VIDEORADOVI

Izložba “Tijela na pozornici” u MMSU: Performans od kuće u doba karantene

Kim Cuculić

Ravnatelj MMSU-a Slaven Tolj odlučio je predstaviti »Tijela na pozornici« u formi izložbe videoradova, koji o ovom složenom povijesnom trenutku progovaraju jezikom umjetnosti



RIJEKA – Izložba »Tijela na pozornici – performans od kuće u doba karantene« talijanskog kustosa Andree Contina bit će otvorena u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u petak, 12. lipnja, u 19 sati. Za vrijeme proljetne izolacije više od 40 umjetnika nastupilo je u akcijama prilagođenima kratkim videoformatima, koristeći samo ono što su na raspolaganju imali u vlastitom prostoru karantene.


Njihovi umjetnički radovi, koji su dosad bili dostupni samo online, moći će se do 10. srpnja pogledati na izložbi u MMSU-u.


Nakon dviju rasprodanih večeri u prostoru Teatra Linguaggicreativi u Milanu u prosincu 2019. i nakon uspjeha »Tijela na pozornici« virtualno dostupnih na www.corpisulpalco.com od svibnja 2020. (s precrtanom riječi pozornica zbog njene nedostupnosti), događanje s kustoskim potpisom Andree Contina sada odlazi korak dalje.




Dolazi u Muzej moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, u grad koji u izazovnoj godini snažno obilježenoj pojavom pandemije nosi titulu Europske prijestolnice kulture. Zbog toga je ravnatelj MMSU-a Slaven Tolj odlučio predstaviti »Tijela na pozornici« u formi izložbe videoradova, koji o ovom složenom povijesnom trenutku progovaraju jezikom umjetnosti.


Iskustvo nametnutog zatvaranja


– Ideja za »Tijela na pozornici« nastala je kao rezultat traženja načina prikladnog i za stvaranje i za uživanje umjetnosti, u okolnostima koje neizbježno vode paradigmatskim promjenama. Radovi kao da posjeduju unutarnji glas, poruke sinkrone razdoblju kućne izolacije, koje su pojedini umjetnici savršeno uklopili u vlastiti proces istraživanja.


Sudionici izložbe

Na izložbi sudjeluju mladi i međunarodno poznati umjetnici, ujedinjeni izvanrednom situacijom, kao i prijekom potrebom da progovore o sadašnjem trenutku: Simone Berti, Ivo Bonacorsi, Sergio Breviario, Nicolo Bruno, Nemanja Cvijanović, David De Carolis, Giuseppe De Mattia, Andrea Di Cesare, Simone Falso, Cleo Fariselli, Flavio Favelli, Luca Francesconi, Chiara Gambirasio, Daniel Gonzalez, Katarzyna Kozyra, H.H. Lim, LIUBA, Natalia L.L., Michele Mariano, MASBEDO, Simona Migliori, Ruben Montini, Giovanni Morbin, Andrea Nacciarriti, Elena Nemkova, Giancarlo Norese, Silvia Pastoricchio, Pawel und Pavel, Ilaria Piccardi, Giusy Pirrotta, Aronne Pleuteri, Luigi Presicce, Giovanna Ricotta, Sara Rizzi, Camilla Rocchi e Riccardo Sebastiani, Alessandro Sciarroni, Marinella Senatore, Paolo Trotti, Anna Ulivi, Enzo Umbaca i Marcella Vanzo.

Umjetnicima u ovom slučaju izazov nije predstavljala pozornica – spletom okolnosti izvan funkcije – već su se trebali prilagoditi prostoru u kojemu su se zatekli, iznenađeni lockdownom kao i svi ostali.


Umjetnici su pozvani da izlože svoje iskustvo nametnutog zatvaranja, pristavši pritom na izazov drugačije interpretacije svoje performativne prakse, ali na način koji otvara nove mogućnosti i ubuduće.


Zamoljeni su da razmisle o nekoj vrsti akcije, gotovo o performativnom aforizmu, koju bi izveli u vlastitom prostoru karentene, bilo da se radi o njihovom domu, vrtu, obližnjim poljima, krovu zgrade ili o bilo kojem drugom mjestu kojem su tijekom karantene mogli pristupiti.


Bez ikakvih dodatnih ograničenja tehničke, tematske ili stilske prirode, akciju su mogli izvesti s onime što su imali na raspolaganju.


Neočekivani projekt


Danas, s ponovnim otvaranjem društva, performansi se vraćaju na mjesto umjetnosti u punom smislu te riječi, u muzej koji gotovo prkosnim činom otvara vrata neočekivanu projektu, čime on postaje još opipljiviji i u duhu našeg vremena. Time gotovo da proglašava potrebu muzeja da prigrli fenomenologiju događaja koji se odvijaju ovdje i sada.


Na taj se način zatvara krug koji na ovoj izložbi performanse stavlja u odnos proturječnosti i napetosti, dovodeći u pitanje način funkcioniranja umjetnosti; rasprava o inovativnim smjerovima i pristupima posljednjih je mjeseci dodatno zaživjela.


Versatilnost kojom se »Tijela na pozornici« prilagođavaju raznim izložbenim formama – od kazališta preko interneta do muzeja – još nam jednom govori kako joj namjera nikako nije istisnuti stvaran prostor, već se na taj način želi dati mali, ali jasan doprinos obnovi produkcijsko-izložbenih paradigmi unutar svijeta umjetnosti. Iako je to pitanje u središtu rasprave posljednjih godina, u ovom trenutku postaje još aktualnije – stoji u najavi. Događanje je dio programa Rijeke 2020.