"Secundum minimum" u riječkom MMSU-u

Izložba Joška Eterovića: Metijerska vještina, disciplina i koncentracija izvedbe

Ervin Pavleković

Autorska ekipa MMSU-a i NMMU-a uz riječkog gradonačelnika i autora radova na otvorenju izložbe / Foto ANA KRIŽANEC

Autorska ekipa MMSU-a i NMMU-a uz riječkog gradonačelnika i autora radova na otvorenju izložbe / Foto ANA KRIŽANEC

Radovi se zasnivaju u izvedbi bojenih polja, međuodnosu formi i tenziji optičke igre, te ukazuju na dugotrajnu, kontinuiranu i posve autentičnu umjetničku znatiželju



RIJEKA  Nakon gotovo dvadeset godina i izložbe »Od Prekinute linije do Mutacija 1970. – 2006.«, Joško Eterović, jedan od najpoznatijih hrvatskih i riječkih likovnih umjetnika, vratio se u MMSU izložbom »Secundum minimum«, kojom se predstavlja njegov novi ciklus slika nastalih između 2019. i 2024. godine, a sam naziv izložbe označava njegov povratak estetici minimalizma i optičke umjetnosti.


Kako je uvodno istaknula ravnateljica MMSU-a Branka Benčić, izložba koju organiziraju riječki MMSU i Nacionalni muzej moderne umjetnosti iz Zagreba strukturirana je u dva dijela te pokazuje kako se likovni govor Joška Eterovića pozicionirao unutar konstelacije geometrijske apstrakcije u Hrvatskoj.


Okosnica izložbe – motivi kruga, kružnice i elipse / Foto ANA KRIŽANEC


Ishodišta interesa


– Prva dvorana donosi rane radove iz sedamdesetih godina, monumentalne reduktivne geometrijske apstrakcije velikog formata, na grubom slikarskom planu, koji su minimalističke provenijencije i konstruktivnog pristupa, kako bi nas podsjetila na Eterovićeve slikarske početke i ishodišta njegova umjetničkog interesa, a središnje mjesto na izložbi, međutim, pripada posve novoj slikarskoj produkciji nastaloj u protekle tri godine. Preciznost i jasnoća te vedrina i lakoća kojom odišu novi radovi, što se očituje u koloritu, međuodnosu formi i boja i tenziji optičkih igri, ukazuju na dugoročnu, kontinuiranu i posve autentičnu umjetničku znatiželju i dosljednost umjetničkog istraživanja koji kao da postoje onkraj vremena, kad u eri ekranskih slika sagledavamo svježinu postminimalističkih i neogeometrijskih konstelacija Joška Eterovića, tragove neokonstruktivizma upisane u umjetnikov vizualni kod, ističe Benčić.




Eterovićeve kompozicije, piše u najavi izložbe, fokusirane su na interakciju elementarnih geometrijskih oblika poput krugova ili elipsi i dinamizirane sofisticiranim međutonovima komplementarnih boja, a slikarski koncept naglašava utjecaj i nasljeđe optičke umjetnosti sveden na minimalističku interakciju tri elementa: boju, liniju i oblik.


Eterovićevi radovi plijene pažnju / Snimila Ana KRIŽANEC


Minimalistička poetika


Novootvorena izložba, pojasnio je ravnatelj NMMU-a i kustos izložbe Branko Franceschi, premijerno predstavlja izbor od 43 rada iz recentnog ciklusa slika Joška Eterovića pod nazivom »Secundum minimum«, u kojem je do sad izveo preko osamdeset slika različitih formata i tipologije motiva. Koristeći se prostornom dispozicijom MMSU-a, kaže, odlučili su »predstavi novog ciklusa pridonijeti malim povijesnim prologom koji bi publiku podsjetio na minimalističku tendenciju nazočnu u povijesti Eterovićeva odnosa prema likovnoj kompoziciji slike i skulpture.«


– Ciklus u gami specifičnih pastelnih boja koje predstavljaju novost u Eterovićevom opusu, povezuje principe apstraktne geometrije, minimalizma i optičke umjetnosti. Minimalistička tendencija povremeno je dominirala u njegovoj preko pedeset godina dugoj umjetničkoj karijeri pa su dvije manje, uvodne izložbene galerije MMSU-a u potvrdu ovog stava iskorištene kao prolog novom ciklusu i to kroz predstavljanje izbora slika iz ciklusa »Kvadrat« (1975.) i »Ekscelentnost materije« (2013.). Okosnicu novog ciklusa predstavljaju motivi kruga, kružnice i elipse te njihova preklapanja. S obzirom na to da je riječ o minimalističkoj poetici i da se optički efekti zasnivaju na maksimumu od pet boja, tri polja boja i dvije linije, po kompoziciji, Eterović se ovim ciklusom paradoksalno potvrđuje ne samo kao jedan od vodećih predstavnika apstraktnog slikarstva, već i kao jedan od naših najvećih i najsofisticiranijih kolorista, naglašava kustos izložbe, koju je otvorio gradonačelnik Marko Filipović, ustvrdivši da radovi pokazuju autorovo bogato životno iskustvo.


O autoru

 


Joško Eterović hrvatskoj se javnosti predstavlja krajem sedamdesetih izložbom u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu. Njegov cjelokupni opus, koji je ostvaren u slikarstvu, crtežu, skulpturi i instalacijama, podijeljen je na cikluse: »Prekinuta linija« (1970.), »Kvadrat« (1975.), »Izvor« (1977.–1982.), »Vrijeme i gradnja« (1978.), »Tok vrpce« (1982.), »Novopoentilizam« (1985.), »Sol Invictus« (1986.), »Kamenolom« (1990.–1996.), »Désaccords« (1996.), »Zakrivljena ravnina« (1997.) i »Mutacije« (2000.–2002.). Njegov umjetnički rad povezuje mediteransku hedonističku prirodu s gradbenim i geometrijskim načelima, monokromiju s kolorizmom, organsko s anorganskim, slikarske i plastičke kvalitete, a djela mu se nalaze u brojnim javnim i privatnim zbirkama. Živi i radi u Zagrebu, Rijeci, Povljima i Parizu.

Tema kruga i kružnice


O karakteristikama autorova rada općenito Franceschi također piše i u katalogu izložbe, ističući kako je »njegov perfekcionizam zasnovan prvenstveno na metijerskoj vještini, disciplini i koncentraciji izvedbe, dograđen je studioznim empirijskim istraživanjem tehničke osnove svih razina izvedbe nužnim za ostvarivanje estetskog cilja. Nema identične jedinke, nema identične slike. U tome se izvedba umjetničkog rada u seriji razlikuje od mehaničke reprodukcije istog rada u određenoj nakladi. Eterovićeva nomenklatura u preciznoj interpretaciji modusa produkcije održava shvaćanje umjetničkog stvaralaštva kao proizvodnje umjetničkog objekta, bilo slike, bilo slike objekta, skulpture ili instalacije«.


Samu izložbu, pojašnjeno je u katalogu, otvaraju kompozicije na temu kvadrata i rastera iz sedamdesetih godina koje povezuju i tema odnosa linije i jednoobrazno slikane površine, u drugom izložbenom prostoru su kasnije akromatske monokrome na temu kruga i kružnice, a iza ciklusa monokroma je kromatska saturacija ciklusa »Secundum minimum«.


Izložba je realizirana sredstvima Grada Rijeke, Ministarstva kulture i medija, Gradskog ureda za kulturu, međugradsku i međunarodnu suradnju i civilno društvo Grada Zagreba i Primorsko-goranske županije i ostaje otvorena do 22. svibnja.