Testirali smo

Škoda Enyak IV80 pobijedio je strah od dosega. U pitanju je jedan od najboljih električnih auta današnjice

Edi Prodan

Uz svega nekoliko mana, jedan od najboljih električnih automobila današnjice



Masivan, dominantan, naglašeno izmiješanih klasa tako da u njemu pronalazimo i ponešto od monovolumena, SUV-a te dakako najviše karavana. Ali ne, nije Škoda Enyak još jedan od uspješnih Škodinih modela iz klasičnog programa, ne riječ je o električnom automobilu koji ovu češku marku izbacuje u orbitu najuspješnijih proizvođača automobila današnjice.


Škoda Enyak dakako dolazi na istom postamentu, na istoj platformi koju koriste i kolege iz Volkswagen koncerna kao što su to ID.3 ili Enyaku najsličniji ID.4, ali iz mnogo razloga, jedan od njih je i cijena, ima najmanje korak prednosti pred njima.


Kako mu i sam dodatak nazivu govori, Enyak koristi moćnu bateriju kapaciteta 80 kWh. Ona je prema najavama dovoljna za autonomiju nešto veću od 350 kilometara umjerene vožnje, ali bilo je na našem testu i niz ugodnih iznenađenja. Već i sama priložena fotografija središnjeg zaslona pokazuje kako je prosječna potrošnja za prvog dijela našeg putovanja i testiranja bila 17,9 kWh/100 km. Prema tome jasno je da bi se s takvim načinom vožnje, iznimno defanzivnom istina, s jednim punjenjem baterije moglo preći oko – 450 kilometara! Riječ je bila o vožnji iz Zagreba prema Rijeci što znači da se s jednim punjenjem može bez ikakvih problema preći put od Rijeke do Zagreba i natrag.




Svakako uračunali smo tu i činjenicu da je prema Zagrebu dulji uspon te da je stoga i potrošnja veća. Svakako, prosječna potrošnja je bila najniža moguća jer nam je prosječna brzina bila niža i od 90 km/h što baš i nije praksa na autocesti. No, kad bismo na kraju sve relativizirali, Enyak je s ovakvom baterijom jedna istinski – komotna limuzina. I po punudi prostora, baš kao i po dosegu koji ima.


Posvetimo li se dimenzijama, raskoš. Dužina je 4.649 mm, širina 1.879, visina 1.616 mm, dok je međuosovinski razmak 2765 mm. Sve to rezultira golemom putničkom kabinom, ali i prtljažnikom od 585 litara koji se preklapanjem sjedala može protegnuti iznad 1.700 litara što ovog »električara« čini i naglašeno korisnim automobilom.


Brzina mu je pak limitirana, kao što se to već čini s električnim automobilima, pa i kao najava nekih budućih vremena – kad se baš neće legalno smjeti značajnije prebacivati brzinske limite – na 160 km/h. Ubrzanje je zahvaljujući eksplozivnosti elektromotora do 100 km/h samo 8,5 sekundi prema čemu treba imati respekt i zbog težine Enyaka koja doseže velikih, kao da je riječ o nekom super moćnom SUV-u na fosilna goriva, 2,1 tonu. Ono što je prednost, pa tako i u odnosu na potrošnju, činjenica je da je koeficijent otpora zraka sveden na vrlo prihvatljivih cx 0,27.


Cijena je nepopularna za tržišta poput hrvatskog, ali je u odnosu na električni svijet vrlo dobra. U osnovnoj varijanti 356 tisuća kuna. Ali kako to obično biva s testnim modelima, riječ je o »butiku mogućnosti«, ne o opremi za koju se većina kupaca odlučuje. Konkretno s doplatnim stavkama od kojih su neke funkcionalne, ali ih je znatno više estetske prirode, došla je do nevjerojatnih 491 tisuću kuna. Svakako, želi li netko biti do kraja racionalan, te da mu k tome maksimalni doseg ima manju važnost, model s baterijom kapaciteta 50 kWh doseže 275 tisuća kuna što se, s obzirom na kvalitetu i opremljenost može smatrati konkurentnim čak i klasičnim, »fosilnim« modelima istog razreda.


I opet – Škoda! Već smo kod niza njihovih modela isticali kako se radi o proizvođaču s ponajboljom poslovnom, bolje rečeno modelskom politikom, u Europi, kao i daleko izvan nje. Pristali, sasvim moderni, ali ne pretjerano nametljivi modeli koji plijene kvalitetom izrade i funkcionalnošću. Iako su ti pojmovi kod električnih vozila često »zaboravljeni«, Enyak je uspio čak i u tom svijetu. Možemo istaknuti i nekoliko mana kao što su to primjerice koloristička neusklađenost vanjštine i unutrašnjosti ili silna težina, no to su ipak sitnice, težina je na kraju krajeva parametar na koji je danas s baterijom od 80 kWh nemoguće nikako utjecati, u odnosu na goleme komparativne prednosti koje donosi ovaj apsolutno – napredni automobil.