalu.



– Dio predmeta vezanih za temu otkrića i povijesti torpeda, izloženih na izložbi »Torpedo – Prvi na svijetu«, dio su Tehničke zbirke Muzeja grada Rijeke i ta se zbirka neće rasformirati.


Dio predmeta vlasništvo je drugih ustanova koje su ih Muzeju posudile za potrebe trajanja izložbe. Grad Rijeka sustavno je godinama financirao otkup predmeta i njihovu restauraciju prepoznajući vrijednosti riječke industrijske baštine, a u proteklom je strateškom razdoblju proveo i još provodi generacijski iskorak u ulaganjima u kulturu – kako u infrastrukturu, tako i u radna mjesta (samo u Muzeju zaposleno je sedam novih radnika).


Također, nedavno je otvorena prekrasna Palača šećera s novim muzejskim postavom u sklopu kojeg se također nalazi bogato zastupljena priča o riječkom torpedu, obnovljeno je pročelje i krov sjedišta Muzeja, dovršava se atraktivna povijesna znamenitost motorni brod »Galeb«, u pogonu je jedinstvena Dječja kuća, upravo se dovršava i nova Gradska knjižnica.


Slijedom toga, nemamo u planu otvaranje nove muzejske ustanove – tehničkog muzeja ili ustanovljavanje dislocirane tehničke zbirke, već vjerujemo da će Muzej grada Rijeke putem privremenih izložbi, medijacijskih, edukativnih i izdavačkih programa naći načina da približi ovaj segment riječke baštine javnosti – stoji u odgovoru gradonačelnika.


Zadržati izložbu


Drugim riječima, ili jasnije, ključna je distinkcija koju gradonačelnik radi između zbirke i izložbe, i koja nije samo retorička.



Naime ako Muzejsku zbirku torpeda Muzeja grada Rijeke ne zovemo zbirkom, nego izložbom, onda se zbirka neće rasformirati, jer i nije zbirka, već samo izložba, i kao takva dio zbirke koja se neće rasformirati, a to je Tehnička zbirka Muzeja grada Rijeke.


No pitanje je onda kako nazvati činjenicu da sadašnju zbirku, pardon, izložbu, zainteresirani najvjerojatnije više neće moći vidjeti u obliku u kojem su je dosad mogli upoznati.


A to nikako ne rezonira s još uvijek aktualnim ravnateljem Muzeja grada Rijeke Ervinom Dubrovićem, koji smatra da izložbu »Riječki torpedo – prvi na svijetu« valja zadržati upravo u obliku u kojem ona sada postoji, ali u nekom novom, boljem prostoru, i to nikako samo zato što bi njezino rasformiravanje donijelo i neke ozbiljne tehničke probleme povrata posuđenih artefakata.



– Treba izložbu dostojno postaviti, a ne je svesti na hrpu željeza uguranog u kantun.


I žalim da o tome moramo iznova govoriti, jer smatrao sam to čvrstim postignućem, s obzirom na to da je izložba skupljena teškom mukom iz raznih krajeva Hrvatske, i stigla je u Rijeku, a ne u Zagreb, u kojem bi je neki htjeli vidjeti, a na kraju se s njom tako olako postupa.


Treba povesti kampanju za spas izložbe torpeda, jer ona je dio identiteta grada Rijeke, one njezine bolje povijesti – jasan je Dubrović.