Zamjena ne bi trebala bit prvi korak

Kada akumulator postane najvažniji dio automobile

Tihomir Ivka

Ilustracija / Foto Marko Gracin

Ilustracija / Foto Marko Gracin

Najpametnije ulaganje prije kupovine novog akumulatora je provjera električnog sustava automobila



O akumulatoru u automobilu ne razmišljamo, smatramo njegovu funkciju samorazumljivom i trajnom sve dok jednog jutra ne okrenemo ključ u bravi paljenja ili pritisnemo tipku za paljenje motora, a čujemo samo tišinu ili kliktanje elektropokretača. U tom trenutku akumulator postaje najvažniji dio automobila i kad nam se jednom dogodi ovaj neugodni scenarij, sljedeći put učinit ćemo sve da se ne ponovi.



Akumulator se smatra potrošnim dijelom automobila i treba imati na umu da ne može pratiti životni vijek automobila, ima ograničen rok trajanja. Postoji mnogo čimbenika koji akumulatoru mogu produžiti ili skratiti radni vijek da budemo sigurni da nas neće ostaviti na cesti, ali u globalu bez obzira na sve okolnosti, bilo bi pametno promijeniti akumulator nakon otprilike pet godina.


No i u tih pet godina akumulatoru se može pomoći da traje duže i da nikad ne otkaže poslušnost. Prije svega, ako je ikako moguće, akumulator je nužno štititi od potpunog i naglog pražnjenja, jer kad se to dogodi, u akumulatoru se stvara visoka koncentracija sumpora i akumulator se trajno oštećuje. Poznato je da na niskim temperaturama, posebno ako auto nije u garaži pa se temperatura može spustiti na dvoznamenkastu vrijednost Celzija ispod nule, akumulator može izgubiti i 40 posto snage. Također, ako se automobil vozi samo na kratkim rutama tijekom cijele godine, alternator »ne stigne« napuniti akumulator za vrijeme rada motora. Tu su onda i razni potrošači struje u automobilu, jaki stereo sustavi, grijanje, ventilacija, punjači, navigacije…, a noviji automobili imaju sve više potrošača energije koji usporavaju punjenje akumulatora za vrijeme rada motora ili traže duže rute da bi ga se napunilo, tako da ovaj problem ne bi trebalo zanemarivati. Sve te situacije nepovoljne za akumulator treba izbjegavati i anulirati ih redovitim održavanjem.


S akumulatorom može imati problem zbog:



1. neispravnosti/dotrajalosti
2. neispravnosti regulatora napona
3. neispravnosti/dotrajalosti alternatora (stvara velike otpore, proizvodi premali napon)
4. neispravnosti/dotrajalosti elektropokretača (stvara velike otpore, troši previše struje)
5. pada napona u električnim vodovima
6. neispravnih električnih konektora i kontakata
7. izvlačenje struje iz akumulatora dok je vozilo u mirovanju (neispravnosti u električnim i elektroničkim sustavima).
Važno je po tom redoslijedu provesti ispitivanje električnog sustava te po potrebi neispravne/dotrajale sklopove popraviti ili izmijeniti. Kod automobila s više od 150.000 kilometara alternator i elektropokretač preporučljivo je servisirati i preventivno: povećat će se proizvodnja, a smanjiti potrošnja struje.


Postoji nekoliko osnovnih pravila i »protokola« kojih se treba držati da produžimo vijek akumulatora i budemo sigurni da nas neće izdati. Kleme akumulatora moraju biti čiste, po mogućnosti namazane grafitnom mašću kako bi se odgodilo stvaranje bijelog sloja na spojevima. S vremena na vrijeme treba provjeriti i po potrebi nadopuniti razinu elektrolita u akumulatoru, jer ako je nedostaje, to će dovesti do povećanja razine sumpora što opet vodi skraćivanju vijeka akumulatora, njegove funkcionalnosti i u konačnici do njegova uništenja. Kad dođe vrijeme za zamjenu, uvijek treba slijediti preporuke proizvođača automobila o tome koliki je kapacitet, veličina i oblik akumulatora da se može učvrstiti na odgovarajući način, da ne bi bio izložen dodatnim vibracijama koje loše djeluju na njegov vijek trajanja. Na kraju, bez obzira na to što vam se čini da je s vašim akumulatorom sve u redu, zbog raznih negativnih čimbenika (hladnoća, rijetka vožnja, puno električnih potrošača), nije naodmet periodički ga potpuno napuniti pomoću punjača za akumulatore.
No, kao što smo spomenuli, bez obzira na sve, akumulator je potrošni materijal i kad prođe njegov prirodni rok trajanja, potrebno ga je zamijeniti. U tom slučaju, dovoljno je slijediti upute proizvođača o kapacitetu i dimenzijama i izvršiti zamjenu bez dodatnih provjera. No, ako je akumulator trajao kraće nego je to uobičajeno ili je naprasno otkazao u kratkom roku bez vidljivog uzroka, novi akumulator se ne smije ugraditi prije negoli se provjeri ispravnost električnog sustava automobila i ugrađenih instalacija. U suprotnom, svi problemi s novim akumulatorom će se ponoviti.


ULTRAItatur

Iako kod novih automobila prvi akumulator može potrajati i desetak godina, zamjenski akumulatori u pravilu traju mnogo kraće. Kod olovnih akumulatora rok trajnosti je ograničen na tri do četiri godine, a kod akubaterija i manje, do dvije godine, kažu prodavači, ali trajnost akumulatora ovisi o održavanju, te o tome kakve je kvalitete.


Kako kaže prof. dr. sc. Željko Marušić, prometni stručnjak sa zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti i urednik Autoportala, poznato je da se zdravi dio, kad dođe u bolesno okruženje, razboli, odnosno otkaže. Zbog toga, prije kupnje, odnosno ugradnje novog akumulatora Marušić preporučuje provjeru ispravnosti alternatora, potrošnju električne energije u mirovanju, ispravnost elektropokretača, odnosno anlasera, kako ga kolokvijalno zovemo.


Za punjenje akumulatora zadužen je alternator, generator izmjenične struje. Da bi se akumulator dobro punio, napon alternatora, u području srednjih okretaja motora, treba biti 14,2 do 14,5 V. Ako je napon punjenja izvan tog naponskog intervala, problem je u regulatoru napona i/ili s ispravnošću alternatora. Kvarovi na alternatoru su česti, manji ili veći, ponekad je problem samo u kontaktu što se lako riješi, čest je kvar reglera, najčešće zbog istrošenosti četkica. Regler je odgovoran za pravilno punjenje, a ako dođe do disfunkcije, to se obično otkriva tako da se provjeri gornja površina akumulatora. Ako je vlažna, to je kiselina koja je izbila zbog prejakog punjenja akumulatora. U svakom slučaju, alternator je kod starijih automobila, odnosno s više kilometara preporučljivo servisirati i preventivno – nakon servisa stvarat će manje mehaničke otpore i proizvoditi više električne energije.


Prvi alumulatori u pravilu traju mnogo duže od zamijenskih / Foto W V

Prvi alumulatori u pravilu traju mnogo duže od zamijenskih / Foto W V



Kod provjere potrošnje električne energije u mirovanju, odnosno u vrijeme kad je elektronički modul u »sleep« modu i samo održava nužne funkcije poput elektroničke blokade paljenja, jakost struje ne smije prelaziti 5 mA. Ako prelazi tu vrijednost, problem je u elektroničkom modulu ili instalaciji. Ako je ovo prvo, nužno je reprogramirati sustav, a u drugom popraviti električnu instalaciju na mjestu gdje struja »preskače«.


Nepravilan rad elektropokretača može dovesti do djelomičnog pražnjenja, pa čak i do oštećenja akumulatora. Standardni kvarovi sustava za pokretanje mogu se podijeliti na električne i mehaničke. Loša je vijest što sve kvarove nije moguće rano dijagnosticirati i spriječiti. Postoje oni čiji se simptomi mogu osjetiti i čuti prilikom pokretanja motora, no neki se pojavljuju iznenada, bez prethodnog upozorenja. Problem je u tome što kod većine »simptoma« i problem kod paljenja uzrok može biti u akumulatoru, kablovima ili anlaseru. Iskusni serviser će vrlo brzo utvrditi o čemu je točno riječ.


Baš kao i kod alternatora, kod starijih elektropokretača u starijim automobilima s dosta prijeđenih kilometara, elektropokretač je preporučljivo servisirati i preventivno. Stvarat će manje mehaničke otpore i trošiti manje električne energije za pokretanje (paljenje) motora.



Zaključak prometnog stručnjaka Željka Marušića je jasan: ako vam je akumulator trajao bitno manje od standardnog radnog vijeka ili otkazao nenadano, provjera električnog sustava i instalacija kod autoelektričara prije ugradnje novog akumulatora je vrlo pametno ulaganje. U suprotnom kupnja novog akumulatora mogla bi se pokazati kao bacanje novca, jer je vrlo izvjesno da zbog kvara u elektrosustavu automobila i taj novi ubrzo postane neupotrebljiv.