
Foto Ana Križanec
Provenijencija čovjekova položaja u doba društvene, političke i klimatske neravnoteže
povezane vijesti
Spajajući ono osobno i univerzalno, introspektivno i kolektivno, radovi umjetnika Omara Lovića okupljenim novootvorenom izložbom »Anatomija straha« u Galeriji Turnac kolorističkim slojevima napetosti usmjeravaju gledateljsku pažnju na sve ono što se kontrahiranjem odvija u samome pojedincu zbog njegova sve više nestabilnog i neizvjesnog okruženja.
Suvremeni diskurs
»Usmjereni na suvremeno slikarstvo i kiparstvo«, ističe voditeljica galerije Katerina Jovanović, »izložbenim blokom od šestero umjetnika dosad smo izložbama propitivali neka od aktualnih pitanja suvremenog umjetničkog diskursa poput redefiniranja pojma skulpture, iluzionističku narav slike, čovjekove psihološke datosti spram percepcije svijeta i slično, a u nastojanju demistificiranja umjetnosti i s ciljem razvoja publike pozivali smo na dijalog i otvaranje različitim aspektima umjetnosti nudivši priliku za nova znanja i spoznaje«, a u svojoj 32. izlagačkoj sezoni Galerija Turnac u Novom Vinodolskom će ugostiti niz umjetnika i umjetnica koji pomiču granice novomedijske vizualne umjetnosti.
– U nastojanju da i u sezoni koja je pred nama budemo dosljedni, temeljiti i inspirativni, te usredotočeni na kvalitetu, izvrsnost i autentičnost umjetnika/ca, prema izboru umjetničkog savjeta koji čine Sabina Salamon, Morana Matković, Ivana Meštrov i Katerina Jovanović, i u ovoj sezoni Galerija ostaje dosljedna temeljnim smjernicama, dakle poticanju autentičnih i kvalitetnih umjetničkih praksi koje propituju i reinterpretiraju granice tradicionalne i novomedijske vizualne umjetnosti dajući ujedno podršku aktualnim umjetničkim glasovima.
Tako ćemo u razdoblju od lipnja do rujna 2025. godine, ugostit sedam renomiranih autora i autorica različitih poetika i medijskih pristupa čiji radovi u ovoj sezoni zadiru u slojevite refleksije ljudskog bića, govori Jovanocić te dodaje kako će Galerija ugostiti umjetnike i umjetnice Emanuelu Santini, Hrvoja Hiršla, Omara Lovića, Igora Malnara, Mašu Barišić, Rina Banka te Anastaziju Vržinu, a sezonu će otvoriti autor Omar Lović.
Istraživanje introspektivnog
»Kao potvrda dugogodišnjeg izlagačkog kontinuiteta, uslijed čega galerija postaje jedan od prepoznatljivih simbola gradskoga kulturnog identiteta«, kaže Jovanović, »sezonu otvaramo Omarom Lovićem, slikarom mlađe generacije u čijem su fokusu reinterpretacija, tradicionalnog slikarstva suvremenim tehnikama i pristupima kroz istraživanje, introspektivnog i doživljajnog«.
– U izloženoj seriji radova koja nastaje u etapama okupljeni su pod nazivom »Anatomija straha«, evidentno je nekolike dodirnih točaka od kojih je naidominantniji motiv žute kabanice kojime Omar slikovito sugerira dijalog na relaciji unutarnje-vanjsko.
Svima nam je poznato da je simbolički, žuta kabanica apel na opasnost koja može narušiti ljudsku sigurnost i djelovanje upućujući na predstojeće katastrofe i krhkost čovjeka, ali i svojevrsna izolacija od istih pružajući nadu u prolaznost neprilika i stvaranje boljeg sutra.
Radove karakterizira titravi žuto-zeleni raster, koji poput dodatne membrane produbljuje dojam napetosti i udaljenosti. Figuralni i apstrahirani prikazi lišeni su identiteta i otvaraju prostor slobodnog tumačenja čime promatrač biva pozvan u stanje latentnog straha, ali i introspekcije, pojašnjava Jovanović.
Narativ nelagode
Kako dalje govori, »zarobljene u diskursu straha, Lović nas u isti trenutak poziva na introspekciju kao i na suočavanje s vanjskim signalima koji ponekad bivaju jedinom preprekom na putu samospoznaje i društvene odgovornosti«.
– Namjerno ističući univerzalnost i poetičnost, mišljen kroz postavke subjektivnog doživljaja, karaktera, ali i nasušne potrebe da se pojedinac zaštiti, sakrije i/ili maskira u trenucima privatne ili javne strepnje, ciklus radova »Anatomija straha« okrenut je čovjeku.
Ponavljajući narativ nelagode koji eklatantno gradi vizualnu cjelinu, udaljava radove od razumijevanja istih u kontekstu društvene kritike i potvrđuje namjeru umjetnika za suptilnim doživljajem provenijencije čovjekova položaja u doba društvene, političke i klimatske neravnoteže.
Promatrač tako biva pozvan u stanje latentnog straha, ali i introspekcije – suočavanja s unutarnjim i vanjskim signalima koji oblikuju našu svakodnevicu. Lovićev ciklus ne traži društvenu kritiku u izravnom smislu, već naglašava univerzalne i poetske aspekte ljudskog stanja u vremenu političkih, društvenih i klimatskih nestabilnosti, tumači Jovanović te dodaje da »ovom izložbom Galerija Turnac otvara novu sezonu istražujući osjetljivo, ranjivo i neizvjesno – ali i prostor umjetničke kontemplacije u kojem se promatrač poziva ne na bijeg, već na prisutnost i prepoznavanje«.