Filodrammatica

Izložba “Svesvrstani” Uroša Krčadinca: Zastave po svačijoj mjeri

Katarina Bošnjak

Uroš Krčadinac / Foto Ana Križanec

Uroš Krčadinac / Foto Ana Križanec

Umjetnik je napisao program "Fractal Nations" koji može generirati beskonačan broj zastava



U organizaciji udruge Drugo more u Galeriji Filodrammatica otvorena je izložba »Svesvrstani« digitalnog umjetnika i programera Uroša Krčadinca. Izložba je nastala u produkciji Doma kulture Studentski grad u Beogradu u okviru međunarodnog projekta »THEY: LIVE – Student lives revealed through context-based art practices«, a u Rijeci će biti do 29. studenoga, nakon čega seli u zagrebačku galeriju »Miroslav Kraljević«.


Foto galerija: Izložba "Svesvrstani" Uroša Krčadinca Foto: Ana Križanec


Propitujući što u današnje vrijeme predstavlja zastava kao jedan od standardnih nacionalnih simbola, umjetnik je napisao program »Fractal Nations« koji može generirati beskonačan broj zastava i prilagoditi se svakom identitetskom potrošaču.





Na izložbi je u različitim formatima prikazano 30 zastava koje su nastale pomoću spomenutog generatora, na temelju zadanih parametara po mjeri njezinih kreatora.



Program radi tako da vizualizira fraktalnu i fragmentarnu prirodu digitalnih života u suvremenom društvu čije identitete u velikoj mjeri oblikuju algoritmi, te pomoću primijenjene umjetne inteligencije samostalno generira beskonačno različitih zastava i mikroidentiteta.



Osim platnenih i svilenih zastava, u formi malih papirnatih zastavica prikazana su odabrana vizualna rješenja prikupljena putem javnog poziva, u sklopu kojeg su svi zainteresirani korisnici mogli od početka studenoga generirati vlastitu zastavu i poslati je umjetniku uz kratko objašnjenje.


Foto Ana Križanec


Posjetitelji su također u galeriji imali priliku pristupiti interaktivnoj stranici i na licu mjesta generirati svoj individualni simbolni identitet, karakterističan upravo za taj trenutak u vremenu.



Prije samog otvorenja, s Krčadincem je u velikoj dvorani Filodrammatice održan razgovor u kojemu se govorilo o estetici, poetici, politici i etici suvremenih tehnologija za strojno učenje i automatsko generiranje sadržaja.



– Propaganda je danas sklopljena s novim medijskim oblicima, algoritmima i digitalnim kapitalom i ako te stvari ne dovodimo u pitanje, naprosto ćemo biti izgubljeni u svojim trigerima i fantazijama, a od ideologije nećemo vidjeti onu materijalnu stvarnost.



Generator je zapravo tjeranje metastaze ideološkog do paroksizma, do potpunog ekstrema da bismo se na neki način oslobodili zamađijanosti simbolima.



Odrastao sam u Vojvodini između pravoslavlja i katoličanstva, panka i sevdaha, i između različitih jezika, naroda i emocija i na mnogo načina mi je ovaj projekt bio neka vrsta autoterapije kako da se od tog simbolnog i identitetskog sam sa sobom očistim i da mi bude lakše nositi se s tim simbolima – objasnio je Uroš Krčadinac.



Projekt je u suštini i pokušaj da se od jednog ogromnog iskustva napravi nešto što na prvi pogled djeluje kao igra, a možda je neka vrsta opomene i poziv za izgradnju mnogo ozbiljnijeg senzibiliteta spram digitalnih struktura u kojima živimo i kojih često nismo svjesni.



Počelo je s tvrdim nacionalnim simbolima – hrvatskim, srpskim, mađarskim, jugoslavenskim, a nastavilo se sve do identitetskih mikrosimbola.



Umjetnik se dotaknuo i teme nacionalne svijesti te nacionalnog identiteta u kontekstu vremena u kojem živimo.



– Što manje ima društvenog sadržaja nacije, to smo opterećeniji nacijom i onda jako patimo zbog simbola te nacije, a istovremeno puštamo da se prodaju rijeke, uništavaju rudnici, rasprodaje infrastruktura, i nestaje nam konkretan materijalni sadržaj naših nacija, a istovremeno smo strašni nacionalisti u simbolnom smislu, koju će tko zastavu okačiti, kazao je Krčadinac.