Zaštita od neracionalnosti

Koliko je pametno izbjegavati kasko osiguranje

Edi Prodan

Dok obavezno osiguranje zaštićuje ostale sudionike u prometu kojima možemo nanijeti štetu, kasko osiguranje štiti nas same odnosno naš automobil, a čak i manja šteta pokriva njegovu godišnju investiciju



Možemo sebe smatrati najpametnijim, najtalentiranijim i u svakom smislu najboljim narodom na planetu, možemo si dopuštati i iransko podrijetlo, možemo se na današnjoj političkoj karti Europe svrstavati gdje god želimo, ali jednu neobičnu karakteristiku si nikako ne možemo razjasniti: kad su automobili u pitanju, uvijek skrećemo u vrlo neracionalna postupanja. Primjerice, kad kupujemo automobil najčešće ne razmišljamo o njegovoj funkcionalnosti. Iako bi s obzirom na potrebe, polivalentnost pa i cijenu idealno bilo nabavljati kompaktne kombije pretvorene u sasvim ugodna i udobna osobna vozila, oni zauzimaju sasvim minoran postotak prodaje.



Cijene


Iznosi kasko osiguranja variraju od osiguravatelja do osiguravatelja, a na neki način zajednički im je nazivnik da se bolji uvjeti mogu dobiti ako se kod pojedinog osiguravajućeg društva koristi širi, sveobuhvatniji paket osiguranja. Primjerice, ima osiguravatelja koji za kasko osiguranje odmah daju 30-postotni bonus ukoliko kod njih posjedujete klasičnu policu osiguranja. Ugrubo, jer na premiju osiguranja dakako utječe i cijena samog automobila, treba računati na iznose koji se kreću od 3 tisuće kuna na više.


Alkohol


Većina polica kasko osiguranja dopušta u slučaju nezgode količinu alkohola u krvi koju dopušta i zakon. Drugim riječima, mada je i to predmet samog ugovora, vozač smije imati do 0,5 promila alkohola u krvi, a da mu kasko osiguranje pokriva štetu. Čak i u vrijeme kad je u Hrvatskoj na snazi bio »zakon 0,0«, većina kasko polica dopuštala je 0,5 promila. Istina, i u tom se području mogu pronaći neke moguće zamke. Primjerice, napravite štetu, ne pozivate policiju, prijavljujete štetu. Znalo je biti slučajeva da isplata kasko osiguranja dolazi u pitanje jer nemate podatak o – količini alkohola u krvi. Drugim riječima osiguravatelj je situaciju pojasnio obavezom samoiniciranog odlaska po službenu potvrdu o količini alkohola u krvi da bi polica bila važeća. U svakom slučaju, pa i bez obzira na police kasko osiguranja, bilo bi ipak najpametnije – za volan bez imalo alkohola.


Pravo na pauzu


Jedna od najčešćih dilema kada je kasko osiguranje u pitanju odnosi se na duljinu vremenskog razdoblja u kojem vrijedi bonus nakon isteka police osiguranja?Općeniti odgovor bi bio da bonus unatoč prekidu osiguranja vrijedi još neko razdoblje koje može varirati o uvjetima ugovora, ali i izbora osiguravatelja. Točnije, ako je osiguranje isteklo, osiguranik ima pravo na mirovanje koje kod većine osiguravajućih društava iznosi tri, ali ima i onih koji takav status dopuštaju pet godina. Osiguranik dakle ima pravo na isti premijski stupanj za isto vozilo ili za vozilo koje je promijenio unutar iste premijske grupe.


Ali, s druge strane, skloni smo kupovati SUV-ove s integralnim pogonom čak i kad živimo u Dalmaciji. S izgovorom da – jednom godišnje putujemo na skijanje. Svakako, uvijek kupujemo snažnije, veće i skuplje od onog što nam standard omogućava – ekonomisti naime tvrde da cijena automobila ne smije prelaziti godišnji iznos veće plaće u obitelji – a marka svakako mora biti – njemačka. No da ne duljimo jer se očito približavamo zoni u kojoj bi nam bila potrebna pomoć psihologa, spomenimo još jedan hrvatski nonsens: izbjegavanje kasko osiguranja.


Iako smo dakle nabavili automobil što u svakom smislu nadilazi naše potrebe i mogućnosti, s negodovanjem ćemo mu uplatiti obavezno osiguranje, a od doplate za kasko, glavu ćemo okrenuti gotovo s gnušanjem. Zbog čega? Najčešći je odgovor kako smo već »debelo« pretjerali kod rate kredita za vozilo tako da nam mjesečni dodatak od nekoliko stotina kuna za kasko osiguranje nije ni najmanje potreban.


Dobro, s jedne strane činjenica jeste da su automobili u Hrvatskoj pretjerano skupi jer su im porezna opterećenja jedna od najvećih u Europi. Stoji i to da su nam plaće niske, poglavito u odnosu na zapadnoeuropske, ali bez obzira na uvažavanje svih tih činjenica, apsolutno je nejasno zbog čega svoje (preplaćeno) vozilo ne želimo kasko osigurati?


Obavezno osiguranje naime osigurava ostale sudionike u prometu – kasko nas same. Pojednostavljeno, kad udarite u automobil ispred sebe vaše će obavezno osiguranje pokriti štetu udarenog automobila, dok ćete štetu na vašem »ljubimcu« pokriti – sami. Probajmo stoga izračunati što če vam se u jednoj takvoj, u gradskim gužvama poprilično čestoj, nezgodi dogoditi. U slučaju da primjerice vozite neki od automobila B segmenta vrijednog 70 tisuća kuna. Nagužvat ćete »haubu« koja se zbog ojačanja najčešće ne ravna već mijenja novom, puknut će vam najmanje jedan »far«, razletjet će se plastična maska, a ako bude sreće, hladnjak će ostati netaknut.


K tome automobil vam je još uvijek »pod garancijom« pa se ne možete hvatati prijatelja mehaničara i limara već morate u ovlašteni servis i srediti sve po protokolu. S poprilično visokim cijenama sata rada. Ma da ne duljimo, odmah odvojite nekih pet tisuća kuna jer je teško vjerovati da će iznos biti ma i lipu manji. U slučaju da ste na automobilu imali kasko osiguranje, šteta bi vam bila nadoknađena, a za promatrani automobil visina godišnjeg iznosa, u jednom standardnom ugovoru dopunskog osiguranja, ne bi prelazila 3,5 tisuća kuna. Da ne govorimo o iskliznućima s prometnice kada se štete vrlo brzo penju i iznad 15 tisuća kuna ili nekim drugim još težim, ali nažalost i očekivanim nezgodama u prometu.


K tome, svi oni koji imaju tu sreću da voze bez nezgoda, svake godine dobivaju dodatni bonus kojim se ukupna cijena značajno smanjuje. U prvoj godini osiguranja plaća se puna cijena, a svaka nova godina iznos smanjuje za 5 posto. Nakon devet godina dolazi se do maksimalnog bonusa od 50 posto. Polica kasko osiguranja ima čitav niz varijanti pa se konkretna slaže u dogovoru s osiguravateljem, a automobil je moguće osigurati i od krađe ili utjecaja vremenskih nepogoda (primjerice udar groma, tuča…).


Da ne duljimo jer potpuni se i precizni odgovori mogu dobiti isključivo u nekoj od osiguravateljskih kuća, uplatite kasko. Za mjesečni iznos cijene 15-ak kutija cigareta, automobil ćete i sebi samima u potpunosti osigurati. Pokušajte, nakon što vas je zakonodavac natjerao na obavezno osiguranje kojim su od vas zaštićeni ostali sudionici prometa, osigurati i sebe, odnosno vaš automobil, od vas – samih. Znamo da je najteže platiti nešto što se »ne mora«, ali čak i u benignom kontaktu na semaforu, godišnja se cijena kaska može – vratiti.