Ekscelentnost materije

Rino Banko u Galeriji Turnac: Trag misaono-tjelesnog procesa i snaga materijala

Ervin Pavleković

Voditeljica galerije Katerina Jovanović i umjetnik Rino Banko / Foto Ana Križanec

Voditeljica galerije Katerina Jovanović i umjetnik Rino Banko / Foto Ana Križanec

Bilo da je riječ o kamenu, drvu, keramici ili metalu, za umjetnika Rina Banka to nisu samo sredstva, nego organske, žive tvari koje u dodiru s tijelom i misaonim procesima otvaraju prostor za novu stvarnost, kaže kustosica Jovanović



NOVI VINODOLSKI – Od naših početaka materijali kao što su kamen, drvo, metal ili pak glina nisu bili samo gradivno sredstvo pomoću kojih su se radile nastambe, skloništa ili pak oružje, već su bili i svojevrsno platno za bilježenje različitih emocija ili pak znak duhovnosti. U tom suodnosu misli, tvari i tijela rastvara se prostor umjetnosti u kojemu i sama forma zadobiva novo značenje. Tražeći od nas ne samo da gledamo, već i da osjetimo prisutnost materijala – kamena, drva, keramike i metala – i da prepoznamo njihovu snagu, autor Rino Banko u Galeriji Turnac novootvorenom izložbom »Ekscelentnost materije«/»The Excellence of Matter« vodi posjetitelja na putovanje misaono-tjelesnim procesima stvaranja.


Zanimljiv vizualni jezik


Kako je uvodno kazala kustosica izložbe i voditeljica Galerija Turnac Katerina Jovanović, autor Rino Banko »autor je zanimljivog vizualnog jezika, koji u svojoj umjetničkoj praksi ujedinjuje tradicionalne i suvremene tehnike, produbljujući interes i za digitalne modele, a osobito za 3D print u čemu je prepoznatljiv i jedinstven diljem zemlje«.





– Ono što je posebno zanimljivo i što u konačnici određuje njegovo umjetničko stvaralaštvo jest činjenica da Bankov rad ne proizlazi iz unaprijed zadanih stilova, već iz pažljivog dijalogiranja s prostorom, materijalom i vremenom, kako s onim unutarnjim, tako i vanjskim.


Sama izložba nosi naziv »Ekscelentnost materije«, no riječ ekscelentnost u ovom kontekstu ne označava prestiž, već potencijal materijala, uzvišenost stvaranja, onu tiho prisutnu, ali snažnu mogućnost koju materijal nosi u sebi. Bilo da je riječ o kamenu, drvu, keramici ili metalu, za Rina Banka to nisu samo sredstva, nego organske, žive tvari koje u dodiru s tijelom i misaonim procesima otvaraju prostor za novu stvarnost, tumači Jovanović.


Vjernost procesu


Za potrebe same izložbe i kustoskog teksta, govori dalje, naišla je na »intervju u kojemu Rino spominje rano djetinjstvo, igru oko močvare i prve figure od blata, potvrđujući da od figura od blata do današnjih misaono-intuitivnih jezgri u obliku skulptura, crteža i digitalnih artefakata, njegova umjetnost ostaje vjerno ukorijenjena u sam proces«.



– Materijal je ravnopravan sudionik – ne podložan, nego aktivan. Tijelo sudjeluje kao izvor znanja, dok su pogreška, repeticija i algoritam legitimni alati introspekcije. Isto tako, jednako je zanimljivo da u Rinovom radu uvijek nešto ostaje otvoreno, živo.


Stoga gledatelje pozivam da izložbu ne gledaju samo površno očima, već i iskrenim osjećajem i tihom prisutnošću jer Bankova umjetnost nije reprezentacija, nego trag misaono-tjelesnog procesa, a upravo u toj ekscelentnosti, u toj sposobnosti materijala da nas povede, leži istinska moć, ističe voditeljica galerije.


Umjetnička praksa Rina Banka, piše u predgovoru voditeljica i kustosica Jovanović, »razvija se na sjecištu misli i materije u kojemu tijelo i intuicija djeluju kao ravnopravni sudionici procesa stvaranja«, pa »njegovi radovi ne proizlaze iz unaprijed definiranih stilova, već iz dijaloga s prostorom, materijalom i vremenom, vanjskim i unutarnjim«.


Alati introspekcije


– Početni impulsi stvaranja vezani su za igru i dodir, a materijal – kamen, drvo, keramika ili metal – nije podložan nego ravnopravan. Tijelo sudjeluje kao izvor znanja, a forma nastaje iz nakupljenih unutarnjih i vanjskih slojeva, misaonih i emocionalnih sedimentacija (Psihofizički sedimenti).


Crtež je dnevnik unutarnjih vibracija, dok skulpture i instalacije nastaju kao misaono-intuitivne jezgre. Neki radovi digitalno oponašaju procese rasta, iako su umjetni (Lažni sedimenti), ali ostaju autentični izrazi osobne stratigrafije. Pogreška, repeticija i algoritam postaju legitimni alati introspekcije.



U interakciji s prostorom radovi djeluju poput suptilnih parazita – ne remete, već nadopunjavaju arhitektonske prijelaze, pukotine i strukture (Imaginarna nadopunjenja), potičući potragu i promjenu percepcije. Bankova umjetnost nije reprezentacija, već trag misaono-tjelesnog procesa. Crtež, skulptura, digitalno i prostorno ne funkcioniraju kao odvojeni mediji, već kao slojevi jedne cjeline.


Njegov rad ostaje otvoren, nesvrstan u stil, vjeran procesu i otpornu, organsku prisutnost umjetnosti u svijetu, piše Jovanović te dodaje da »umjetnost za Banka nije sustav značenja, nego način postojanja«, ili, »kako bi rekao Merleau-Ponty, ‘svijet nije ono što mislim, već ono što živim«.


Izložba je realizirana sredstvima Grada Novog Vinodolskog, Ministarstva kulture i medija te Primorsko-goranske županije. Izložba ostaje otvorena do 1. srpnja, a može se pogledati od ponedjeljak do subota od 9 do 12 sati i od 20 do 23 sata. Ulaz na izložbu koja je prodajnog tipa je slobodan.