FINANCIJE

Sezona krenula, izbjegnut “strašni lom” loših kredita koji je prijetio turizmu

Aneli Dragojević Mijatović

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Većina klijenata iz turističkog sektora po isteku moratorija nastavila je redovno otplaćivati svoje obaveze, kažu u RBA. HUB vjeruje da će klijenti iz turističkog sektora ove sezone ostvariti bolje rezultate, što će osigurati uredno poslovanje



RIJEKA – Krajem lipnja istekao je veliki dio prije svega turističkih moratorija, pa se upravo to vrijeme još prije apostrofiralo kao ono u kojem bi se trebala znati realnija slika u pogledu loših ili nenaplativih kredita. Provjerili smo stoga kod banaka kakva je trenutno situacija po tom pitanju: koliko kredita pod moratorijima ide u nenaplative, te što s njima, hoće li pokretati ovrhe, poduzimati prisilnu naplatu. S obzirom da je sezona dobro krenula, turisti dolaze, a hoteli iskazuju ohrabrujući buking, moglo se možda i pretpostaviti da je onaj neki »strašni lom« ili »veliki bum« loših kredita koji je prijetio tom sektoru ipak izbjegnut.


Odgovori koje smo dobili od banaka i idu u tom pravcu, no bankari su i dalje oprezni. Više govore opisno, a manje u brojkama. Iz njihovih bi se odgovora moglo zaključiti da je značajan dio klijenata uspio uspostaviti normalni novčani tok, nekakva »premosnica« je uspostavljena, no stanje se i dalje prati, prije svega u pogledu sezone, njenog trajanja i dometa, uz rizik promjene epidemioloških uvjeta.


Najviše pogođeni


U Raiffeisen banci su konkretni: »Velika većina klijenata iz turističkog sektora po isteku moratorija nastavila je redovno otplaćivati svoje obaveze, te do sada nije evidentiran velik broj zahtjeva za restrukturiranjem izloženosti po isteku spomenutih moratorija«, poručuju iz RBA.
U Hrvatskoj udruzi banaka, koja okuplja dio banaka, kažu da su banke i HUB redovito komunicirali s klijentima i predstavnicima turističkog sektora u cilju pružanja potpore i osiguravanja rješenja u razdoblju prije isticanja odgode otplate kreditnih obveza.


Erste pomno prati tržište



I Erste kaže da »od samog početka nastoji dati maksimalan doprinos kako bi klijenti, građani i tvrtke bili što manje pogođeni trenutačnim okolnostima te, posebno kad je riječ o tvrtkama, održali kontinuitet svog operativnog poslovanja.«
– Imajući u vidu objektivnu gospodarsku situaciju, u idućem se razdoblju može očekivati blagi trend rasta nenaplativih plasmana. Kao odgovoran poslovni subjekt banka će nastaviti monitorirati i kvalitetno upravljati kreditnim portfeljom, u skladu s poslovnim politikama i važećim standardima u segmentu upravljanja kreditnim rizikom, ujedno poštujući sva regulatorna pravila i primjenjujući balansirani pristup koji uvažava objektivnu tržišnu situaciju i potrebe klijenata, ističu u Erste banci.

– Kao što je već poznato, turistički sektor i srodne djelatnosti najviše su bili pogođeni pandemijom, te su najčešće koristili moratorije u trajanju od 12 mjeseci. Pravovremena reakcija i individualna rješenja za svakog klijenta s financijskim poteškoćama kroz različite instrumente olakšanja otplate kreditnih obveza spriječila su porast nenaplativih potraživanja u tom sektoru. Također, osigurana su sredstva za likvidnost u suradnji s razvojnim bankama pod povoljnijim uvjetima, među ostalim i uz niže kamatne stope ili dulja razdoblja počeka, odnosno blaže kolateralne zahtjeve ili produljene rokove dospijeća. S obzirom na poduzete mjere, ali i dobru epidemiološku i zdravstvenu situaciju u Hrvatskoj, vjerujemo da će klijenti iz turističkog sektora ove sezone ostvariti bolje rezultate u odnosu na prošlu godinu, što će osigurati adekvatnu likvidnost i uredno poslovanje, zaključuju u HUB-u.


Bolja sezona


U PBZ-u kažu da pomno prate daljnji razvoj događanja, promjene u kreditnom portfelju i potrebe klijenata, te će sukladno tome adekvatno reagirati.


– Banka je proaktivno usmjerena na pronalaženje rješenja i dogovora s klijentima kod kojih je došlo do poteškoća. Svaki slučaj poteškoća u podmirenju financijskih obveza razmatra se individualno uvažavajući sveukupnu situaciju klijenta. Nastoje se iznaći odgovarajuća rješenja i primjenjuju su različiti modeli ovisno o pojedinom slučaju, ali od ključnog utjecaja je kooperativnost klijenta, spremnost na suradnju, te pravovremeno informiranje banke o svim čimbenicima koji mogu utjecati na podmirenje financijskih obveza, napominju u PBZ-u.U HPB-u samo vele da su iznimno aktivni u financiranju svojih klijenata temeljem sporazuma iz Programa dodjele državnih potpora sektoru turizma i sporta u aktualnoj pandemiji.


– Vjerujemo da smo povoljnim uvjetima financiranja turističkog sektora i povezanih djelatnosti, te restrukturiranjem obveza gdje je bilo potrebno, uz naznake dobre sezone, našim klijentima omogućili preduvjete za bolje poslovanje i održivost na tržištu, ističu u HPB-u.