Pročitali smo knjigu »Drugi zakon termodinamike«, VBZ, Zagreb, 2021.

DRAGO GLAMUZINA Roman osmišljen kao “mala noćna pričaonica”

Marinko Krmpotić

Foto: ARHIVA NL

Foto: ARHIVA NL

Ovo djelo od čitatelja traži uključivanje i zauzimanje vlastitog stava, a to je već jedna viša razina književnosti. Da bi ta razina funkcionirala, pobrinuo se autor stvorivši uvjerljive likove



Drugi zakon termodinamike, sukladno pojašnjenjima iz istoimenog romana Drage Glamuzine, glasi kako svaki uređeni sustav teži entropiji, ali je dovoljan i najmanji pomak da se sve raspadne. Na temelju toga Andrej, jedan od likova ovog romana, zaključuje – »Ako vrijedi za cijeli univerzum, vrijedi i za ljudske odnose.« Upravo to, rasprava o ljudskim odnosima u središtu je pažnje ovog inteligentno osmišljenog romana koji čitatelju nudi, prije svega, puno motiva za razmišljanje i promišljanje o temama obrađenim u romanu. A njih je puno jer je Glamuzina radnju smjestio u okvire koji jednostavno pružaju bezbroj mogućnosti reagiranja na izneseno.


Druženje s Franzenom


Glavni je lik, ili ga je možda bolje nazvati polazni lik, Goran, zagrebački intelektualac u četrdeset i nekoj. Upoznajemo ga na prvim stranicama romana u trenutku kada gotovo pa kriomice odlazi u stan koji je donedavno dijelio s partnericom s kojom je iznova – ovog se puta čini i konačno – prekinuo.


Namjerno je došao u stan dok je ona na poslu i nakon dva-tri sata boravka uzima neke stvari, neke baca u smeće, ostavlja ključ na stoliću i odlazi na književno druženje koje su kod njegovog kolege Zorana priredili neki hrvatski književnici i izdavači u čast gostovanja čuvenog američkog pisca Jonathana Franzena u Hrvatskoj. S tog će se druženja Franzen ubrzo izgubiti u društvu mlade ljubiteljice književnosti, a ostatak ekipe će, potpomognut lijepim količinama alkohola i nešto manje drugih opijata, druženje nastaviti na taj način što će, potaknuti pričom koju im je ispričala jedna od nazočnih, nastaviti redati priče uz pravilo da su istinite i iz osobnog iskustva.





Storytelling festival


I tako je uspješno postavljen okvir koji Glamuzini, odnosno njegovim likovima, pruža šarolike mogućnosti koje oni, naravno, umješno i koriste, pa čitatelj svjedoči brojnim zanimljivim pričama čija raznolikost izvire već i iz činjenice da su svi okupljeni redom već zreli ljudi s puno životnog i književnog iskustva, pa znaju i odabrati i ispričati zanimljive epizode, bez obzira bile one stvarne (kako je zadano) ili izmišljene.


Taj mali storytelling festival, kako ga u jednom trenutku i naziva jedan od likova, najčešće je vezan za ljubavne, to jest odnose između muškaraca i žena ostvarene kroz, najčešće neuspješne, veze, ali uz ljubav nađe se tu i nekih drugih tema (umjetnost, književnost, ratni zločini, nasilje…), a ono što je svakoj od ispričanih štorija zajedničko je to da već pri pripovijedanju izaziva kod ostalih iz tog društva određene polemičke tonove, a to znači da nedvojbeno i slušatelja upućuje na to da promisli o rečenome te, možda, zauzme i svoj stav.


Naravno, takav okvir pruža pripovjedačima i mogućnosti plasiranja tipičnih self-help poruka, ali i niza drugih zanimljivih ideja poput one kako je u ljubavi svaki izbor pogrešan jer prije ili kasnije dolazi do zasićenja što je put u svađe i sukobe, ili pak stava o tome kako je suvremeno društvo lijevoliberalna opredijeljenost vratila u teški konzervativizam.


Povratak u stvarnost


U svakom slučaju, »Drugi zakon termodinamike« od čitatelja traži uključivanje i zauzimanje vlastitog stava, a to je već jedna viša razina književnosti. Da bi ta razina funkcionirala i bila za čitatelja dovoljno motivirajuća, pobrinuo se autor stvorivši uvjerljive i životne likove koje portretira jednostavnim i kratkim opisima, ali im stoga više pažnje posvećuje kroz priču kojom se predstavljaju čitateljima i sudionicima tog druženja.


Osmišljen kao »mala noćna pričaonica«, ovaj roman tako ne nudi nikakvu zamjetniju direktnu akciju sve do samog završetka kad, nakon odlaska s tog druženja, u ranim jutarnjim satima dvoje sudionika »pričaonice« nalete u tramvaju na stupidne nogometne navijače koji ih napadnu i prebiju. To mu, na kraju knjige, dođe kao svojevrsni povratak u surovu stvarnost, zbilju u kojoj ima jako malo intelektualnog promišljanja i zaključivanja. Onog, dakle, čega u ovoj knjizi pak ima sasvim dovoljno da privuče pažnju čitatelja.




O autoru

Drago Glamuzina rođen je u Vrgorcu 1967. godine. Komparativnu književnost i filozofiju diplomirao je na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Radio je u nekadašnjem dnevniku Vjesnik, tjedniku Nacional i izdavačkoj kući Profil. Od 2011. godine radi kao glavni urednik u izdavačkoj kući V.B.Z. Piše liriku i prozu. Objavio je knjige pjesama »Mesari« (2001.), »Je li to sve« (2009.), »Sami u toj šumi« (2011.) i »Everest« (2016.) te romane »Tri« (2008.) i »Drugi zakon termodinamike« (2021.).