Izložba Art/Rat/Tranzicija

Radikalni izložbeni koncept u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti

Kim Cuculić

Izložba Art/Rat/Tranzicija i samostalna izložba Mateja Kneževića

Izložba Art/Rat/Tranzicija i samostalna izložba Mateja Kneževića

Autori ovog radikalnog izložbenog projekta su ravnatelj MMSU-a Slaven Tolj i kustos Branko Cerovac



RIJEKA  Otvorenja izmijenjenog postava izložbe »Art/Rat/Tranzicija« i samostalne izložbe Mateja Kneževića bit će održana u subotu, 5. rujna, u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u 20 sati.


Podsjetimo, »Art/Rat/Tranzicija (1990. – 1991. – 2000. – 2010. – 2020. – 2021.)« izložba je čije se izmjene u postavu i otvorenja odvijaju u fazama: 29. srpnja – 5. rujna – 29. rujna – 10. listopada.


Autori koncepta, ravnatelj MMSU-a Slaven Tolj i kustos Branko Cerovac ovim radikalnim izložbenim projektom prezentiraju ključne momente, segmente, poetike, »medijalizacije« i inovativne umjetničke prakse koje su se »prelamale« i »križale« na novijoj i suvremenoj riječkoj i hrvatskoj umjetničkoj sceni u posljednjih tridesetak godina.




Samostalna izložba Mateja Kneževića ima naslov »Case Report with Review«.


Profesionalni život autora dijeli se između dviju struka – liječničke i umjetničke. Knežević je vizualni umjetnik zaposlen u bolnici, a svoje umjetničke interese oblikuje promatranjem, bilježenjem i izvrtanjem svakodnevnice. Pretakanje tragova i derivata vlastite okoline u muzejsko-galerijski prostor moglo se, između ostalog, pratiti u Kneževićevim ambijentima koji su se oslanjali na motiv obiteljskog zajedništva dnevne sobe (Uđite, ne morate se izuvati, 2017.), jutarnje kupaoničke rituale (Spekulativna jutra, 2018.), prostor bolničke čekaonice i sale (Neke visceralne stvari, 2019.)…


Mural – dijagram


Izložba »Case Report with Review« novi je site-specific ambijent u kojem materijali i forme, točke susreta uporabnog i estetskog, porozna mjesta fizičkog i simboličkog prostora ostaju u umjetnikovom fokusu. Dugačkim muzejskim zidom proteže se mural – dijagram tijeka koji umjetnik gradi izolacijskom trakom i otisnutim riječima.


Knežević dijagram tijeka kao sredstvo vizualnog posredovanja informacija preuzima iz znanosti, prenoseći u muzej oblike koje češće nalazi(mo) na stranicama znanstvene publikacije ili bolničkom zidu.


Posjetitelj postaje odgonetač neobičnog grafičkog algoritma, uhvaćen u mrežu puteva koji vode do ispražnjenih kućica.


Upute na spojevima dijelom su namjerno šaljive, dijelom preuzete iz znanstvenog žargona, a jezični pojačivači ostaju visjeti među ograđenim prazninama.


Prostorna instalacija


Prostornu instalaciju čine raznovrsne pregrade, labirint ready-made jedinica koje metodom »uputa izgubljenih u prijevodu« posjetitelje istovremeno usmjeravaju i sputavaju. Posebna scenografija izložbenog prostora reminiscira dizajnerska rješenja i materijale koje nalazimo pri oblikovanju praktičnih, nužnih i često u prostoru nestalnih elemenata, a opet elemenata koji nesumnjivo estetski definiraju interijere. Bolnički paravani i muzejska postolja neki su od primjera.



Navigiranje informacijama i prostorom, novim značenjima koja se otkrivaju pri transferu oblika, metoda i materijala u novi kontekst, popraćeno je zvukovnom kulisom začinjenom specifičnom onomatopejom. Razvijanje umjetničkih interesa Mateja Kneževića, pri čemu medicinska tematika počinje izravnije ulaziti u njegov rad, koincidira s trenutkom kada se bolnički markeri zbog pandemijske krize sve češće prelijevaju u sferu svakodnevnog. Ne želeći biti ciljano aktualan niti angažiran, Knežević kreira prostor u kojem ravnoteža između preglednog i nepreglednog, i ozbiljnog i duhovitog, ostaje za svakoga subjektivna. Autor zvuka je Mladen Lovrić. Najavljena događanja organizirana su uz poštivanje svih preporuka HZJZ-a za sprječavanje zaraze bolešću COVID-19. (K. C.)