Kraj unikatnog zakona?

Njemačka na putu ukidanja neograničene brzine na autoputovima. Razlog nije sigurnost

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

Federalni ministri okoliša oslanjaju se na studiju Federalne agencije za zaštitu okoliša u kojoj stoji da kad bi se brzina na autoputovima ograničila na 130 km/h, emisija CO2 s njemačkih cesta smanjila bi se za 1,9 milijuna tona



Koliko je poznato, Njemačka je jedina zemlja na svijetu koja na svojim autoputovima nema ograničenja brzine. No, čini se da je i tom svjetskom presedanu došao kraj. I ne, razlog nije briga za sigurnost sudionika u prometu, odnosno umanjivanje potencijalnih opasnosti koje donose velike brzine.


U pitanju jest briga, ali mnogo općenitija i šira, ona za opstanak planeta Zemlje kakvu znamo.


Naime, na prošlotjednoj dvodnevnoj konferenciji federalnih ministara zaduženih za okoliš, većina njih se izjasnila za ograničenje brzine na autoputovima jer smatraju da će tako doprinijeti smanjenju zagađenja atmosfere.




„Moramo promovirati borbu protiv klimatskih promjena i kroz ograničenje brzine na cestama“ – rekao je tom prilikom Olaf Lies, predsjedavajući konferencije i ministar okoliša federalne jedinice Donje Saske.


Lies dolazi iz lijevog političkog bloka koji je nakon duge vladavine Angele Merkel preuzeo i vlast na državnoj razini u koaliciji najjačeg socijaldemokratskog SPD-a, liberala iz FDP-a i stranke zelenih Alliance 90/The Greens, pa je nekako bilo logično da će ovo pitanje iskočiti kad-tad iako u koalicijskim pregovorima nije bilo tema razgovora ili uvjetovanja.


Dakako, njemački koncerni koji su izgradili svoju reputaciju na brzim automobila poput Mercedesa javno su iskazivali nezadovoljstvo mogućim dokidanjem ovog zakonskog rješenja.


I moglo bi se reći da im argumentacija uopće nije tek šuplja demagogija s obzirom da tvrde kako je za ovakvu odluku malo prekasno. Naime, automobilski svijet ubrzano napušta motore na fosilna goriva i s električnim autima ograničenje maksimalne dozvoljene brzine neće biti relevantno u smislu ispuštanja CO2 u atmosferu.


Trenutno to ipak jest problem. Federalni ministri okoliša oslanjaju se na studiju Federalne agencije za zaštitu okoliša u kojoj stoji da kad bi se brzina na autoputovima ograničila na 130 km/h, emisija CO2 s njemačkih cesta smanjila bi se za 1,9 milijuna tona, a ako bi bila 120 km/h, godišnje smanjenje emisija iznosilo bi čak 2,6 milijuna tona.


Ministri su svoje rekli, sljedeći korak je da se o tome raspravlja i odluči u Bundestagu, njemačkom parlamentu.


Federalni ministri okoliša na posljednjoj su konferenciji načeli još jedno pitanje vezano uz budućnost prometa na njemačkim cestama. Naime, u traženju alternative dizelu i benzinu i u Njemačkoj se sve više oslanjanju na proizvodnju bio-goriva što neki od ministara zaduženih za okoliš smatraju neracionalnim, posebno sad kad je najveća europska žitnica i najveći izvoznik suncokretovog ulja na svijetu Ukrajina devastirana i blokirana ratom.


Tako je državna ministrica za zaštitu okoliša u vladi Olafa Scholza Steffi Lemke upozorila kako se u Njemačkoj godišnje 2,4 milijuna tona stočne i ljudske hrane troši na proizvodnju bioetanola kao aditiva gorivu za automobile.


„Mi želimo tanjure umjesto rezervoara. Mislim da bi bilo pametnije koristiti zemlju za proizvodnju hrane, a ne goriva.“ Dodala je da u vrijeme kad svijetu zbog rata u Ukrajini prijeti kriza po pitanju, bio goriva više ne mogu biti rješenje za probleme s gorivom u prometu. Može se očekivati da će na dnevnom redu sjednica Bundestaga vrlo brzo doći i ta tema redukcije proizvodnje bio-goriva kao alternative benzinu, odnosno dizelu.