Rumunjski automobil

Stiže Dacia Duster III. Bazna verzija jeftinija mu je od 20.000 eura

Edi Prodan

Foto P. Santini

Foto P. Santini

Automobil iz Rumunjske, produkt tvornice koja je baš kao i zemlja u kojoj se nalazi u četvrt stoljeća prošla razvojni put za - divljenje



Nevjerojatno je vozilo taj Dacijin Duster. Od kad se pojavio prije skoro 15 godina, bilo je to točno 2010. godine, izaziva jednu sasvim specifičnu kombinaciju čuđenja i divljenja. Prigodom pojave prve generacije taj je koktel bio izazvan činjenicom da je nekad jedna od najzaostalijih automobilskih tvrtki u Europi za svega desetak godina doživjela toliko fantastičnu transformaciju koja ju je dovela do – Dustera. Sada, kad je pred nama treća generacija opet slično, dakako s odmakom od nemalog broja godina, Duster je i dalje jedna od najzanimljivijih priča cjelokupnog automobilskog svijeta. Hrvatska prezentacija koja se zaputila u Zagorje, točnije u okolinu Brezničkog Huma, na razmeđi Krapinske i Varaždinske županije to je itekako potvrdila.


Da, stoji poruka koju su poslali proizvođači kako je ovo najpotpuniji Duster dosad, odnosno još jedan početak novog poglavlja o čuvenom modelu koji postavlja mjerila u automobilskoj industriji i koji utjelovljuje sve ono za što se Dacia zalaže: robustan je i stvoren za aktivnosti na otvorenom, jednostavno je opremljen, ekološki učinkovit, a opet – »cool«. Duster je sa svoje dvije generacije k tome osvojio je više od 40 nagrada, dosad je proizveden u 2,2 milijuna primjeraka, a o tome koliko je zapravo popularan najbolje govori činjenica da je 2022. bio najprodavaniji SUV u svim segmentima na europskom tržištu privatnih kupaca. U Dacijinoj tvornici u Pitestiju u Rumunjskoj svakog se dana proizvede oko tisuću Duster – jedan svake minute!


Ono što je također inovativno, nova je platforma CMF-B. Važna je jer pruža svestranost bez koje marka ne može optimalno provesti svoj ambiciozni proizvodni plan. Zahvaljujući njoj, novi Duster nudi više prostora za putnike i prtljagu, pri čemu je njegova duljina tek neznatno veća – iznosi 4,34 metra.


Dacia Duster




Dacia je iz temelja promijenila i Dusterov izgled koji koristeći sve karakteristike novog loga dolazi s upečatljivom prednjom maskom ali i sa svim detaljima karoserije. Slična je priča i u unutrašnjosti gdje se nekad moralo štedjeti. Danas se to više ne radi, Duster je ravnopravan sa svi ostalim modelima iz velike Renautove korporacije.


Ali za Duster se kaže i – samo ono najvažnije, bez nepotrebnih dodataka. Da, riječ je o jednom od rijetkih SUV-ova na današnjem tržištu koji ima jako naglašene terenske sposobnosti. Isprobali smo to na posebno postavljenom poligonu koji je pokazao kako nema te zapreke, od bočnog nagiba do uistinu spuštanja padinom koja je djelovala kao da je odrezana pod kutem od 90 stupnjeva. Također, što posebno veseli ljude pustolovina duha, Duster ima mogućnost jako, jako velikih transformcija. On doslovno može psotati dom na kotačima. Pustolovni karakter kod modela s pogonom na sve kotače iskazuju i četiri pozicije namještanja koje doslovno mogu pomoći svladavanju svih podloga što se mogu zateći na našem planetu. Razmak od tla mu je 217 mm, što je ujedno i najveća vrijednost na tržištu.


Oblikovan u skladu s vrijednostima marke, opremljen novim hibridnim pogonima i proizveden od većeg broja recikliranih materijala, novi Duster nudi pristupačnu alternativu za održiviju vožnju.


Duster hybrid 140 – riječ je o motoru koji je početkom 2023. predstavljen u Joggeru, a koji se sada našao i u Dusteru. Temeljen na dokazano učinkovitoj tehnologiji Renault Grupe, taj se pogon sastoji od 1,6-litrenog četverocilindarskog benzinskog motora snage 94 KS, dvaju električnih motora i visokonaponskog elektropokretača-generatora te automatskog mjenjača s četiri stupnja prijenosa povezana s termičkim motorom i dva stupnja prijenosa povezana s električnim motorom. U tom izdanju može postići i do 40 posto uštede goriva. Tu je i benzinski, novost je da više nema dizelskog agregata u ponudi, TCe 130, koji je kombinacija 1,2-litrenog trocilindarskog benzinskog turbo motora nove generacije što upotrebljava i blagi hibridni pogon.


Taj je motor dostupan u kombinaciji sa 6-stupanjskim mjenjačem u inačicama 4×2 i 4×4.Tu je i ECO-G 100 – dakako riječ je o pogonu na ukapljeni naftni plin, Dacia je jedinije proizvođač koji u svim svojim vozilima s termičkim pogonom nudi opciju ugradnje dvogorivnog motora te s njime može prijeći do 1400 kilometara. K tome, u duhi ekologije, Dacia je iz ekoloških razloga odlučila prestati upotrebljavati kožu i kromirane umetke u svim svojim modelima.


Osvrnemo li se na funkcionalnost, podnica prtljažnika je niža, a njegov otvor širi i viši. Prtljažnik je također širi i viši te nudi do 15 poto više prostora– 517 litara.


I ono što se uvijek s nestrpljenjem očekuje – cijene. I tu je Duster ostao vjeran sebi jer bazna verzija dolazi s cijenom nešto nižom od 20 tisuća eura. Da, baš kao što smo i na početku rekli: čudesni automobil iz Rumunjske, produkt tvornice koja je kao i zemlja u kojoj se nalazi u četvrt stoljeća prošla razvojni put za – divljenje.


Multimedija


Novi multimedijski sustav uključuje 10,1-inčni središnji dodirni zaslon. Zaslon je dostupan serijski od inačice Expression i s nekim od dva multimedijska sustava za Duster – Media Display i Media Nav Live: Media Display serijski će se ugrađivati u inačice Expression i Extreme te će uključivati četiri zvučnika i funkciju bežičnog povezivanja uz pomoć sustava Apple CarPlayTM i Android AutoTM.


Dacia Duster


Media Nav Live serijski će se ugrađivati u inačicu Journey, a uz nadoplatu će biti dostupan i u inačicama Extreme i Expression. Povrh nabrojenih značajki sustava Media Display, uključivat će povezanu navigaciju s informacijama o prometu u stvarnom vremenu, ažurirane karte (u razdoblju od osam godina) i audiosustav Arkamys 3D sa šest zvučnika.