Među radovima dominiraju oni sa sakralnim motivima, no zanimljive su i slike koje nemaju veze s vjerskim motivima već podsjećaju na baroknu verziju tipičnih pejzaža domaćih naivaca
ZAGREB » Za točno sedam dana otvara se izložba remek-djela Giovannija Francesca Barbierija, poznatijeg kao Il Guercino, jednog od najznačajnijih talijanskih baroknih slikara 17. stoljeća. U Muzeju za umjetnost i obrt sve je već spremno: radovi su prošlog tjedna stigli u Zagreb i uz veliku pažnju raspakirani iz klimatiziranih sanduka, a jučer smo, nakon konferencije za novinare na kojoj su organizatori podrobnije govorili o ovom velikom projektu, obišli postav u društvu kustosa: Miroslava Gašparevića iz MUO-a te Luigija Ficcaccija i Fausta Gozzija iz Pinakoteke u Centu, odakle dolazi 25 od ukupno 35 radova zastupljenih na izložbi.
Ti radovi, koji iznimno rijetko napuštaju Italiju, prošle su godine bili izloženi u Poljskoj, a nakon Zagreba odlaze u Tokio i Boston.
– Ovaj izbor Guercinovih radova izuzetan je presjek osobnog i umjetničkog puta velikog baroknog majstora čiji je utjecaj obilježio i stoljeća nakon njegove smrti, rekao je Gašparović.
Pomoć poplavljenima
Izložba, koja će biti otvorena do kraja siječnja 2015., ima i humanitarni karakter – sav prihod od prodaje dvojezičnog kataloga bit će doniran vinkovačkom Crvenom križu za opremu kuhinja u poplavom pogođenom selu Đurići u Slavoniji.
– Prije nekoliko godina Guercinov rodni gradić Cento, uz koji je ostao vezan cijeli život i koji danas skrbi o njegovoj ostavštini, pogođen je potresom. To je »tajna veza« elementarnih nepogoda koja spaja naša dva prijateljska naroda, istaknuo je Gašparević.
Upravo je nakon potresa Guercino započeo svoj put u inozemstvo: voditeljima Pinakoteke učinilo se da bi bilo smislenije poslati njegove radove na izložbenu turneju negoli ih staviti u depo. O izložbi »Guercino: Svjetlo baroka« nadahnuto je jučer govorila i Vesna Kusin, zadovoljna uspostavom čvrste suradnje između zagrebačkog muzeja i srodnih institucija u Italiji.
– Prošle godine MUO je u povodu hrvatskog pridruženja EU-u izložio »Večeru u Emausu« velikog Caravaggia. Ove jeseni stiže nam Guercino, kojim slavimo predsjedanje Italije EU-om. Tu vidimo i političku važnost ovog značajnog kulturnog projekta, rekla je Kusin.
Dominantni radovi
Kao jednu od velikih važnosti Guercina, Kusin je istaknula njegovo dokidanje diktata naručitelja i intenzivni zaziv umjetničke autonomije.
– Bio je vizionar, pravi vodenjak u horoskopu, rekla je.
Među radovima dominiraju oni sa sakralnim motivima: »Sveti Bernardin i sveti Franjo Asiški u molitvi pred Majkom Božjom loretskom« iz 1618., »Bogorodica s djetetom koje blagoslivlja« iz 1629., »Propovijed svetog Ivana Krstitelja« iz 1650., na kojoj Krstitelj u ekstatičnom, gospelskom propovijedanju, raskriljuje gole mišićave ruke; ta je slika puna strasti jedna od ključnih u njegovu opusu, kao i ona najveća, »Katedra svetog Petra« iz 1618., koja prikazuje novozavjetni događaj predaje ključeva nebeskih svetom Petru i njegovo ustoličenje na mjesto prvog čovjeka institucije Crkve.
No, zanimljive su i slike koje nemaju veze s vjerskim motivima: na primjer »Seoska kuća i žena koja vješa rublje« iz 1615., podsjeća na baroknu verziju tipičnih pejzaža domaćih naivaca.
Izložbu će pratiti i bogat program za građanstvo: kreativne radionice, koncerti barokne glazbe, besplatna vodstva.