ISTRAŽIVANJE

U školama obroka s voćem i povrćem više nego prije, ali velike su regionalne razlike. U Dalmaciji najmanje škola s kuhinjom

Hina

Ilustracija / Školska kuhinja u Šibeniku . priprema besplatnih obroka za osnovce / Foto: Duško Jaramaz/PIXSELL

Ilustracija / Školska kuhinja u Šibeniku . priprema besplatnih obroka za osnovce / Foto: Duško Jaramaz/PIXSELL

Nepravilna prehrana jedan je od glavnih rizičnih faktora za razvoj mnogih kroničnih nezaraznih bolesti, koje su danas najčešće u svijetu; kvalitetno organizirana prehrana nije jednako dostupna u područnim školama kao u matičnim školama



U osnovnim školama se, u odnosu na 2019., češće nudi voće i povrće, u napitke se dodaje manje šećera, a nedostatak je neujednačenost školske prehrane među regijama, pokazalo je istraživanje o prehrani učenika koje su proveli HZJZ i UNICEF.


Služba za promicanje zdravlja Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo (HZJZ) i Ured UNICEF-a za Hrvatsku su, u sklopu suradnje na području promicanja pravilne prehrane i prevencije prekomjerne tjelesne mase i debljine u djece, izradili izvješće pod nazivom “Istraživanje o prehrani učenika u osnovnim školama – usporedba podataka iz 2019. i 2023.”.
Izvješće prikazuje rezultate istraživanja o prehrani učenika u osnovnim školama provedena u dva navrata, 2019. i 2023., a predstavili su ga u četvrtak, na 16. listopada, kada se održava 80. Svjetski dan hrane.

Hrvatska druga u Europi po pretilošću djece


-Nepravilna prehrana jedan je od glavnih rizičnih faktora za razvoj mnogih kroničnih nezaraznih bolesti, koje su danas najčešće u svijetu. Promjena prehrambenih navika, koje kod nas nisu najbolje, kao ni prehrambenog stanja djece – gdje smo drugi u Europi po prekomjernoj tjelesnoj težini i debljini – predstavlja težak i multidisciplinaran posao u kojem trebamo svi sudjelovati”, rekao je ravnatelj HZJZ-a Krunoslav Capak.
“Godine 2023., kad je donesena odluka o sufinanciranju školskih obroka, željeli smo saznati što se promijenilo i kakva je situacija na terenu”, rekla je nutricionistica iz Službe za promicanje zdravlja HZJZ-a Ivana Šimić koja je predstavila istraživanje.
Jedan od nedostataka je, kaže, što kvalitetno organizirana prehrana nije jednako dostupna u područnim školama kao u matičnim školama. “lako postoji pozitivan trend u primjeni prehrambenih preporuka Nacionalnih smjernica u školama, većina škola još uvijek ne doseže preporučene norme za sve skupine hrane”, kazala je.
Istraživanje je pokazalo da 40 posto područnih škola ima drugačiju prehranu od matičnih, a djeca zaslužuju jednake uvjete, dodala je.
Foto: Duško Jaramaz/PIXSELL

Foto: Duško Jaramaz/PIXSELL


Najmanje škola s kuhinjom – od Zadra do Dubrovnika


Regionalno gledano, postoje velike razlike. Najmanje škola s kuhinjom je u Dalmaciji odnosno u Dubrovačko-neretvanskoj, Splitsko-dalmatinskoj i Zadarskoj županiji.
Što se tiče provedbe smjernica, razlike su također velike. “Neke škole i osnivači su vrlo angažirani, dok druge imaju ozbiljne infrastrukturne nedostatke. Potrebno je najprije urediti infrastrukturu i zaposliti stručni kadar, kako bi se smjernice mogle provoditi”, kazala je Šimić.
Istaknula je i da je zabilježen  pozitivan trend. Iako su sokovi i dalje značajno zastupljeni u školskoj prehrani – njih nudi oko 65 posto škola što nije u skladu sa smjernicama – primjetno je smanjenje dodavanja šećera u napitke, češće posluživanje nezaslađenih napitaka te povećanje ponude voća i povrća. “22 posto škola svakodnevno nudi voće, a 23 povrće učenicima”, stoji u istraživanu.
Šimić je kazala da je to rezultat višegodišnjeg rada na promicanju pravilne prehrane.
Na školskim tanjurima u prosjeku ostaje oko 15 posto pripremljene hrane – najčešće povrće, variva, riba i kukuruzni žganci. U najvećem udjelu škola za izradu jelovnika zaduženi su školski kuhari koji to čine samostalno ili u suradnji s drugim školskim djelatnicima.
Svakoj četvrtoj školi potrebna je dodatna stručna podrška u usklađivanju školskog jelovnika s Nacionalnim smjernicama, a 37 posto škola izjavilo je da koristi predložene jelovnike “Živjeti zdravo”, dok dodatnih 51 posto to čini djelomično, uz prilagodbu.
Istraživanje je pokazalo i da su potrebna dodatna ulaganja u školsku infrastrukturu, osposobljavanje kadrova i stručna podrška kako bi se smanjila regionalna nejednakost i omogućila jednako kvalitetna prehrana u svim školama.