Dostupan i danas

Malen, ali zauvijek opako brz. Prije šest desetljeća pojavio se Fiat-Abarth 595

Edi Prodan

Predstavljen u rujnu i službeno pokazan javnosti na Salonu automobila u Torinu 1963., Fiat-Abarth 595 odmah je osvojio javnost, a dostupan je i danas



Prije šezdeset godina, u rujnu 1963., Carlo Abarth svijetu je predstavio Fiat-Abarth 595. Temeljen na Fiatu 500 D, novi Fiat-Abarth 595 uzeo je ime po svom obujmu, koji je povećan zahvaljujući radu na njegovim cilindrima i klipovima, s potpuno novim materijalima. Izvana se razlikovao od Fiata 500 D svojom upečatljivom perforiranom prednjom maskom tipa 850TC, sjajnim metalnim natpisom Fiat-Abarth 595, na stražnjem dijelu i haubi, te ponosnim natpisom »World Champion« na desnoj strani, koji se odnosio na mnoge rekorde koje drži Officine di Corso Marche.


Trkaći duh modela dodatno je naglašen predimenzioniranim aluminijskim koritom ulja koje je stršilo ispod stražnjeg dijela i, iznad svega, sportskim ispušnim loncem s dvije ispušne cijevi tipa Record Monza. Rezultat je bio mali, ali posebno agresivan i čak bučan automobil koji je imao 30 posto više snage od svoje izvorne verzije, 27 KS pri 5.000 o/min i najveću brzinu 120 km/h. U biti, Abarth je uzeo uspješan gradski automobil 500 D i napravio ga uspješnim automobilom visokih performansa. To je isti recept koji je Abarth primijenio posljednjih mjeseci za stvaranje novog Abartha 500e, koji je rođen iz uspješnog Fiat New 500 electric – najprodavanijeg električnog gradskog automobila u Europi.


Mjesec dana nakon premijere, 31. listopada 1963., 595 je predstavljen javnosti na Salonu automobila u Torinu. Abarth, veliki poslovni i automobilistički stručnjak, odlučio se izdvojiti iz mase tako što je posjetiteljima koji su napunili dvorane torinskog salona ponudio kupon za probnu vožnju nove verzije. Inicijativa je bila toliko uspješna da je Carlo Abarth izjavio da će prvih tisuću automobila Fiat-Abarth 595 namijenjenih homologaciji za utrke uskoro biti proizvedeno.




Kao prirodnu evoluciju modela 595, Carlo Abarth predstavio je Fiat-Abarth 695 na Salonu automobila u Ženevi u ožujku 1964., slijedeći koncept tehničke nadogradnje koji je ubrzo postao stup tradicije Abartha. Kasnije je fenomen kompleta za transformaciju omogućio da se glavna poboljšanja Abartha prenesu na Fiatove serijske automobile, transformirajući ih i mehanički i estetski.


Vrijednosti performansa i stila marke koje promiču ovi preci sada su sastavni dio naslijeđa Abarth ponude, koji uz New Abarth 500e uključuje Abarth 595 sa 165 KS i još učinkovitiji Abarth 695 sa 180 KS. Oba modela nude uzbudljive performanse, bučan ispuh i razigran, a opet odvažan stil.