
povezane vijesti
- Fordow je teško oštećen, ali Iranci su prije udara premjestili zalihe obogaćenog uranija na nepoznatu lokaciju?
- Analitičar Božo Kovačević: ‘Pandorina kutija je otvorena i sad je sve moguće. I Trump i Netanyahu su gangsteri…’
- U deset dana osjetno skočila cijena nafte. Pravi problem tek slijedi ako Iran zatvori Hormuški tjesnac
Komercijalne zrakoplovne tvrtke diljem svijeta razmatraju koliko dugo obustaviti letove za Bliski istok jer je sukob koji je već prekinuo glavne zračne rute ušao u novu fazu nakon što su Sjedinjene Države napale ključna iranska nuklearna postrojenja, a Teheran najavio odmazdu.
Uobičajeno prometan zračni prostor koji se proteže od Irana i Iraka do Mediterana uglavnom je prazan od komercijalnog zračnog prometa već deset dana otkako je Izrael započeo napade na Iran 13. lipnja jer zrakoplovne tvrtke preusmjeravaju, otkazuju i odgađaju letove kroz regiju zbog zatvaranja zračnog prostora i sigurnosnih problema.
Nova otkazivanja letova međunarodnih prijevoznika posljednjih dana u regiji, poput onih prema najprometnijoj zračnoj luci na svijetu Dubaiju, pokazuju kako su se zabrinutosti zrakoplovne industrije povećale.
Međutim, neke međunarodne aviokompanije nastavile su s letovima u ponedjeljak, pokazuju podaci stranice Flightradar24.
S obzirom na to da su ruski i ukrajinski zračni prostor također zatvoreni za većinu zrakoplovnih kompanija zbog višegodišnjeg rata, Bliski istok postao je važnija ruta za letove između Europe i Azije. Usred raketnih i zračnih napada tijekom posljednjih deset dana, zrakoplovne tvrtke su letjele na sjever preko Kaspijskog jezera ili na jug preko Egipta i Saudijske Arabije.
Osim povećanih troškova goriva i posade zbog ovih dugih zaobilaznih letova i otkazivanja, prijevoznici se također suočavaju s potencijalnim porastom troškova mlaznog goriva jer cijene nafte rastu nakon američkih napada.
Rizici u zračnom prostoru
Širenje zona sukoba sve je veći operativni teret za zrakoplovne tvrtke jer zračni napadi izazivaju zabrinutost zbog slučajnog ili namjernog obaranja komercijalnog zračnog prometa.
Lažno lociranje i smetnje oko političkih žarišta, gdje GPS sustavi sa zemlje emitiraju netočne pozicije koje mogu skrenuti komercijalne zrakoplove s kursa, također su sve veći problem za komercijalno zrakoplovstvo.
Flightradar24 rekao je Reutersu da je posljednjih dana iznad Perzijskog zaljeva primijetio “dramatičan porast” ometanja i lažiranja signala. Švicarska tvrtka koja vodi kartu GPS poremećaja SkAI priopćila je kasno u nedjelju da je tamo u 24 sata primijetila više od 150 lažnih zrakoplova.
Safe Airspace, stranica organizacije koja dijeli informacije o riziku letenja, primijetila je u nedjelju da bi američki napadi na iranska nuklearna postrojenja mogli povećati prijetnju američkim operaterima u regiji.
“To bi moglo povećati rizike zračnog prostora u zaljevskim državama poput Bahreina, Kuvajta, Omana, Katara, Saudijske Arabije i Ujedinjenih Arapskih Emirata”, navodi se.
Dok međunarodne zrakoplovne tvrtke izbjegavaju regiju, lokalni prijevoznici u Jordanu, Libanonu i Iraku nastavljaju neke letove.
Izrael povećava broj letova. Uprava zračnih luka Izraela kaže da će se takozvani spasilački letovi u zemlju proširiti u ponedjeljak na 24 dnevno, iako će svaki let biti ograničen na 50 putnika.
Izraelska zrakoplovna tvrtka El Al u nedjelju je izjavila da je primila zahtjeve za napuštanje zemlje od oko 25.000 ljudi u otprilike jednom danu.